"Mortal Engines" sau supremația Orașelor mașinării infernale pe roți - de Michaela Platon
25 Mai 2020, 05:28
Trebuie să recunosc din start că sunt fan
declarat al lui Peter Jackson care, chiar şi în calitate de producător, nu avea
cum să nu îşi pună amprenta pe o producţie. Cât despre încrederea de a-i
încredinţa lui Christian Rivers regia, e de bună seamă bazată pe orientarea
masivă a storyului către SGI, iar cum acesta este specialist (unul laureat cu
Oscar pt King Kong), iată legătura!
Mortal Engines
trebuie văzut cu mintea liberă de orice alt gând care să îţi pună în față
filiaţiile cu producţii emblematice ale cinematografiei: Mad Max, Avatar, Lord
of The Ring, Star Wars, Terminator etc, toate din genul action- adventure- SF-
fantasy. Şi cu această abordare poţi să te bucuri de povestea futuristă cu
trimiteri clare la situaţia politică actuală- unele hilare, altele grotești- de
fețele noi şi fresh pe care producţia asta le propune şi de efectele speciale
„mind blowing” care poziţionează excelent scenariul. Şi sigur că orice
împătimit al cinemaului va sesiza citatele acestea explicite - dar chiar şi
aşa, aceasta ecranizare a cărţilor lui Philip Reeve uimeşte prin detaliul
infinitezimal şi grijă pentru felul în care e cinematografiat, în subiectul ce
plasează acţiunea peste 1000 de ani regăsind tarele megalomanice ale lui
Thaddeus Valentine ahtiat după puterea căreia este gata să îi sacrifice tot,
dar şi limpezimea caracterului şi curăţenia morală a tinerei generaţii ce se
coalizează în slujba binelui. Evident mai sunt şi nişte poveşti de iubire în
prim plan sau în subsidiar- acest minunat sentiment fiind cel care până la urma
mişcă lucrurile, motivează şi exaltă.
Asimilare, expansiune, luptă pentru
supraviețuire sunt elementele trasoare ale filmului, felul în care ele
recalibrează acțiunea fiind când captivant, când ușor steril, când căpătând o
cadență magică sau lușând către un unghi cvasi-obscur, până în final totul
coagulându-se într-atât încât să întrezărim o continuare, pentru care ar exista
destulă substanță.
Fascinante într-un mod absolut - conceptele
arhitecturale ale oraşelor mişcătoare, subterane sau imponderabile sunt
excepţional realizate şi plasate într-o lume post apocaliptică destructurata ce
nu mai oferă nimic- antiteza fiind cu atât mai acută cu cât descrie o Terra
moartă deja, ce supravieţuieşte doar prin aceste structuri cinetice ce trebuie
să lupte pt fiecare zi, membru, resursă.
Şi nu ştiu dacă Peter Jackson o fi pus vreo
vorbă bună pt „elful suprem”- Hugo Weaving, dar rolul i se potriveşte perfect
şi îi prilejuieşte o altă partitură reuşită care ni-l dezvăluie versatil,
matur, înzestrat.
De bun
augur sunt şi apariţiile protagoniştilor tineri- Hester şi Tom jucaţi
convingător de Hera Hilmar, actriţă islandeză cu experienţă şi Robert Sheehan
care şi el joacă de prin 2003- dar care în ciuda look-ului şi a carismei – abia
acum a prins un rol care să îl pună în valoare. Stephen Lang ( pe care nu avem
cum să nu ni-l amintim din Avatar) face un rol interesant ca maşinărie
resuscitată, amintindu-ne de celebrul Terminator care învaţa până la urmă ce
este iubirea.
Manageriand perfect subiectul cu structurile,
atmosfera şi personajele lui, Christian Rivers nu dezamăgecestei producţii
fiind de necontestat.
Junkie XL este responsabil de coloană sonoră,
magistral livrată- cum stă bine unui profesionist de elită care mai are la
activ - 300: Raise of an Empire, Point Break, Mad Max: Fury Road, Black Mass,
Batman V Superman, The Dark Tower, Justice League şi Tomb Raider, un palmares
impresionant de-a dreptul oricum ai privi şi oricât de pricinos ai fi!
Înnegurat şi fără speranţă la prima vedere,
filmul totuşi acorda şanse în finalul care, deşi coregrafiat după toate
regulile pieţii americane – cu o coșcogeamite rezoluţia fericită,e puţin sub
nivelul restului acestei producţii căreia – orice ar fi nu, i se pot nega
calităţile. Aşa că fiecare
să-l vadă şi să-l judece după cum îl lasă mintea şi sufletul şi după cum îi
spun ochiul şi urechea sau cine ştie ce alte simţuri care le ghidează
aprecierile!
Îl găsiţi pe filmnow.ro sau pe dvd, ori puteţi citi cartea care a apărut la Editura Paladin în 2018.