Texte şi pretexte: A rămîne, a (re-)clădi. Invitată: studenta în Ştiinţe Politice şi Administrative Anamaria-Paula Macoveanu
Emisiune live de cultură urbană, istorie şi divertisment realizată de Georgeta Drăghici şi Valentin Protopopescu.
23 Martie 2024, 07:00
„Alegînd științele politice, un domeniu controversat, auzeam vocile celor din jur în surdină: «Nu vei reuși pe cont propriu», «Doar nepotismele cîștigă». Totuși, nimic nu m-a făcut să renunţ la parcursul meu, să mă dau bătută.” (Anamaria Macoveanu)
În ediţia de sîmbătă, 23 martie 2024, a emisiunii Texte şi pretexte, ne propunem să discutăm cu prietena noastră, Anamaria-Paula Macoveanu din Braşov, studentă în an terminal la SNSPA Bucureşti, despre un ideal drag acesteia şi oarecum atipic în peisajul contemporan al opţiunilor existenţiale: invitata noastră e decisă să nu emigreze, este hotărîtă să rămînă în ţară pentru a lua parte la efortul de reconstrucţie naţională, la proiectele de ameliorare a stărilor de lucruri administrative, politice, economice, sociale şi culturale din România. Asta, în condiţiile în care există o majoritate fermă a opiniilor, în sensul căutării norocului şi a împlinirii destinului în alte orizonturi, plecînd de la constatarea, vai, adevărată frecvent, că „în România nu (mai) este de trăit”. Ei bine, bine formată, în buna tradiţie şagunistă a Braşovului, bine structurată mental datorită asumării paradigmei Programării Neurolingvistice, dar şi pornind de la buna educaţie din familie sau de la experienţa de viaţă, Anamaria a decis că locul ei este aici şi misiunea sa existenţială e una clară: România trebuie schimbată în bine, iar acest lucru nu e doar dezirabil, ci şi realizabil!
Răzvan Dolea, la rubrica Memoria între ghilimele, ne va vorbi despre poetul latin Publius Ovidius Naso dar şi filosoful rus Nikolai Berdiaeff.
Fireşte, Concursul ediţiei face trimitere la un moment important al istoriei cinematografului universal: la 23 martie 1910 se năştea în cartierul Shinagawa din Tokyo cel care avea să devină cel mai cineast nipon. Maestru neegalat al esteticii vizuale, atins nuanţe infinite în ceea ce priveşte filmul alb-negru, iar montajul său a dat ritm, strălucire şi cursivitate scenelor de masă şi de luptă. Printre capodoperele sale se numără pelicule precum Rashomon, Tronul însîngerat, A trăi, Cei şapte samurai, Azilul de noapte, Sanjuro, Yojimbo, Dodeskaden, Kagemusha, Vînătorul din taiga, Ran, Vise şi Rapsodie în august, ultimul său film, realizat pe baza scenariului şi a dialogurilor, După ploaie/Ame Agaru, fiind realizat de Takashi Koizumi. Marele artist nipon, un iubitor al tradiţiilor samuraice, a primit Oscarul pentru întreaga Activitate, Legiunea de onoare şi Leul de Aur la Veneţia.
La rubrica intitulată Conexiuni, Georgeta Drăghici ne vorbeşte despre cele mai noi evenimente literare din Franţa.
În spaţiul rubricii Respiro sportiv Valentin Protopopescu analizează în circuitul WTA la Miami a Simonei Halep, contra ibericei Paula Badosa.
În cadrul rubricii Ora veselă vă invităm să ascultaţi un celebru moment umoristic din „Arhiva de Aur” a SRR, sceneta Legumicultorii... interpretată de Dem Rădulescu şi Horia Şerbănescu.