Culturi şi tehnici întrepătrunse în artă
11 Ianuarie 2019, 15:19
Centrul Cultural Mihai Eminescu, prin Galeria “2 Art” a scos la iveală o tânără creatoare şi o expoziţie de artӑ textilӑ foarte frumoasă. Expoziţia restrânsă, dar de puternic impact vizual, s-a intitulat “YinFinit” şi studenta se numeşte Ionela Apetrii, de la Universitatea Naţionalӑ de Arte București, Facultatea de Arte Decorative și Design, Departamentul Arte Textile și Design Textil. Conf. univ. dr. Daniela Frumușeanu a fost coordonatorul acestui proiect încă în desfăşurare, interesant, plin de prospeţime şi energie.
Explicaţia demersului care a dus la această expunere inedită ne vine prin intermediul textului care însoţeşte proiectul, bine documentat şi coerent:“Expoziția “YinFinit” abordează ideea complementarității, cum de altfel este sugerat prin tripla conotație a titlului, care deși este format din două cuvinte cu semnificații diferite (Yin-ul care reprezintă energia primordială feminină, creatoare, ce mișcă lucrurile și Finit-ul care semnifică trecerea prin toate fazele de transformare a materiei prime), ele împreună își găsesc echilibrul formând infinitul. Potrivit unor surse, simbolul infinitului (provenit din latinul infinitas care înseamnă nemărginit), era întrebuințat în vremuri străvechi în India, pentru a reprezenta perfecțiunea, dualismul si echilibrul dintre forțe opuse.
Ȋn această expoziție este evidențiată cultura indiană prin mai multe tipuri de contraste: cald-rece, plin-gol, închis-deschis și contrastul cantitativ.”
Prezentarea
a mizat pe câteva obiecte- cheie în artele textile, prin care oricare creator
specializat pe artă textilă îşi gândeşte şi coordonează lucrul. Aşadar, în
spaţiul expoziţional au putut fi văzute câteva panouri decorative, apoi nişte
evantaie supradimensionate şi o tunică, toate la un loc şi fiecare în parte
–capabile să “poarte” elementele elaborate şi întrebuinţate de Ionela Apetrii,
într-un discurs de o mare frumuseţe. Sigur, în cadrul acestei expoziţii
personale nu am putut vedea întreg proiectul în complexitatea lui. Tânăra
artistă a selectat doar câteva piese, suficiente însă, pentru a creiona
demersul şi a expune miza lucrării finale. Mărturisirile artistei sunt din nou,
concludente:
“Astfel, este prezent un proces creativ vast,
în care tehnica mixtă este aplicată pe mai multe obiecte artistice, precum:
sculpturi textile, vestimentație, panouri decorative imprimate cu sita
serigrafică pe material textil, carte obiect, evantaie supradimensionate.
Expoziția dorește să evidențieze capacitatea materialului textil de a se modela
prin tehnici diferite și de a se transforma surprinzător în sculpturi,
instalații, cărți, schimbându-și artistic utilizarea tradițională.“
Modulul
textil, volumetric şi variat colorat, provenit dintr-o sructură organică,
ritmează câteodată suprafaţa şi conferă unitate parcursului creativ, alături de
structura Templului Lotus, şi acesta având un rol fundamental în imprimeurile
serigrafice.
Realizator
Roxana Păsculescu