Azi, sculptura socială versus sculptura mitologică, de Roxana Păsculescu
07 Septembrie 2018, 20:22
Uprooted /Dezrădăcinat este un proiect derulat sub auspiciile Postmodernism Museum în 2016.
Napoleon Tiron, Aurel Vlad, Cătălin Bădărău sunt cei trei sculptori de talie internaţională care au constituit baza proiectului. Făcând parte din trei generaţii diferite, venind unul după altul firesc, cu învăţămintele unei şcoli bine asimilate, pe care se grefează importante căutări personale, cei trei artişti se regăsesc prin interviuri şi imagini ale operei concludente în cartea-catalog tipărită cu prilejul punerii în fapt a proiectului. Din echipă au făcut parte: curator- Cosmin Năsui, editor- Oana Ioniţă Năsui, design- PostModernism Museum, assistent curator- Lucian Amanolesei.
Mărturie a cercetării şi a evenimentului a rămas catalogul bilingv care dezvăluie câteva faţete ale sculpturii contemporane, textul critic menţionând: „...unele dintre cele mai interesante transformări din domeniul sculpturii (.....) cu accente diferite, de la concepte la materiale.”
Autorii proiectului au preferat abordarea artiştilor prin prisma interviurilor, care îşi găsesc înţelesul într-un capitol intitulat „Fundalul social şi mitologic”. Din textul explicativ, de altfel condensat, din catalog, reţinem aici o frază de efect, concludentă a demersului creator, opera „izbucnind” din tangenţa artistului cu forme dure ale realităţii: „Refugierea, dezrădăcinarea, migraţia forţată, azilul, relocarea sunt realităţi istorice, politice şi sociale, dar şi teme ale condiţiei umane, preocupându-i deopotrivă pe artiştii Aurel Vlad şi Cătălin Bădărău.”
Dezvoltarea proiectului a dus firesc şi către cuprinderea operei lui Napoleon Tiron. Cei trei artişti, lucru important, s-au întâlnit în diverse momente ale activităţii lor profesionale şi au lucrat rând pe rând, la catedra de sculptură a Universităţii Naţionale de Arte: „....ei s-au secondat reciproc (...) Aurel Vlad ca asistent al lui Napoleon Tiron, iar Cătălin Bădărău ca asistent al lui Aurel Vlad.”
Fundalul social hrăneşte lucrările lui Cătălin Bădărău, în vreme ce un alt tip de fundal, cel mitologic alimentează viziunea formelor lui Aurel Vlad.
Interviul cu Aurel Vlad şi Cătălin Bădărău este edificator pentru pătrunderea în universul complex al celor doi artişti.
Întâlnirile de început dintre cei doi, apoi relaţia profesor-student şi în final, colaborarea celor doi, Aurel Vlad şi Cătălin Bădărău, deveniţi colegi deschid importante uşi către înţelegerea unor lucrări în dezvoltare.
Imaginile-document, esenţiale în existenţa obiectului tipografic pe care îl avem la dispoziţie acum, au surse diverse: colecţia personală, George Şerban, apoi fotografii realizate de Lucian Muntean, Remus Andrei Ion, Marius Caraman, Bianca Mann, Cătălin Bădărău, Cosmin Năsui şi arhive publice.