„Birds of Passage”- o călătorie fabuloasă în lumea tribului wayuu- de Michaela Platon
15 Martie 2019, 05:55
Fascinant
şi acaparator, filmul regizorilor Ciro Guerra şi Cristina Gallego ne
reconectează cu lumea apusă a triburilor columbiene- aceea în care totul se
făcea după precepte ancestrale şi în care ritualurile erau parte din viaţa
cotidiană - într-un matriarhat ce pare rupt de lume, cu o anume logică -barbară
însă- şi credinţe ce se pierd în negura timpului.
Conducatoarea
clanului Pushaina, Ursula, este păstrătoarea datinilor şi autoritatea supremă
în familie, uneori mult mai atentă să nu calce pe lângă tradiţie, decât să nu
facă un rău iremediabil - însemnele puterii ei fiind un superb colier de agate
şi un talisman care îi vorbea cu vocea strămoşilor sub forma viselor
premonitorii.
Conectaţi
cu natura şi parte a ei, băştinaşii wayuu au o limbă arhaică pe care o
amalgamează cu spaniola conchistadorilor – accesul la câştiguri fabuoase din
traficul cu marijuana aducându-le nu doar occidentalizarea letală, laolaltă
cu pervertirea minţii – dar mai ales a
sufletului - care marchează şi sfârşitul tribului decimat de orgoliul
conducătorilor şi de legea talionului atotstăpânitoare.
Cu imagini
fabuloase ale unor dansuri rituale şi sugestii ale unei viziuni ontologice
asupra vieţii care este văzută metafizic, Birds of Passage - livrează o
incursiune emoţionantă într-o felie de istorie a populaţiilor băştinaşe
columbiene dominate de superstiţii.
Banul vine
nu doar cu bunăstarea care îi racordează pe traficanţi cu lumea civilizată, dar
şi cu pierderea identităţii în favoarea unui confort care scălambăie sufletele.
Într-un
paradox absolut , mama familiei îşi sacrifica nepoţii şi copiii doar pentru a
urma nişte precepte devenite anacronice- totul cu o aparentă lipsă de sentiment
şi emoţie.
Titlurile
celor cinci părţi (cânturi) în care este structurat filmul oferă şi cheile
citirii acestei istorii crude de viață- în care intra de-a valma trădări,
violuri, omoruri, pierderi, sacrificii, iubire, orgoliu, nebunie şi dramă,
parcursul acestei pelicule uimitoare fiind presărat cu decupaje din
înţelepciunea unui popor pe care drogurile l-au distrus.
Aşa că din
momentul în care Ursula decretează: „ Am pierdut sufletul, acum nimic nu ne mai
apară!” existențele membrilor tribului wayuu se dezintegrează şi nimicul pune
stăpânire pe primul cartel de traficanţi de droguri din Columbia.
Extraordinari în rolurile principale,
Natalia Reyes, Carmina Martinez şi Jose Acosta se detaşează din această
distribuţie care aduce pe ecran o lume imaginată cu talent de cei patru
scenarişti , într-o creaţie care a avut premiera la Cannes în
cadrul secțiunii Quinzaine des réalisateurs și a fost inclus în listă scurtă a
filmelor pentru Oscar 2019, bucurându-se de succes în cinematografele din SUA,
Canada, Australia, Brazilia, Danemarca, Germania, Olanda, Norvegia, Portugalia,
Spania, Elveția, Mexic, Brazilia și Marea Britanie.
Mulţumim Bad Unicorn pentru acest film
uimitor!