Peste 40% dintre copii sunt supuşi riscului de sărăcie şi excluziune
Conform statisticilor, în România peste 40% dintre copii sunt deja supuși riscului de sărăcie și excluziune socială. De asemenea, organizația subliniază că pentru acest sistem de dublă evaluare nu a fost făcută publică de către Ministerul Educației o fundamentare bazată pe studii sau exemple concrete de bună practică, dar și că ideea în sine, a unui dublu sistem de evaluare, arată că există o neîncredere cu privire la rezultatele măsurate în urma Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a.
04 Martie 2023, 13:28
Fundația World Vision România își menține poziția exprimată la publicarea primului proiect pentru Legea Învățământului Preuniversitar. World Vision România consideră că schimbarea pragului de la 90% la 60% dintre locuri pentru care liceele pot organiza concurs de admitere nu este decât o încercare de ameliorare a inechităților pe care le-ar putea crea un sistem dublu de admitere prin: 1) repartizarea în urma rezultatelor de la Evaluarea Națională; 2) admiterea în urma unui concurs susținut de licee.
În urma consultărilor realizate în vară de fundație, 70% dintre cadrele didactice au afirmat că în cazul în care colegiile naționale sau liceele își vor putea organiza propriile examene de selecție a elevilor, cei din mediile dezavantajate nu vor mai avea aceleași șanse de admitere în cadrul acestor unități de învățământ. Aceeași poziție au avut-o și 44% dintre elevii chestionați. Totodată, 37% au afirmat că vor avea aceleași șanse, iar aproape unu din cinci elevi (19%) a preferat să nu-și exprime opinia.
La polul opus, tot mai multe țări din Occident își pun problema cum pot îmbunăți evaluarea pe parcursul fiecărui an școlar astfel încât să vină cu mai puțină presiune asupra copiilor prin astfel de examene. Mai mult decât atât, un studiu OECD relaizat în 40 de țări arată că tendinţa la nivel international este chiar renunţarea la orice fel de examen de admitere la liceu şi concentrarea pe evaluarea de la clasă a competenţelor elevilor.
În aceste condiții, specialiștii organizației World Vision România solicită:
1. Să existe același sistem de admitere la liceu pentru toți elevii (cu excepția unităților de învățământ profesionale și vocaționale), iar diferențierea nivelului să se facă prin construirea unor subiecte de examen care să evalueze competențele prevăzute în profilul absolventului astfel încât să departajeze corect elevii.
2. Suplimentar, evaluarea acelor competențe specifice de care un elev are nevoie pentru a face față la un liceu, să fie făcută prin analiza portofoliului educațional al elevului – prevăzut, de altfel, în lege ca un element cheie în monitorizarea educațională a copilului.