Petruț Călinescu: “Toată lumea trece prin garaj, într-un fel sau altul”
09 Decembrie 2024, 16:26
În cadrul rubricii Școala de fotografie, Orașul vorbește cu Ion Borșan, cofondator al Centrului de Resurse în Fotografie, şi cu fotograful Petruț Călinescu, despre proiectul La Garaje, care documentează - prin fotografiile lui Petruț și texte de Alex Axinte, Bogdan Iancu și Ioana Călinescu - poveștile garajelor din Republica Moldova și România care și-au depășit condiția de bază pentru care au fost construite. Discuția subliniază dimensiunile sociale, culturale și umoristice ale acestor spații care au devenit adevărate „mini-orașe” pline de viață și activitate.
Ion Borșan:“De proiectul ăsta cu garajele n-am știut până în primăvară, când Petruț l-a prezentat unor curatori străini, pe care i-am invitat noi aici (la CRdF). E un proiect de care, realmente, m-am îndrăgostit. Este plin de umor. Am fost foarte impresionat de faptul că, într-un astfel de garaj, au găsit inclusiv uraniu, kilograme de uraniu.”
Petruț Călinescu a descoperit subiectul în 2016, inspirat de un prieten fotograf care i-a atras atenția asupra unui garaj din Chișinău. Deși proiectul a început cu Moldova, pandemia l-a obligat să continue explorarea în România, cu toate că intensitatea culturală a fenomenului este mai accentuată în Republica Moldova. Garajele, construite inițial în timpul comunismului pentru protejarea mașinilor, au fost reconvertite în spații pentru afaceri mici, depozite, bucătării de vară sau chiar locuri de întâlnire.
Petruț Călinescu: “Sunt locuri unde sunt și mii de garaje la un loc. Ele au fost concepute, bineînțeles, să adăpostească o mașină, care pe vremea aia, ca și la noi, era un proiect de o viață - luai o mașină și rămâneai cu ea toată viața, trebuia să ai grijă de ea, adică să o pui într-un garaj. Cum locuirea se făcea majoritar la bloc, au apărut aceste mini orășele, să le zic așa, făcute doar din garaje, aparținând unor intreprinderi de stat. Închiriai locul și puteai să-ți depozitezi mașina. Odată ce mașinile astea au devenit oarecum consumabile, a intervenit și nevoia de a face altceva cu spațiile respective. Ca și la noi, și la ei a venit revoluția, care a adus o groază de oportunități și au început micile afaceri, și, evident, cel mai ușor era să le desfășori la garaj.”
În Moldova, garajele sunt mai mari și grupate în complexe vaste, departe de locuințe, ceea ce permite o utilizare mai liberă.În România, multe garaje au fost demolate sau sunt sub presiunea vecinilor, reducându-se astfel diversitatea activităților desfășurate.
Petruț Călinescu consideră că mai are multe povești de explorat înainte de a încheia proiectul. Are în plan o carte sau o expoziție, dar nu înainte de a aduna suficient material care să reflecte pe deplin potențialul acestui subiect.
Interviu realizat de Daria Ghiu în emisiunea Orașul vorbește, produsă de Gabriela Mitan Dulgheru și difuzată în fiecare zi de luni până vineri, de la ora 9.00, la Radio România Cultural.