A Bigger Splash - un scenariu ce porneste de la celebrul La Piscine al lui Jacques Deray – de Michaela Platon
10 Iulie 2020, 06:21
Chiar astăzi
(într-un exercițiu retoric) treceam în revistă numele unor actori de primă mână care au
primit nominalizări la Oscar, dar nu l-au câștigat…(încă)! Printre aceste nume
era și cel al lui Ralph Fiennes, un personaj care se simte în largul lui în
teatru, dar și la Hollywood. În 1994 era nominalizat pentru rolul secundar din
Schindlers List, dar Academia l-a preferat pe Tommy Lee Jones pentru
interpretarea din The Fugitive, iar în 1997
a facut The English Patient, (filmul a luat Oscar), rolul pianistului
David Helfgott jucat de Geoffrey Rush în Shine a fost mai convingător pentru
membrii onoratei adunări cinematografice. E și chestie de noroc, ce filme sunt la concurență, felul în care se votează pentru apărarea
fiecărui domeniu din care membrii academiei americane fac parte, de gusturi, de
lobby etc.
Dar e de
văzut și revăzut acest excelent actor în vârstă de 53 de ani ( la momentul
lansarii din 2016) dându-i replica mai tânărului cu 15 ani, Matthias
Schoenaerts, propulsat acum 4 ani de filmul lui Jacques Audiard- De rouile et
d'os/Rust and Bone. Lor li s-a alăturat androgina Tilda Swinton și fiica lui Don
Johnson și a lui Melanie Griffith - Dakota Johnson (devenită celebră după ce a
experimentat vreo 50 Shades of Grey – toate sado-maso)
Ce l-a atras
pe Ralph în acest film? Evident -
personajul lui și colaborarea cu regizorul Luca Guadagnino (Io sono l'amore
2009) într-o peliculă al cărei scenariu are la bază filmul lui Jacques Deray,
în care în 1969 jucau Alain Delon și Romy Schneider, și anume La piscine!
Dacă acțiunea
în acel clasic se petrecea în St Tropez, pentru filmul lui Guadagnino a fost
aleasă insula
Pantelleria, la 100 de km în sud-estul Siciliei și la numai 60 de km de
Tunisia. De aceea există și câteva scene care au legătură cu emigranți din
Tunisia (strecurate în contextul actual). Titlul peliculei este cel al unei
picturi semnate David Hockney, un artist britanic care în anul 1964 a ajuns în
California și a decis să rămână acolo, si a continuat să picteze, creând de-a
lungul anilor o operă semnificativă. Există o scenă filmată la galeriile Tate,
în Londra, în fața acestei pânze, dar pe care regizorul a hotărât să nu o
includă, deși era una dintre scenele favorite.
Ralph
Fiennes este actorul alfa, el este cel care dă tonul distracției, pauzelor
nostalgice, el e cel care spune poante legate de Mick Jagger și Keith Richards
(pe care i-a cunoscut personal și cu care a lucrat ca producător) și tot el creează
atmosfera. Apoi îl vedem dansând pe Emotional Rescue, piesă Stones, scenă pe
care a exersat-o asiduu, cât timp ceilalți actori turnau alte cadre. Și nu în
ultimul rând este protagonistul unui moment de karaoke, unde personajul lui
este tandru, romantic, cald și dornic de a-și cuceri iubirea pierdută. Iar
câteva secunde mai târziu cântă melodia lui Nat King Cole -Unforgettable- în
duet cu fiica lui de 17 ani, dar într-o manieră și cu gesturi lascive care în
alte țări ar fi impus aplicarea mai multor articole din legile de protecție a
copilului.
Distribuția
e fără reproș, iar Tilda care joacă mai mult mutește (își menajează vocea de
rockeriță) este impresionantă prin gesturi, mimică și priviri. Chiar dacă nu
poate să cânte, se chinuie așa răgușit să îi țină isonul prietenului ei.
Înainte de acest film mama actriței s-a stins și inițial a vrut să refuze
partitura, dar s-a răzgândit după ce a văzut că rolul ei este al unei vedete
rock care face o pauză vocală. Și nu e ușor să te faci înțeleasă fără a vorbi (
de fapt, ea are voie să șoptească, dar ăsta e un secret) și numai prin limbaj
corporal și priviri.
Filmul lui
Luca Guadagnino tratează sexul și gelozia
într-o manieră ironică și cu nuanțe de umor negru, ceea ce împreună cu aceasta
distribuție și o coloană sonoră memorabilă - este un exercitțiu de măiestrie
demn de văzut și apreciat.
Regizor:
Luca Guadagnino
Scenariu:
David Kajganich, Alain Page
Cu: Dakota
Johnson, Ralph Fiennes, Matthias Schoenaerts, Tilda Swinton, Lily McMenamy, Aurore
Clément