Daniela Rei Vișan în dialog cu domnul Vasile Zecheru, coordonatorul Colecției Arta Regală de la Editura Herald
03 Decembrie 2023, 05:30
Duminică 3 decembrie 2023, de la ora 18.00, vom difuza la Radio România Cultural cea de a doua parte a interviului realizat cu domnul Vasile Zecheru, coordonatorul Colecției Arta Regală de la Editura Herald. Modul în care a fost percepută cunoașterea și raportarea omului la acest proces complex, în special în Grecia antică ( dar nu numai), a constituit punctul de plecare al dialogului nostru. Am apelat la seria de eseuri intitulată ” Aletheia-ca rezultat al poziționării corecte în raport cu existența” publicată de domnul Vasile Zecheru în Revista Tribuna pentru a înțelege mai bine referințele multiple la opera lui Platon dar și interpretările pe care Anton Dumitriu le-a nuațat în timp, încercând să deslușească sensurile profunde ale drumului către adevăr. Cititorilor subtili, dornici de cunoaștere, le propunem unul dintre cele mai frumoase fragmente din Dialogurile lui Platon, despre nemurirea și indestructibilitatea sufletului uman:
”- Răspunde-mi atunci, reluă Socrate, ce face ca trupul să fie cu viață? - Sufletul. (…) - Sufletul deci, pe orice corp s-ar face stăpân, vine aducându-i cu sine întotdeauna suflarea vieții? - Da, așa vine. - Oare există ceva contrar vieții, sau nu e nimic? - Există, zise. - Ce? - Moartea. – Prin urmare nu rezultă din cele de mai sus că sufletul nu va primi niciodată contrariul a ce aduce el însuși cu sine? - Ba rezultă din plin, zise Cebes. - Dar bine, cum numeam mai adineauri ceea ce nu primește ideea de ” pereche”? - Făr-de-soț. - Iar ceea ce nu primește dreptatea și ce nu primește cultura sufletului? - Nedrept și incult, zise. - Foarte bine; dar ceea ce nu va primi moartea, cum vom numi? - Nemuritor, zise. - Nu cumva sufletul nu primește moartea? - N-o primește. - Atunci sufletul este nemuritor? - Nemuritor.(…) - Nu urmează cu necesitate, continua Socrate, că putem spune același lucru și despre ce e nemuritor? Dacă ceea ce e nemuritor este și indestructibil, e cu neputință sufletului să fie distrus când vine moartea la el; căci din cele spuse mai-nainte urmează că sufletul nici nu va primi moartea, nici nu va fi distrus, tot așa cum spuneam că ” trei” nu va fi ” pereche” și cum, la rândul său, ” făr-de-soțul” nu va fi ” pereche”; cum focul nu va fi rece, după cum nici rece nu va fi căldura ce se află în foc.(…) - Când ceea ce-i nemuritor este și indestructibil, oare sufletul, dacă este nemuritor, poate el să fie altcum decât indestructibil? - Neapărat că nu. - Deci când moartea se apropie de om, partea muritoare din el, pe cât se pare, se stinge iar partea nemuritoare, teafără și nedistrusă, pleacă și se depărtează, lăsând locul său morții. - Așa se pare. - Sufletul este deci, mai mult ca orice, și nemuritor și indestructibil, Cebes. Vor ființa deci în realitate sufletele noastre, acolo, în locașul lui Hades.(…)
Fiindcă însă sufletul este nemuritor, nu găsim alt mijloc de a scăpa de nenorociri, nici altă mântuire pentru suflet decât să-l facem mai bun și mai chibzuit cu putință. Sufletul doar nu duce cu sine, în lumea lui Hades, nimic altceva decât ce a cultivat și hrănit în el; se zice că acestea îi aduc cele mai mari foloase sau cea mai mare nenorocire, chiar din clipa în care pătrunde în acel tărâm.”
Platon-Phaidon, Editura Mondero 2008 , pg 222-224
Într-unul din articolele publicate în Revista Tribuna, domnul Vasile Zecheru scrie că ” fiecare cultură ( spiritualitate) are o mentalitate proprie în identificarea și exprimarea adevărului într-un spațiu-timp concret.” L-am rugat pe invitatul nostru să ne explice ce înseamnă acest lucru, dar mai ales să ne prezinte instrumentele concrete de comunicare ale cunoașterii, de la miturile fondatoare până la încercările mai mult sau mai puțin șchiopătate din vremurile noastre de a explica ADEVĂRUL.
Acest demers nu poate fi împlinit fără a explica ce este acel ” nous” utilizat frecvent de Aristotel în scrierile sale atunci când se referă la capacitatea miraculoasă de a reflecta existența, izvorul a tot ceea ce este frumos, bun, ordonat.
În multe tradiții ale lumii se vorbește despre două modalități de cunoaștere; gândirea directă, intuitivă, nemediată, atât de rar întâlnită în vremurile nostre, și gândirea discursivă, analitică, secvențială, dezvoltată cu precădere în secolele din urmă. Divizarea continuă a cercetării, accentuarea excesivă a detaliilor uitându-se principiul de la care s-a plecat, risipesc mintea și îngreunează procesul de ” ana-mnesis” de reamintire a locului din care venim. Întrebările clasice ale filosofiei : Cine suntem?, încotro ne îndreptăm? au adeseori explicații simpliste, ce propun o perspectivă materialistă, trunchiată a realității.
În societățile tradiționale, (dar nu numai), se considera că ” a fi în adevăr înseamnă că Dumnezeu este cu tine și că ești nemuritor.”
În Grecia antică purtătorii de lumină și adevăr se numeau sophos; prin exerciții spirituale succesive, atent călăuzite de un maestru, ei sperau să dobândească aletheia, subliniază domnul Vasile Zecheru, procesul de reamintire (anamnesis) fiind ” ca o alergare divină (cum spune Platon) prin care, în final, cel aflat pe cale realiza eleutheria ( eliberare spiritului din trupul-mormânt). Și atunci, ca și acum, de altfel, realizarea spirituală viza o eliberare definitivă și permanentă prin obținerea unei stări supreme de necondiționare. Emanciparea treptată și efectivă a nous-ului de limitele sale și experimentarea stării de absolut alcătuiau, în acele timpuri, conținutul concret de acțiuni și stări/scopuri proprii procesului inițiatic numit eleutheria.”
Unul din cele mai vechi poeme ale lumii despre căutarea ADEVĂRULUI și implicit a nemuririi este ”Poemul lui Ghilgameș”. Un drum cu obstacole de tot felul, care mai de care mai perfide, cu încercări succesive ce vizează forjarea discernământului, perseverenței, a curajului și a înțelegerii. Obstacole similare pentru atingerea desăvârșirii sunt descrise și în miturile Antichității. Ce implică acest drum, cine îl mai poate parcurge astăzi, într-o lume atât de învolburată și atât de confuză, vom încerca să aflăm urmând recomandările invitatului nostru.
O emisiune de Daniela Rei Vișan.