Prin oraș, cu ochii larg deschiși, de Roxana Păsculescu
21 Decembrie 2018, 06:00
De luni de zile, Dalina Bădescu ne-a obișnuit pe noi, prietenii ei de pe Facebook cu fotografii diverse, tentante, surprinzătoare realizate în urma contactului direct cu ”realitatea românească”. Desigur, selecția exista în chiar obiectivul privitoarei avizate, care nu fotografia din capul locului, orice.
Toate imaginile care ne erau livrate mărturiseau o stare de fapt inconfortabilă de cele mai multe ori; fie, remarcam degradarea datorată timpului, fie, distrugerea voită ori intervenția neconformă cu vreo normă. Toate apăreau pe pagina autoarei, sub acest titlu, de atunci, tentant și, în plus explicit.
Arta
gratis surprindea întâmplătorul-
atractiv vizual care face mai suportabil universul în care trăim. Demersul
Dalinei Bădescu este unul încă mai angajat parcă, în a ”complimenta” realitatea
scorojită, prăfuită, măzgălită, și a vedea în ea, cu încrâncenare, frumosul.
Adevărul este că, de cele mai multe ori, chiar așa, realitatea ne joacă tuturor
feste. În funcție de formarea noastră, de interesele și pasiunile noastre
-vedem picturalități ori forme sculpturale, acolo unde altcineva va descoperi
dezastrul unei lumi necontrolate în niciun fel, abandonată, aflată într-o
decădere accentuată.
Arta
gratis de Dalina Bădescu este un
proiect de un mare optimism, stare de spirit pe care ar trebui să ne-o însușim,
pentru a ne ”educa” să ne bucurăm de tot ceea ce este în jurul nostru.
Pavel Șușară scrie pe coperta a 4-a, cum că Arta gratis este: ”...o meditație subtilă asupra naturii umane, asupra existenței și,
finalmente, asupra statutului realității.” Realitatea românească, dar nu
doar ea -oferă cetățeanului surprize; în general, deloc frumoase, acestea,
”surprizele” îl bruschează vizual, îi clatină buna dispoziție, dacă nu chiar
i-o demolează.
Autoarea volumului Arta Gratis își explică parcursul, mărturisind încă dintr-un
început ce a urmărit: ”(proiectul) aduce
la un loc obiecte care, independent de o intenţie a unui autor cunoscut, au
căpătat calităţi estetice şi artistice. Intenţia proiectului rămâne aceea de a
semnala un tip de expresivitate născută prin lărgirea câmpului de percepţie a
esteticului, ieşind din spaţiul expoziţional sau muzeal în spaţiul viu,
cotidian al oraşului, dar păstrând disponibilitatea de identificare a valorii
artistice în datele ei consacrate.”
Albumul este reușit realizat, imaginea jucând, cum era și
de așteptat, rolul major în economia obiectului tipografic. Monocrome ori chiar
colorate, ”lucrările” sunt datate în fotografiile Dalinei Bădescu; informațiile
legate de materialele variate ori de tehnicile adeseori mixte găsite la fața
locului sunt și ele notate cu acribia ochiului care analizează cu seriozitate
realitatea citadină.
Cartea Dalinei Bădescu este rezultatul ”colaborării”
autoarei cu orașele prin care a trecut, de o vreme încoace, de când a realizat
că ”peisajul” citadin (Brăila, Călimănești, Craiova, Târgu Jiu, București
ș.a.m.d.) îi poate servi de minune unei ”altfel” de interpretări a urbanului, a
societății și a artei.