Manuela Moscal –”SMS, o expoziție care afirmă valoarea comunității artistice”
17 Mai 2024, 23:44
Expozițiile de grup sunt evenimente firești care se fac cu o frecvență mare, chapeau-ul lor fiind în general o temă propusă de un curator. Cu cât manifestarea vrea să devină mai amplă și să cuprindă mai mulți artiști, cu atât renunțarea la temă apare ca necesară, creatorilor nefiindu-le oferite niciun fel de sugestii. Precizările acestea, informative au ca scop creionarea condițiilor obișnuite de expunere în grup. Solidaritatea de breaslă încă există și ne bucurăm de ea, cu fiecare eveniment reușit. De data aceasta, un alt tip de expoziție de grup aș vrea să semnalez. În perioada 13 -24 mai 2024, la Galeria Căminul Artei-parter, Manuela Moscal, artistă și cu acest prilej și curatoare a realizat o expoziție care semnala privitorilor apartenența unor creatori la comunitatea artistică de ateliere din Str.Elie Radu Nr. 1. Artiști mulți și foarte diferiți ca interese și expresivități plastice lucrează în atelierele acestea, din clădirea de pe malul Dâmboviței, în imediata apropiere a Primăriei Capitalei. La call-ul Manuelei Moscal -având ca motivație afirmarea ideii de comunitate artistică localizată în Elie Radu- au răspuns o parte dintre artiști, atrași de ideea, de altfel generoasă, de a expune câte două lucrări, la libera lor alegere, la expoziția denumită în final ”SMS”. În susținerea ideii de comunicare, de mesaj și de bogăție de semnificații, Manuela Moscal a găsit ca răspuns, ca titlu al evenimentului vizual, abrevierea sms.
Prin urmare, în spațiul expozițional se pot admira picturile și sculpturile unui număr de cincisprezece artiști; nici mulți, dar nici puțini pentru o expoziție care și-a dorit din capul locului să sublinieze ideea de bună colaborare, eventual chiar de prietenie între niște artiști care se întâlnesc des, care își respectă unii altora talentul, munca, preocuparea și efortul de creație.
Expoziția ”SMS” se deschide cu picturile abstracte ale lui Eusebiu Josan. Două compoziții de dimensiuni mari propun celui care intră în galerie să se gândească la ideea de amprentă și ștergere, într-un joc cromatic pe cât de exuberant, pe atât de bine ținut în frâu.
Pe simeza din stânga, Georgiana Manea Josan ne oferă două picturi în care semnul -ca urmare a unui gest vital, dar controlat- tronează. Plasate cumva între lucrările celor doi, oferind mici oaze de liniște și reculegere se află lucrările Mirelei Constantin, două peisaje care confirmă relaționarea permanentă cu natura a artistei dedicate în ultimii mulți ani, restaurării de icoane și de monumente istorice.
Parcursul în descoperirea expoziției ne pune față în față cu cele două compoziții ale lui Dragoș Lupu care atrage atenția prin expresia diferită de la o lucrare la alta, pe care o propune vizitatorului. Dacă una dintre picturi oferă parcă explozia unei nebuloase, cealaltă ne propune o formă de organizare spațială, aflată sugestiv, în desfășurare. Ioan Oratie are un discurs cu parfum memorialistic, în surprinderea peisajelor de acasă. Artista Manuela Moscal dezvăluie o lume suprarealistă, ascunsă într-un univers doar în aparență, domestic. Aspectul scenografic are un nebănuit ludic. Brândușa Bontea, cu frecventele sale referiri la natură se balansează și de această dată, cu savoare între grafică și pictură. În cele două compoziții de dimensiuni mari, fragmentul este cel care devine personaj principal, fie prin suprapunere, fie prin juxtapunere. Ideea de decupaj capătă forță, dă amploare compoziției și repune în discuție dialogul niciodată epuizat, natural versus nenatural.
Liviu Stoicoviciu și Paula Ribariu sunt seniorii acestei grupări de artiști care expun la Galeria Căminul Artei-parter. Compozițiile lui Liviu Stoicoviciu urmăresc spații virtuale, cu minuție construite, având la bază modele repetitive și perspective cu atenție elaborate, ochiul privitorului căutând intrări și ieșiri din ”labirintul” compozițional. Paula Ribariu are compoziții cu forme mai deosebite, care construiesc fizic, palpabil, manifestul artistei. Picturile-obiect apar puternice prin concretețea fizică și cromatica sumbră, grea; totul concură în afirmarea ideii de protest pe care o susține creatoarea în legătură cu tăierea copacilor și deci, cu distrugerea pădurilor și cu degradarea ambientului susținător al vieții. Lângă dramatismul aproape insuportabil al mesajului transmis de opera Paulei Ribariu descoperim rafinatele și diafanele compoziții ale Sandei Buțiu. Compozițiile ei declară imponderabilul ca stare naturală, prin transparențele dominante. Nicoleta Liciu Gribincea urmărește expresivitățile chipurilor umane. Ușor schițate, abia sugerate, expresiile faciale sunt surprinse în lumină sau umbră. Tema este una acum, reluată de artistă după mai mulți ani, într-o nouă cercetare de atelier. Lucian Țaran și Mihai Tugearu sunt sculptorii din această expoziție. Lucrările lor tridimensionale, aflate unele în imediatețea celorlalte se potențează reciproc. Volumetriile au discursuri diferite -este evident- dar sinuozitățile, plinurile și golurile, ambalează privitorul în a face comparații și astfel, descoperiri. Sculptura figurativă a lui Lucian Țăran este un element de mare forță în spațiul expozițional. Piesele lui Mihai Tugearu devin și datorită alăturării, afirmări ale spiritualității, chiar dacă, în materiale prețioase și dure. Spre finalul parcursului vizual privim compozițiile lui Septimiu Căpățînă. Gestualismul expresionist este definitoriu pentru compozițiile acestui pictor, deși figurativul transpare prin anumite detalii, cu atenție subsumate notei principale de explozie cromatică. În lecturarea expoziției, ultima lucrare îi aparține Claudiei Popescu. Scenografa ne oferă cu acest prilej o compoziție cu o temă marină; strălucirea estivală este dată de jocul structurilor figurative, fie pânze sau ambarcațiuni care devin în compoziție, sugestii ale unor elemente abstracte.
Categoric, expoziția ”SMS” este bogată și seducătoare prin calitatea și diversitatea lucrărilor prezentate.
Realizatoare Roxana Păsculescu