FIRST MAN - un biopic dramatic, cu gros-planuri spectaculoase, de Michaela Platon
13 Octombrie 2018, 16:57
Nici nu mă îndoiam că Damien Chazelle va excela cu această nouă creaţie a lui, căci el îşi lăsa la vedere potenţialul încă de la Whiplash, trecând apoi prin La La Land, două filme care l-au adus în lumina reflectoarelor, căci au contorizat Oscaruri duium, plus sumedenie de alte premii importante.
Şi dacă La LA Land era oarecum în acelaşi range cu Whiplash - pe care l-a exersat mai întâi în registru minor cu un scurt metraj - în FIRST MAN, Chazelle se aruncă direct în istoria recentă- subiectul fiind unul pe care mulţi dintre noi l-am văzut de-adevăratelea la vremea lui, aselenizarea din 1969, aşa că suprapunem experienţa personală celei cinefile.
Scenariul clean-cut este unul centrat pe eroul principal, Neil Armstrong – care avea să intre în legendă ca primul pământean care a ajuns pe lună, dar şi cel care a spus cuvintele devenit legendare: Un pas mic pentru mine, un salt uriaş pentru omenire, care- pare-se nici măcar nu-i aparţin, dacă ar fi să dăm crezare afirmaţiilor omului de ştiinţă Gary Peach, pe atunci cantonat la o bază de cercetări din Australia, care povesteşte cum a fost abordat de Peter Monkton- Directorul departamentului Network Support Facility- ce se afla în permanentă legătură cu baza de la Huston ce coordona misiunea Apollo. Într-o discuţie a celor doi, mărturisindu-şi îngrijorarea cu privire la primele cuvinte pe care le-ar spune astronauţii, Monkton l-a întrebat pe colegul englez ce ar spune el dacă ar fi în locul lor. One small step for a man, one giant leap for mankind- se pare că a fost raspunsul- care a fost apoi transmis celor de la Huston- mărturisea la 73 de ani, în 2009- cercetătorul britanic.
Filmul lui Chazelle ni-l prezintă pe Armstrong ca pe un introvertit, un perfecţionist şi un profesionist de elită, scenariul fiind un omagiu adus acestei personalităţi care a marcat istoria umanităţii, pelicula nefăcând însă concesii, ci săpând destul de adânc în viaţa lui privată- poate pentru a ne livra un personaj mai interesant şi mai profund, cu slăbiciuni dar şi cu momente de forţă, toate prinse în gros-planuri sfredelitoare şi într-o manieră care aduce povestea fără echivoc.
Subtil şi nuanţat construit regizoral, FIRST MAN este un alt pas în cariera desemnată parcă pentru succes pe care Damien Chazelle o parcurge cu paşi fermi, intuiţia lui de a alege scenarii şi actorii care să le dea viaţă dovedindu-se fără cusur. Căci după ce a lucrat şi la La La Land-ul atât de oscarizat cu Ryan Gosling, iată că îi încredinţează acest rol dificil al unui personaj real, emblematic- de care actorul se achită spectaculos- dovedind că este mult mai profund decât s-ar fi crezut şi mai ales că se maturizează frumos, rolurile lui căpătând din ce în ce mai multă substanţă. Îi dă o replică pe măsură Claire Foy – britanica ce are deja la activ câteva roluri notabile în seriale şi filme- aici soţia hotărâtă, energică şi puternică din spatele astronautului de succes, oferindu-ne o imagine veridică pe care talentul ei special o pune în valoare.
Aşadar un film intens, cu suspans şi substanţă, cu imagini picturale şi o coloană sonoră excepţională pe care o semnează Justin Hurwitz, partener tradiţional de-acum al lui Chazelle, cu care a lucrat la ultimele lui trei producţii.
Vă recomand aşadar acest film intrat de ieri în cimenatografe!