Ascultă Radio România Cultural Live

Ilustrată din Amsterdam - I curate, you curate: curatorul-artist în dialog cu artistul-curator

Ilustrată din Amsterdam - I curate, you curate: curatorul-artist în dialog cu artistul-curator
Zoe Daniela Cochia - I curate-you curate Foto: Claudia Marcu

26 Februarie 2024, 07:00

Hüma Birgül este o artistă plastică de origine turcă, iar Despina Papachristoudi e o fotografă originară din Grecia. Ambele sunt artiste consacrate în Olanda, și mai mult decât atât, atelierele lor sunt vecine. Desigur, se vizitează des și sunt fascinate una de lucrările de artă ale celeilalte. Când Despina îi spune „Îmi place mult acest tablou”, Hüma e surprinsă, pentru că e o lucrare veche, de care ea nu e mulțumită. Invers, procesul pare același. Acest schimb de critici și păreri contrare a fost ca o scânteie pentru Hüma. A venit cu ideea unei expoziții în care cele două artiste își schimbă pe rând rolurile: artistul e curator și curatorul e artist (fig.1). În acest dialog, curatorul tradițional – în acest caz, Zoe Daniela Cochia de la galeria Niffo din Rotterdam – face un pas înapoi și acceptă să respecte regulile jocului propus.

Fig. 1 – Lucrările celor două artiste în dialog

Această practică în care artistul își asumă temporar rolul de curator nu este nouă. Criticii de artă au scris multe articole, iar istoricii de artă au publicat multe volume pe această temă. Nu vreau să fac aici o analiză a definițiilor și delimitărilor celor două roluri, ci aș vrea mai mult să mă uit la experiența personală a artistului curator.

„Titlul expoziției - I curate, you curate - poate fi considerat ușor sarcastic”, spune Hüma Birgül. „În mod normal vorbim doar de un curator și un artist, dar în acest caz avem doi curatori și doi artiști. Ce situație aparte! Este o provocare în primul rând pentru noi, pentru că punem în joc punctele noastre slabe, ego-uri, vulnerabilități, încredere, totul.”

Jocul nu este lipsit de reguli, nu numai pentru cele două artiste, ci și pentru gazda expoziției, Zoe Daniela Cochia, care nu a fost implicată nici în alegerea lucrărilor și nici în montarea expoziției.

Hüma Birgül: „Mi-am dat seama că nu vrem să expunem multe dintre lucrările noastre pentru că ne gândim că nu vor fi pe placul publicului. De aici mi-a venit ideea. I-am spus [Despinei]: „Vino la mine în atelier și alege o lucrare, după aceea vin eu la tine, și continuăm așa până obținem un lanț de lucrări. Dar trebuie să respectăm o regulă: nu putem refuza niciuna dintre alegerile celeilalte.”

Zoe Daniela Cochia: „Este o provocare și pentru mine, ca gazdă, pentru că eu sunt de obicei curatorul. Este o expoziție care se bazează pe încredere și acceptarea unei situații.”

Într-un interviu publicat în ianuarie 2023 în revista OnCurating (despre curatoriat), artistul belgian Michiel Vandevelde vorbește despre experiențele sale în rolul de curator.

„Aceasta este o poziție în care propriile idei artistice sunt în prim-plan și definesc punctul de plecare curatorial. [...] Propria ta cercetare artistică se extinde prin intermediul lucrărilor altor artiști cu care începi un dialog. [...] Desigur, ești doar un actor cu experiență și cunoaștere, dar cred că se poate folosi o diferență metodologică prin care, în calitate de artist-curator, pornești din «interiorul» practicii tale și intri într-un dialog.”

Conceptul Hümei implică nu unul, ci doi actori cu experiențe artistice diferite, iar alegerile lor sunt influențate de aceste experiențe. Hüma Birgül: „Eu am început selecția, eu am fost prima care a ales. A urmat Despina și a ales una dintre cele mai vechi lucrări din atelierul meu, pe care niciodată nu m-aș fi gândit să o expun. Și mi-am spus în gând: «O, cum e posibil să înceapă cu așa ceva?»”

