Bucureştiul, ieri şi azi
26 Martie 2021, 17:45
Oraşul Bucureşti a suscitat interesul multora, de-alungul timpului. Fie că erau oameni de-ai locului, fie că erau călători străini, Bucureştiul a avut dintotdeauna un farmec aparte care i-a atras pe mulţi; destui au fost tentaţi să cerceteze, să vină şi să vadă chiar dacă doar în treacăt fascinantul oraş sau chiar să se stabilească aici, să-şi deschidă eventual negoţuri şi să-şi încerce norocul în acest spaţiu, aflat între Occident şi Orient.
S-au scris multe despre Bucureşti şi de curând, a apărut o nouă carte, la Editura Litera, în viziunea istoricului Adrian Majuru.Titlul cărţii ne trimite către zona educativă, lucrarea dorindu-se a fi „un manual de explorare urbană pentru elevi”, „un vehicul folositor vieţii tale”, cum afirmă autorul în introducerea cărţii.
Este adevărat, lucrarea se adresează mai multor vârste, „apropierea” de Bucureşti şi „studiul” asupra oraşului putându-se face diferit, în funcţie de interesele şi curiozităţile elevului. Partea de istorie veche nu este de ignorat, dar desigur, istoria mai recentă a oraşului va fi mai captivantă, fotografiile constituindu-se într-o poartă mai interesantă şi mai accesibilă de parcurgere a oraşului, prin asocieri şi comparaţii.
Ultimii 200 de ani vor fi categoric, mai uşor de urmărit de cititor, în capitolul intitulat „Oraşul modern între Orient şi Occident (1820-2020).
Şi astfel, vom descoperi Bucureştiul ca pe un oraş al grădinilor sau ca pe o staţiune balneo-climaterică, cândva foarte apreciată sau ca pe un oraş cochet şi modern, ca pe „Micul Paris”.
Adrian Majuru scrie despre adulţii şi copiii Bucureştiului, despre învăţământul care se făcea aici, despre şcolile prestigioase ale oraşului, despre alimentaţie şi sporturi practicate la oraş, despre transportul urban. Nu în ultimul rând, istoricul se opreşte asupra miturilor şi poveştilor urbane care „renasc” sub pana povestitorului pentru a trezi curiozitatea tinerilor cercetaşi, viitori cercetători ai Bucureştiului.
Cartea susţine interacţinea elevilor cu oraşul, care se poate face direct, la pas, pe traseele descoperite în paginile lucrării sau prin intermediul fotografiilor. Copiii sunt îndemnaţi să facă fotografii şi să le găsească eventual pandantul în alte timpuri, oferta de imagini fiind bogată în paginile cărţii. Sau le este propus elevilor fotografiatul aceluiaşi loc, în mai multe rânduri, pentru a descoperi schimbările care se produc astăzi, cu mult mai repede decât odinioară.
Realizatoare Roxana Păsculescu