Imaginea în tuș a desenului din cartea de copii, de Roxana Păsculescu
24 Mai 2019, 10:53
Și
astăzi, dragi prieteni –facem o incursiune în trecut, pe urmele
unei cărți de copii. Cartea este una clasică, apărută la Editura
Tineretului în anul 1960. Cumva, această tipăritură a ajuns la
noi în casă, de la un anticariat, relativ de puțină vreme și
memoria mea afectivă nu tresare deloc la vederea ei; în mod
evident, cartea aceasta nu mi-a încântat mie, copilăria. ”Frații
Grimm- Povești alese”
este cartea, tradusă în românește de Dan Faur. Pe mine însă,
dincolo de mulțimea de povești cu care mă confrunt de săptămâni
de-a rândul în fiecare seară, la culcare –mă interesează acum
pentru cronică, ilustrațiile care completează această carte,
ilustrații realizate de Gheorghe Adoc. Pe graficianul Gheorghe Adoc
l-am cunoscut în urmă cu circa 25 de ani, în apartamentul său
situat într-un bloc din Str. Pitar Moș; în același timp, i-am
cunoscut și soția, minionă și în aparență firavă, sculptorița
Gabriela Manole Adoc; pe acest filon al amintirilor legate de oameni
și de locuri, de stări sufletești puternice, inima mea tresare
când deschid cartea aceasta de Frații Grimm. Ilustrațiile discrete
sunt prezentate în alb-negru, ele fiind realizate în original, în
tuș, și se găsesc pretutindeni în carte: fie în mijlocul unei
povești, fie la sfârșitul ei.
Desenele
sunt simple, realiste, încărcate însă, cu exagerările poetice de
expresivitate specifice unor povești în care imaginația
povestitorului depășește lumea știută de noi.
Dar
cine este graficianul Gheorghe Adoc?
Născut la 22 februarie, la Socodor în Arad, în anul 1926, Gheorghe
Adoc a urmat Institutul de Arte Plastice ”Nicoale Grigorescu” cu
M.H.Maxy, J. Al. Steriadi și Simion Iuca. În cadrul expozițiilor
colective s-au văzut lucrări de-ale sale încă din anul 1954.
Prima expoziție personală este însă înregistrată, mult mai
târziu, în anul 1982, la Palatul Culturii, Iași unde expune
împreună cu soția, Gabriela Manole Adoc. Dincolo de grafica de
carte, Gheorghe Adoc este atras puternic de sculptură:
basoreliefurile bataiste, medalioanele cu portrete și busturile de
personalități istorice transilvănene mai cu seamă, fiind cele în
care se manifestă cu mare expresivitate, în lucrări realizate în
țară și în străinătate.
Criticul
de artă Constantin Prut surprindea în câteva rânduri, esența
creatorului Gheorghe Adoc:
”Experiența din domeniul graficii îl conduce în reliefuri la
dezvoltări narative, aflate în imediată dependență față de
ansamblul sculptural în care acestea se integrează. Când sunt
elaborate ca lucrări independente, reliefurile sale, ca și
busturile monumentale și medaliile, se plasează în aceeași zonă
a descripției și comentariului cerute de tema propusă, dovedind o
bună înțelegere a detaliului evocator”.
Grafica semnată Gheorghe Adoc, din cartea adusă azi în discuție
confirmă notația critică a lui Constantin Prut. Autorul desenelor
știe să surprindă esențialul dintr-o poveste și să creioneze
personajul cel mai important ori situația cea mai atrăgătoare
pentru o lectură plăcută.
Desenul
original pentru cartea de copii rămâne încă, un bun teritoriu
artistic de explorat.