Ilustrată din Amsterdam - Martie, luna târgurilor de artă în Țările de Jos

31 Martie 2025, 09:00
În Țările de Jos, primăvara aduce nu numai câmpuri de lalele, ci și multă artă pentru toate gusturile. Sezonul este deschis de târgul de artă și antichități de la Maastricht, cunoscut sub denumirea de TEFAF. Al doilea târg important al lunii martie este ART Rotterdam, care s-a încheiat ieri. Dacă la TEFAF vizitatorul este purtat prin toate secolele istoriei, la ART Rotterdam arta contemporană domină. Este și târgul la care găsim foarte des artiști români. Anul acesta, vizitatorul a fost întâmpinat practic de o lucrare semnată de Alin Bozbiciu, un artist român care aparține școlii de artă de la Cluj, prezentat de Galeria Ron Mandos din Amsterdam.
Odată intrat în târg, vizitatorul era atras ca un magnet de culorile pastelate ale autoportretului de dimensiuni impresionante (195x285). Colaborarea cu Alin Bozbiciu este o premieră pentru galeria olandeză, mi-a spus Lars Been:
„Primim foarte multe reacții pozitive la această lucrare. Când intri în târg, o vezi imediat. Creează magie in galerie. Am rezervat-o special pentru acest loc proeminent din standul nostru, pentru că am crezut că se potrivește foarte bine cu lucrările altor artiști pe care ii prezentam. Este o pictură foarte mare. Se numește „Autoportret de coregraf”. Ce este important este că, în colțul din stânga jos, il vedem pe mentorul său din Cluj, care este o foarte important pentru el. Dar la fel de dragi îi sunt și alte figuri. În colțul din dreapta jos, vedem o imagine cu prietena lui.”
La doar câțiva metri distanță, în standul galeriei Stigter Van Doesburg am găsit o lucrare semnată de Andrei Nițu - din nou o lucrare de dimensiuni mari - care invită la reflecție și care îl provoacă pe privitor să descopere semnificații ascunse.
Andrei Nițu, 2000, Galeria Stigter Van Doesburg, Art Rotterdam 2025, foto: Claudia Marcu
M-am bucurat să descopăr că la ediția din acest an au participat două galerii din România. Pentru acest an, Galeria Sector 1 din București a ales un duo masculin: Pavel Grosu și Andrei Nuțu.
Imagine din standul Galeria Sector 1, Art Rotterdam 2025, foto: Andreea Stănculeanu
Andreea Stănculeanu: „Motivul pentru care am ales această formulă de duo are legătură exclusiv cu faptul că practicile lor sunt figurative (0:18) și mi-am dorit foarte mult să încercăm anul ăsta să expunem publicul din contextul acestui târg și la practica figurativă a artiștilor crescuți atât în mediul academic cât și în comunitățile de arte din România pentru că artistele cu care am fost anul trecut provin dintr-o zonă de practică abstractă.
Pavel e un artist cunoscut deja în Olanda pentru că a fost expus și de galeria Ron Mandos și a fost o bucurie să vedem că publicul a recunoscut lucrările și a recunoscut artistul și a venit cumva cu bucurie să vadă ce anume a mai făcut Pavel în ultimii ani. Andrei Nuțu este pentru prima dată împreună cu noi expus în Olanda. Ce e foarte interesant și ce a tras în mod particular atenția colecționarilor și a publicului generalist este practica lui Andrei care e mai puțin comună în această perioadă în sensul în care el are o pregătire academică în zona picturii dar a dedicat mult timp și multă atenție și frescei într-un context în care e implicat în șantiere de frescă atât în România cât și în afara României și lucrul ăsta i-a permis să experimenteze foarte mult cu această tehnică o tehnică nu neapărat pierdută dar nici foarte des întâlnită, cel puțin nu în arta contemporană Nu e nici la îndemâna oricui, e nevoie și de antrenament, lucrul pe care îl obții de obicei în contextul unui șantier de frescă.”
Andrei Nuțu, Galeria Sector 1, Art Rotterdam 2025, foto: Claudia Marcu
Inspirat de maeștrii renascentiști, Andrei Nuțu aduce fresca in contemporan.
