Opera lui Paul Cézanne în Estul Europei
08 Ianuarie 2022, 07:06
Vacanțele de orice fel, mă predispun la lectură. Dintotdeauna, am avut sentimentul că timpul liber în exces mă însuflețește să răsfoiesc, să citesc și să privesc cu atenție între coperțile albumelor de artă într-oé tihnă pe care altfel, nu o am. Prin urmare, și în timpul acestor sărbători de iarnă, am reacționat la fel. M-am apropiat mai mult de biblioteca personală, vrând să ”descopăr” ce titluri există acolo, uitate în timp, cărți pe care îmi pare că le văd, cel puțin în cazul unora am acest puternic sentiment, pentru prima dată.
Găsesc albumul Paul Cézanne scos în 1983 în colecția ”Tabeaux dans les Musées Sovietique” genial. Cézanne este urmărit cu mare atenție, în această ediție de lux, în două importante și semnificative colecții muzeale. La Muzeul Ermitaj (Sankt-Petersburg) și apoi, la Muzeul de Arte Frumoase Pușkin (Moscova) descopăr superbe lucrări semnate de Cézanne, din anii săi de început, dar și din anii maturității sale. Annei Barskaia, specialistă în artă franceză i-a fost încredințată introducerea în opera marelui artist modernist.
Studiul este unul consistent, dar în același timp, accesibil celui interesat de artă. Explicațiile sunt relativ ușor de urmărit, traseul lui Cézanne fiind expus, cum era și firesc, în relație directă cu impresionismul. Cronologia artistului cu explicații minime însoțește importanta suită de fotografii. Până la pictura ”Tânără fată la pian” (1868-1869) descoperim o ”Scenă de interior” (circa 1860) în care artistul modernist pare că reacționează în manieră personală la o lucrare de factură spaniolă. ”Autoportretul cu bască”, din seria largă a autoportretelor realizate de artist datează din perioada 1873-1875. Din ultima perioadă de creație a artistului, ”Muntele Sainte Victoire” (1896-1898) și ”Peisaj din Aix” (1905) sunt dintre cele mai frumoase picturi semnate Cézanne; prima este la Ermitaj, cea de-a doua se găsește la Pușkin.
Fiecare lucrare din cele două colecții menționate își găsește, prin prisma specialistului, prin imagini alb-negru, corespondențele în alte picturi ale creatorului. Detaliile tehnice și apoi, cele care urmăresc traseul picturilor prin diverse colecții sunt cu atenție menționate.
Și deși apărut în 1983, albumul rămâne unul de referință, prin calitatea tipografică, dar și prin cercetarea care a precedat ediția.
Realizatoare Roxana Păsculescu