Artistul-curator va alege întotdeauna lucrări din colecție care trec neobservate de curatorul tradițional. Și se vede acest lucru în mai toate expozițiile din programul Artist’s Choice (alegerea artistului) de la MoMA (Muzeul de Artă Modernă din New York). Însă procesul poate să devină complicat într-un concept ca cel propus de Hüma Birgül, unde curatorul tradițional nu există: „Nu am ripostat, pentru că lucrarea aleasă de ea se combina atât de bine cu cea aleasă de mine din atelierul ei; nu mai erau două lucrări, ci devenise una singură. Așa că după primul duo nu am mai gândit în termeni de «lucrarea mea – lucrarea ei» și am început să mă simt bine. Mi-a plăcut foarte mult și faptul că amândouă am respectat procesul și niciuna nu a încercat să o convingă pe cealaltă să aleagă altceva.”

Următorul pas a fost montarea expoziției. Zoe Daniela Cochia: „Regula a fost ca lucrările să fie prezentate în ordinea în care au fost alese. Și, din nou, eu nu am avut nimic de spus. După cum vezi, lucrările lor formează, până la urmă, o întreagă instalație de artă.”

Lucrările abstracte ale Hümei și fotografiile Despinei sunt însoțite de povestea expoziției, scrisă de mână de Hüma. Cuvintele, așezate de Hüma pe benzi înguste de hârtie lipite pe pereți, șerpuiesc printre lucrările selectate. Hüma nu a lăsat nimic deoparte: primele mesaje schimbate între artiste când a apărut ideea, procesul prin care au trecut, dar și conversațiile lor din timpul montării expoziției, inclusiv cu gazda lor, care și-a respectat rolul de observator.

Hüma Birgül: „Vezi aici o fotografie făcută de Despina cu o actriță în faţa oglinzii de machiaj. Și lângă e lucrarea mea abstractă. Noi ne-am gândit imediat la spațiu, dar nu am împărtășit acest gând și cu gazda noastră. Când Zoe le-a văzut, a spus: «Cu toții călătorim dinspre interior spre exterior. Oglinda ne ajută să ne descoperim, și universul ne conectează unul cu altul.» Și eu am scris tot ce a spus ea (fig. 2). Până la urmă, această regulă a separării rolurilor a devenit simbolică.”

Fig. 2

Procesul le-a ajutat pe cele două tinere să iasă dintr-un anume tip de gândire a artistului care, atunci când trimite lucrări la o expoziție, se gândește mai mult dacă tehnic sunt perfecte. „Cum am pierdut oare legătura cu arta?”, se întreabă Hüma.

„Acest proces m-a învățat și să-mi pun prioritățile în ordine. Ce e mai important: să fac o astfel de expoziție sau să expun cele mai bune lucrări? Și apoi, ce înseamnă, de fapt‚ cele mai bune lucrări? Totul este relativ. Un astfel de proces îți mai arată și cât de mult vrei să controlezi totul. Și cred că am trecut testul.”

Cuvintele repetate cel mai des în timpul conversațiilor cu Hüma și Zoe au fost încredere și acceptare. Cât de interesate ar fi muzeele de artă contemporană de un astfel de concept – I curate, you curate? Cum ar fi, de exemplu, un astfel de dialog între Marina Abramovic și Ana Lupaș? Probabil că nu vom ști niciodată. Deocamdată le putem admira lucrările în expoziții separate la Muzeul Stedelijk din Amsterdam, pe prima începând cu mijlocul lunii martie, iar pe cealaltă din mai.

Notă:

Zoe Daniela Cochia coordonează galeria Niffo/Recycle Studio din Rotterdam. Expoziția I curate, you curate a fost inclusă în programul Art Rotterdam, care a avut loc la începutul lunii februarie. În cadrul galeriei, Cochia îi ajută pe tinerii cu probleme să se integreze în societate prin artă. Rolul social al galeriei este de multă vreme recunoscut de oraș și nu numai. În 2022, Galeria Niffo a fost invitată la expoziția de la Kassel, Documenta 15. În 2023 a fost în atenția familiei regale în timpul vizitei din Rotterdam, care a marcat în egală măsură ziua de naștere a Regelui Willem-Alexander și zece ani de când a devenit rege.