„Fresca este instalată pe lemn. E o intersecție foarte interesantă între această abordare tehnică și pictura figurativă. Universul lui Andrei e într-o zonă în care el e foarte hotărât să ne demonstreze că frumosul e aproape neschimbat. Imaginea e adusă într-un alt mediu în frescă și este reinterpretată, are o prospețime, dorința lui de a demonstra că frumusețea rămâne fundamental neschimbată și sade foarte bine pe două picioare pentru că portretele inspirate din lucrări din secolul XV nu-și pierd deloc nici șarmul și nici frumusețea în lucrările realizate de Andrei în 2025. Lucrările pe care noi le avem cu noi aici sunt lucrări care au la bază maeștrii italieni sau germani de secol XV și de secol XVI, lucrări pe care el le reinterpretează. Și ce-a fost interesant să constat este că o mare parte dintre cei care au venit și au intrat într-o comunicare cu lucrările lui Andrei au avut o reacție de genul mă simt ca și cum am în față lucrări din Pompei, genul acela de atmosferă, de imagine, dar într-adevăr cumva foarte proaspătă. Sunt aceste două lucrări care într-adevăr te transportă cumva în zona cu pricina și în perioada cu pricina, dar datorită elementelor de contemporaneitate, chiar râdeam apropo de lucrarea cu superbele picioare de femeie că e o varianta de Pompei cu Manolo Blahnik, adică e un element care aduce absolut indiscutabil imaginea în contemporan.”
Galeria Ivan din București și-a făcut debutul în acest an la ART Rotterdam cu un artist care nu a mai fost niciodată prezentat în Europa, mi-a spus Marian Ivan:
Marian Ivan: „ Având în vedere profilul specific de secțiune de artă tânără, am venit cu un artist care nu a mai fost expus în Europa până acum. Este un artist româno-iranian care a crescut și a studiat în Canada, Shahin Sharafaldin. Shahin a studiat la Montreal, a expus în Canada și în America, dar nu a mai fost expus în Europa până acum. Lucrările pe care le prezentăm și pe care le-a făcut special pentru Art Rotterdam sunt lucrări pe care le-a produs în București, într-o rezidență pe care am avut-o în spațiul anexat galeriei, pe care îl mai folosim și pentru alte proiecte. Timp de trei luni de zile a lucrat și a produs această nouă serie de lucrări pentru prezentarea de aici.”
Shahin Sharafaldin, Galeria Ivan, Art Rotterdam 2025, foto: Claudia Marcu
Marian Ivan: „M-am gândit că va fi o introducere bună pentru el aici, pentru pictura lui, lucrează în general pictura în ulei și m-am gândit că, având în vedere specificul târgului, unde vin foarte mulți colecționari locali, dar și din Belgia, Franța, Germania, e un loc bun unde lumea pentru prima dată să aibă în Europa contact cu lucrările lui, să-i vadă lucrările, să vadă ce face el și cam cum se poziționează. Tematica lui este într-o zonă queer, aș spune. O parte sunt portrete, o parte sunt imagini destul de intime, cu o anumită sensibilitate, senzualitate, aș spune, pe care el o aduce și care, din fericire, a prins foarte bine aici și am avut până acum un răspuns foarte bun.”
La momentul vizitei mele, în a doua zi a târgului, foarte multe dintre lucrările semnate de Shahin Sharafaldin erau vândute, ceea ce arată un interes considerabil din partea colecționarilor. Din nou, Marian Ivan:
“Da, pe de-o parte e un interes foarte mare pentru pictura lui, pe de altă parte, noi am pornit cu un nivel de preț al lucrărilor foarte atractiv pentru toată lumea, în așa fel încât lumea să fie cu atât mai mult interesată de lucrările unui artist tânăr, nou, de care n-a mai auzit, mai ales de la o galerie care n-a mai fost prezentă până acum în Rotterdam. Aș spune că da, e un succes și mai ales dincolo de vânzări, care bineînțeles confirmă, la un târg e confirmarea cea mai bună, răspunsul e extrem de bun și din partea curatorilor, din partea publicului în general, și asta mă bucură foarte tare, înseamnă că planul pe care l-am avut în cap a funcționat.”
Autor: Claudia Marcu