LEGEND of TARZAN by David Yates schimbă paradigma unui erou, de Michaela Platon
24 Septembrie 2018, 06:00
Dacă acțiunea din Legenda lui Tarzan, în regia lui David Yates (exact, cel cu Harry Potter!) ar fi avut loc în 2016, cu siguranță Belgia ar fi stârnit ”furtuna” în UE, din cauza actelor de eroism ale omului crescut de gorile! Așa- acțiunea are loc în anul 1885, când Statul Liber Congo este închinat direct regelui belgian și vreme în care –iată!!- doar Statele Unite erau într-atât de democrate încât să investigheze și să facă publice asemenea acțiuni abominabile (asta în timp ce americanii decimau și închideau în rezervații populațiile triburilor amer-indiene, stăpânele de drept ale Americii de Nord!). E bine însă că acțiunea se petrece într-o perioadă în care contemporanii (nu doar posteritatea) l-au condamnat pe Leopold al II-lea pentru acest adevarat genocid, moartea a peste 10 milioane de oameni. Despre acesti regi sângeroși si inumani care au folosit și exterminat populația continentului negru a scris în 1899 Joseph Conrad în romanul "Inima întunericului", dar și Mark Twain în 1905, descriand genocidul petrecut în Africa Centrală!
Revenind la Legenda lui Tarzan, pe care o puteți vedea pe HBO, povestea nu seamănă in nici un fel cu cea pe care am văzut-o noi în interpretarea lui Johnny Weissmüller, care urma romanul pas cu pas. Cu siguranță subiectul trebuia insa speculat, mai ales că printre cei tineri numele lui Tarzan e aproape necunoscut. Strigătul celebru al Tarzanului născut în cartierul timișorean Freidorf, s-a auzit de vreo două ori în această nouă producție, dar fără a-l vedea în acțiune pe Alexander Skarsgård, ci numai ca un omagiu pentru cel care a fost Tarzan the Ape Man încă din 1932 ( strigat care, în 1984, când a fost înmormântat, a răsunat la ceremonie pentru ultima oara)
Așa că legenda nu este chiar o legendă, mai ales că în film sunt prezentate forțele publice, adică soldații regelui, jaful de fildeș și diamante, cruzimea față de animale și jefuirea băștinașilor, dar apare și misionarul american George Washington Williams care în 1890 ii va trimite o “scrisoare deschisă” lui Leopold al II-lea, în care denunță ororile făcute de mercenarii săi. Nu se amintește de exploatarea de cauciuc natural, pentru care localnicii erau aspru pedepsiți dacă nu adunau cantitatea de cauciuc stabilită de oamenii lui Leopold, dar sunt destule trimiteri la cruzime extrema, oprimare, sclavagism, asuprire si discriminare rasială. Concluzia ar fi că filmul e mai degrabă o cronică romanțată pe alocuri a unei perioade crâncene pentru Congo, accentul cazând pe acest aspect mult mai mult decât pe relația exotică a lui Tarzan/lord Clayton cu lumea civilizată britanică sau cu lumea animală a junglei, cartea lui Burroughs fiind doar un pretext, un punct de pornire pentru un scenariu care ia o altă cale, nefiind sub nici o formă o dramatizare.
Sarcina lui Tarzan, aka Lord Viscount Greystoke/ John Clayton, e să se întoarcă în Congo pentru a afla ce se întâmplă acolo, dupa ce se lasa convins de misionarul american George Washington Williams, personaj interpretat cu farmec și umor de Samuel L. Jackson. Despre cum a ajuns băiatul crescut de gorile un tânăr manierat, bogat și căsătorit cu o frumoasă Jane (Margot Robbie), deduceți din flash back-uri, dar ațentia e polarizată de tandemul aflat în conflict, care este Tarzan- Leon Rom (Christoph Waltz) puternicul om al regelui, periculos și lipsit de scrupule, care poartă rozarii pe mână, dar nu pentru rugăciune. Ca întotdeauna, Christoph este impecabil, el având o asemenea versatilitate, încât îi acordă un registru artistic aproape fără limite, felul în care abordează fiecare rol făcând mereu dovada marelui lui talent. Cât despre Alexander Skarsgård....e cuceritor pur și simplu,un exemplar perfect contruit să ne bucure retina și să ne facă să ne-ntrebăm în același timp cam cât de complexe să fie rolurile pe care ar putea să le „ducă”.
Ca film de acțiune Tarzan este unul foarte bine realizat și echilibrat, semn că nu degeaba l-a coregrafiat regizoral mr Yates! Printre panoramări fabuloase ale junglei congoleze, devenim părtași la încleștările din clanurile primatelor și la felul în care acționează legile interne ale comunităților, umane și animale, împărțim cu protagoniștii uimirea în fața forței fenomenelor dezlănțuite, oricare ar fi ele, și ne înclinăm respectuoși . Pot să afirm și că filmul e pe același drum deschis de Cărțile junglei, ecranizarea din acest an, beneficiand de o excelntă dozarea de CGI și cascadorii. Imaginile sunt fabuloase,măreția naturii nelăsând loc pentru alte comentarii decât de încântare extatică, felul în care computerizarea completează naturalul fiind de excepție, justificând imensul buget al acestei producții. Un film cu destulă acțiune încât să ne țină focusați, cu exact doza de romantism de soap opera care să ne atmosferizeze, cu imagini excepționale și personaje captivante, interpretate de actori înzestrați, o lectură cinematografică potrivită pentru orice vârstă, căci îmbină magistral toate ingredientele, în așa fel încât întregul să merite vizionarea!