Rodnicia ”țărmurilor” de Roxana Păsculescu
21 Iunie 2019, 11:50
Arta românească adună între filele ei, chiar și în zilele noastre, tendințe și reflecții care ne poartă deopotrivă prin prezent, dar și prin timpuri ceva mai îndepărtate. Reprezentanți ai unei generații mature, cei opt creatori s-au adunat într-un grup expozițional, la sugestia artistei Victoria Ileana Dragomirescu. Casa Avramide din Tulcea devine astfel, pentru un timp clar determinat (21 iunie- 10 iulie 2019) spațiul dialogurilor multiple care se creează în cadrul temei care dă și titlul prezentării: ”Țărmuri”. Leitmotiv al picturilor și lucrărilor de grafică expuse, ”țărmurile” ne poartă în universuri marine ori la intersecțiile dintre uscat și ape sau, câteodată, fac doar referire la apă, prin surprinderea și portretizarea unor orașe-port. Cei opt plasticieni cu demersuri bine individualizate devin, asemenea unui Guardi ori Turner, purtători de sensibilitate ai unor spații, surse aparte de inspirație și viață artistică. Creațiile destinate acestei expoziții de grup reflectă în decupaj, preocupări constante ale artiștilor: Ioana Crăciun –Dobrescu, Victoria Ileana Dragomirescu, Gabriela și Ion Drăghici, Ioana Mihăiescu, Ioan Oratie, Veronica și Traian Oancea.
Cu amprente individuale limpede definite, lucrările artiștilor jalonează spațiul expozițional, confirmând, întâi de toate, că realismul cu fațetele sale bogate, rafinate și chiar ludice rămâne sursă pentru un complex de idei creatoare care se reflectă în construcția compozițională, în armoniile cromatice. Dincolo de fascinantul real văzut și interpretat în varii formule, descoperim –cunoscând lucrările- că amănuntul ori fragmentul incită spre observația analitică, după cum, în egală măsură, întregul suscită la o sinteză expresivă.
Constatăm așadar, că realul nu și-a pierdut niciodată vitalitatea în interesul acestor opt creatori; expoziția ”Țărmuri” confirmă apetența artistului în a susține un dialog consistent și valoros cu natura.
De partea cealaltă a realului, dar nu în mod obligatoriu antitetic cu el -simțim seducător, fantasticul. Discret, imaginarul se insinuează în anumite compoziții –rotunjind în mod straniu, realul. Așa apar peisaje (realizate chiar în plein-air) sau, în general compozițiile care declamă prin adecvarea elementelor din construcția picturală, un real inexistent, dar atrăgător prin expresivitate.
Alături de ”confruntarea” deja menționată de real-imaginar putem pune problema ”țărmului ideal ” versus ”țărmul de observație”; după cum compozițiile structurate pe orizontală ar ține, în alte vremuri, de clasic, iar cele concepute pe verticale ascendente ar sugera barocul.
Așadar, cu această expoziție ”Țărmuri” de la Casa Avramide -prin lucrările celor opt creatori: Ioana Crăciun –Dobrescu, Victoria Ileana Dragomirescu, Gabriela și Ion Drăghici, Ioana Mihăiescu, Ioan Oratie, Veronica și Traian Oancea -vedem aduse în prezent valorile semnificative ale Artei.