Timpul prezent - Partea mai puțin glamouroasă a modei: o industrie poluantă, inechitabilă, nesustenabilă. Ce e de făcut? | PODCAST
15 Aprilie 2024, 19:51
Moda este considerată una dintre cele mai poluante industrii din lume, având un impact semnificativ asupra mediului înconjurător în mai multe moduri, pe care de abia acum începem să le descoperim. Nu e vorba doar de consumul de resurse și de emisiile de carbon pe care le implică prelucrarea textilelor, ci și de poluarea chimică a apei și a aerului, de deșeurile care rezultă în urma procesului industrial, de impactul culturilor asupra biodiversității.
Ce e de făcut ? Am întrebat-o pe Mariana Stan, coordonatoarea pentru România a mișcării „Fashion Revolution”.
Mariana Stan: „Ca să putem prelungi durata de viaţă a unui produs, trebuie să ştim să-l întreţinem. Apoi, dacă el nu ne mai reprezintă, trebuie să ştim cum îl putem da către alţi beneficiari care s-ar putea bucura de el. Noi, la Fashion Revolution, am făcut campanii de informare a consumatorului, care au vizat două etape importante: o etapă pre-consum, de educare a nevoilor, în care le ofeream cumpărătorilor tips and tricks despre cum ar trebui să-şi educe aceste nevoi atunci când merg la cumpărături, ce ar trebui să facă să scape de shopping-ul compulsiv, pentru că avem extrem de multe oferte, avem extrem de multe branduri, avem extrem de multe mall-uri, şi trebuie să ştim cum să facem să scăpăm de acest comportament compulsiv, astfel încât atunci când intrăm în magazin, să alegem produsul care să ne şi reprezinte, să aibă şi o durată de viaţă cât mai bună. Şi am iniţiat şi o campanie de informare pe comportamentul post-consum, adică pe tot ce înseamnă partea de sortare şi reciclare ulterioară, când acele haine nu mai sunt reprezentative pentru noi.”
Există şi producţie responsabilă, ce face industria textilă?
Mariana Stan: „Industria textilă prosperă, ca de obicei, acesta e şi scopul său, la fel ca al oricărei alte industrii. Dar producătorii trebuie să înceapă să respecte nişte reguli care vor fi impuse. Sunt nişte normative europene care vin peste producători. Urmează introducerea paşaportului digital pentru haine, care va viza întreaga industrie textilă, şi care va urmări ciclul de viaţă al produsului din momentul în care este gândit în faza de design, până în momentul în care el ajunge la raft.”
15 aprilie 2024, ora 18.00
Realizatori: Adela Greceanu și Matei Martin