Autor: Claudia Marcu

Editare: Mihaela Niţă

https://www.niffo.nl/

https://humabirgul.works/

https://despina.works/index.php/projects/

LEYAH : „Fiecare piesă din concertul Cinestezia ar putea să stea la baza unui soundtrack”
Orașul vorbește 15 Noiembrie 2024, 01:03

LEYAH : „Fiecare piesă din concertul Cinestezia ar putea să stea la baza unui soundtrack”

Orașul vorbește  cu  LEYAH  - Magdalena Diana Marica - primul artist și compozitor român care aduce pe...

LEYAH : „Fiecare piesă din concertul Cinestezia ar putea să stea la baza unui soundtrack”
Speranță și deziluzie: Afișele anilor ’90 în România
Orașul vorbește 14 Noiembrie 2024, 17:05

Speranță și deziluzie: Afișele anilor ’90 în România

Orașul vorbește  cu  Ștefania Ferchedeu , cercetătoare la  Institutul Prezentului , despre proiectul ...

Speranță și deziluzie: Afișele anilor ’90 în România
Orașul ascultă Chaka Khan
Orașul vorbește 14 Noiembrie 2024, 15:40

Orașul ascultă Chaka Khan

Supranumită și „regina funk-ului”, Chaka Khan , sau pe numele real, Yvette Marie Stevens , a fost o prezență...

Orașul ascultă Chaka Khan
Anna Ungureanu și Simona Strungaru, în podcastul Cronicari Digitali, despre marea muzică și micile victorii ale fiecărei zile 
Orașul vorbește 14 Noiembrie 2024, 11:00

Anna Ungureanu și Simona Strungaru, în podcastul Cronicari Digitali, despre marea muzică și micile victorii ale fiecărei zile 

Cel mai popular podcast cultural românesc,  Cronicari Digitali , revine la  Radio România Cultural ,...

Anna Ungureanu și Simona Strungaru, în podcastul Cronicari Digitali, despre marea muzică și micile victorii ale fiecărei zile 
Ideile Hacking Work 092. Ce înseamnă Hacking Work?
Orașul vorbește 14 Noiembrie 2024, 10:50

Ideile Hacking Work 092. Ce înseamnă Hacking Work?

Ți-au trecut prin cap metode prin care să-l fentezi pe șeful ăla care-ți suflă în ceafă? Le-ai și aplicat? Dacă da,...

Ideile Hacking Work 092. Ce înseamnă Hacking Work?
Ovidiu Șandor: „În cultură, banii nu sunt o componentă importantă, dar nici nu cred că e sănătos să ne prefacem că nu există această latură”
Orașul vorbește 14 Noiembrie 2024, 00:40

Ovidiu Șandor: „În cultură, banii nu sunt o componentă importantă, dar nici nu cred că e sănătos să ne prefacem că nu există această latură”

Seria de evenimente  La liber 2.0 , curatoriată și moderată de Corina Șuteu, continuă cu o dezbatere pe tema relației...

Ovidiu Șandor: „În cultură, banii nu sunt o componentă importantă, dar nici nu cred că e sănătos să ne prefacem că nu există această latură”
Cultura la farfurie. Mâncarea ca medicament
Orașul vorbește 14 Noiembrie 2024, 00:35

Cultura la farfurie. Mâncarea ca medicament

Orașul vorbește  cu  Adriana Sohodoleanu  despre mâncare ca medicament, aducând în prim-plan...

Cultura la farfurie. Mâncarea ca medicament
Svetlana Cârstean: „E un «blind date» ceea ce am făcut noi în cartea DUBLĂ EXPUNERE LA FEMININ”
Orașul vorbește 13 Noiembrie 2024, 12:21

Svetlana Cârstean: „E un «blind date» ceea ce am făcut noi în cartea DUBLĂ EXPUNERE LA FEMININ”

DUBLĂ EXPUNERE LA FEMININ  reunește câteva dintre cele mai importante voci feminine din literatura și arta...

Svetlana Cârstean: „E un «blind date» ceea ce am făcut noi în cartea DUBLĂ EXPUNERE LA FEMININ”
Ascultă live

Ascultă live

17:00 - 18:00
GPS Cultural
Ascultă live Radio România Cultural
15:05 - 18:00
Obiectiv, România
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
17:00 - 17:56
Deutsch 2
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
17:10 - 19:00
FERMIER ÎN ROMÂNIA
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
15:05 - 19:00
Sens unic
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru