Carne, visuri și oase triste uitate în Hydra - poeme nealese, de Tatiana Ernuțeanu
03 August 2020, 10:57
Volumul de poezie Carne, visuri si oase triste uitate in Hydra - poeme nealese (Editura Eikon) este un folder intim, cu destinatari preciși, perdanții, mai exact, toți aceia care încă respiră conectați la trecut. Titlul, un vers al unei poezii, sigliează, într-o ușoară notă metafizică, apăsările mundane. Trecutul este rezidența acestor poeme, de unde acesta se întoarce cu ton ironic și autoironic, dar nu lipsit de o nostalgie ce vulnerabilizează cititorul. Autoarea, într-o notă cu totul personală, idealizează iubirea, dar nu fără a o lua la mișto, o demitizează, în timp ce o esențializează printr-un dramatism realist, al sincerității, unde: “speranțele rămân resturi ale zilei de ieri, vândute de cantina mării, uneori la promoții de 2 în 1”.
“Am scris acest volum, gândindu-mă că este un streptease confesiv, susținut de un cântec unguresc de jale. Fiecare poem e o fiolă-evocativă cu care, într-un final, poți face o salată de piersici anestezice. Volumul s-a născut din excese, din lipsa profilaxiei în iubire, din realitatea celor întâmplate, din propria-mi impetuozitate, într-o combinație deconcertantă cu spiritul meu ludic, mai presus, din nevoia de a oferi spațiu poveștii interioare, care doar imprimată pe hârtie mai are șansa să continue” – Tatiana Ernuțeanu.
Cred că am descoperit un poet. Unul care lucrează la înălțime. Pare să dețină toate tehnicile la zi ale scrierii de poezie, de la avangardiști la moderni și la postmoderni. Prin felul în care își tatonează subiectul, mereu același, dragostea, supusă deopotrivă mitizării și demitizării, poezia Tatianei Ernuțeanu poate aduce aminte de aceea a Savianei Stănescu din Sfaturi pentru gospodine și muze, dar asemănările cu aceasta se opresc la capitolul abordare. Există o sumedenie de formulări tranșante în Carne, visuri și oase triste uitate în Hydra, iar ele nu se referă neapărat la dragoste. Aceste construcții, mai ales, dau seama despre conștiința de sine pe care a atins-o poezia Tatianei Ernuțeanu: „Oamenii nu funcționează cu fise/ Poeziile mele nu mint”; „Până la urmă, Dragostea e un bâlci cu pretenții”; „Sunt fericită/Văd nimicul. E mare lucru, căci nimicul permite să vezi departe”;„Am avut o zi grea, era cât pe ce să dau rateu/Și să trag un loz câștigător pe scena poetică modernă” și, enunțul cel mai orgolios „Mă declar împotriva romantismului (e lipicios ca sucul de portocale)”, care exprimă implicit o artă poetică.
Carne, visuri și oase triste uitate în Hydra este o carte pentru cei care cred în poezie. (Ioan Es. Pop)
Scriitorul și filosoful Vianu Mureșan nota despre acest volum: “Forța și autenticitatea poeziei Tatianei Ernuțeanu vine din această voluptate a răfuielii cu sine, din plăcerea cu care mușcă din carnea trecutului său, din poziționarea ei ca eroină a nimicului. Marcată de o inteligență poetică absolut dezinvoltă și suverană, poezia ei frapează prin ceea ce am putea numi ca un concept neuzual: deromantizare. Metoda autoarei este opusă celei aplicate de Novalis și, după el, de romantici, care romantizau ca să dea un aer magic, solemnitate, bogăție semantică întâmplărilor trăite, iar din iubire își croiau aureole... Ea procedează pe dos. Împuținează, bagatelizează, sărăcește prin deriziune, neîncredere, defetism datele vieții, ale memoriei personale... iar iubirea apare sistematic ca un act ratat... iar ca să faci asta îți trebuie o inteligență aproape cinică... Are versuri splendide, chiar definiții: “iubirea e o țară fără conducător”.”.
Om de litere și publicist, Tatiana Ernuțeanu a studiat filologie, secția Limbi și Literaturi străine, continuând cu studii postuniversitare în comunicare, în cadrul SNSPA și de business MBA Business Europe, sub licența London School of Business and Communication din Marea Britanie. Și-a pus amprenta în strategiile de PR și Imagine, pentru Institutul de Relații Umane, Televiziunea Română, festivaluri de film, expoziții de artă, dar și pentru branduri cunoscute. De-a lungul anilor, a coordonat o revistă de lifestyle, în calitate de redactor șef și a colaborat cu numeroase publicații. Din 2012 are propriul boutique de PR și creație artistică si semnează rubrica Chicstalgia în revista Forbes Life.
Volumul este disponibil în librariile fizice , cât si în cele online: Humanitas, Librăriile Eminescu, Libris, LibrarieOnline, Eikon, Libraria Delfin etc.