Un singur drum- cel al artei, Roxana Păsculescu
03 Mai 2019, 22:43
Victoria Ileana Dragomirescu, artist plastic profesionist, membră a U.A.P. București a avut în perioada 1–15 aprilie 2019, la Galeria ”Arta” din Craiova o expoziție personală de grafică de șevalet intitulată “Metamorfoze atemporale”. Lucrările, cele mai multe dintre ele, în tehnici mixte, pe pânză și pe hârtie acoperă ultimii 5 ani din activitatea susținută a creatoarei. Temele preferate ale artistei –care îi jalonează cariera- urmăresc femeia în spatiul interior, cu un accent deosebit pus pe intimitatea ei, și cu sublinierea cadrului în care aceasta citește ori visează. În culori de apă, colaj, ceracolor și pastel, artista imaginează compoziții de o mare complexitate, în care centrul de interes este însă, figura umană, pisica ori peisajul. Asocierea în aceeași compoziție a spațiului interior cu cel exterior oferă privitorului un câmp vizual generos; texturi foarte diverse se succed logic, din primul plan spre cel mai îndepărtat, urmărind armonii cromatice bogate în calități și cantități coloristice. Expresivitatea gestului pictural, cu dinamica lui profundă ori tandră -îmbogățește într-un mod rafinat capacitatea lucrării de a comunica emoția artistei, privitorului. Elementele de colaj apar frecvent în aceste construcții compoziționale, cu două motivații evidente. Mai întâi, colajul oferă artistului, dar și privitorului, informații care pot fi interpretate la nivel simbolic; astfel, nume de locuri ori cifre devin părți semnificative, delicate componente ale unei lucrări care reușește să sugereze că opera de artă este chiar o amintire împărtășită. Dincolo de palierul simbolic, ludicul colajului sporește expresia plastică.
În afara acestor compoziții care au dat cu forță direcția de înțelegere a operei Victoriei Ileana Dragomirescu sunt câteva lucrări, nu multe, care ne invită în universul de meditație al artistei din vremea simpozioanelor de creație. Peisaje marine și rurale, acestea transmit cu mult mai frapant, sentimentul creatoarei avut în relație directă cu natura. Asociate unui timp real -și nu unei construcții (eminamente) intelectuale- de răsărit de soare sau chiar de amurg, lucrările realizate în plein-air au seninătatea naturii neîntinate. Desigur, tot demersul estetic al artistei este cel care conduce privitorul către un tip de înțelegere produsă la nivel cognitiv.