Bucuria culorii –Constantina Dumitru, de Roxana Păsculescu
09 Februarie 2019, 10:47
În anul 2016, creatoarea Constantina Dumitru ne-a propus în două spații expoziționale ale Capitalei, două importante evenimente vizuale gândite în manieră sărbătorească; firesc, căci artista împlinea atunci 70 de ani și expozițiile își propuneau să readucă pe simeze, lucrări din toate perioadele sale de creație, piese care fuseseră deja, în timp, achiziționate de diverse muzee din țară. De lucrările aflate în străinătate, nu putea să fie vorba să se reîntoarcă în țară, căci chiar și pentru o perioadă scurtă de timp, costurile de transport și de asigurare a operelor de artă ar fi fost urieșești.
La ”U Art Gallery” am văzut atunci, o expoziție care făcea o trecere subtilă prin întreaga creație a Constantinei Dumitru (expoziția de la Galeria Orizont, nu o voi mai aduce aici în discuție căci era în mod exclusiv dedicată tapiseriei). În jurul a două piese monumentale de tapiserie în sisal erau prezentate, lucrări de pictură și grafică de șevalet care purtau privitorul prin activitatea de o viață a plasticienei, prin tehnici dragi și prin expresii plastice, cu atenție și har abordate.
În cele două tapiserii provenind (special pentru această expoziție temporară) din două prestigioase instituții muzeale (Muzeul lemnului din Baia Mare și Muzeul de Artă din Tulcea) am descoperit că monocromiei sisalului i s-a asociat, spre îmbogățirea expresiei o viziune sculpturală, în care lumina și umbra erau invitate să desăvârșească formele, ușor volumetrice.
Compunerea expoziției cu aceste două centre de interes puternice, dar monocrome –a favorizat aducerea pe simeze a lucrărilor de pictură și de grafică, culoarea viguroasă ori tandră îndreptându-ne atenția și către zona colorată a viziunii artistei.
Încă de atunci, în pictura în ulei pe pânză, în acuarelă, cerapastel, tempera și guașă am descoperit capacitatea plasticienei de a observa natura; din raportarea la realitatea înconjurătoare, apăreau delicatele studii de peisaje, naturile statice cu flori, siluetele de biserici.
În timp, Constantina Dumitru ne-a arătat că știe să se bucure de clipele petrecute în peisajul rural ori citadin, cautând momente deosebite, generatoare de energie creativă.
Și de astă dată, acum în februarie 2019, Constantina Dumitru reușește în pictura în ulei pe pânză și în grafica de șevalet (acuarelă, pastel, tempera) să surprindă particularul în notele sale dramatice, pitorești sau ludice. Spontaneitatea căștigă în semnificație în aceste din urmă lucrări –expuse până la finele lunii februarie 2019 la Centrul Cultural al M.A.I.
Caracterul intimist al multora dintre lucrările Constantinei Dumitru oferă punți de legătură discrete, dar profunde cu privitorii.