Ilustrată din Amsterdam - Anselm Kiefer - expoziție eveniment

28 Aprilie 2025, 09:00
Sag mir wo die Blumen sind
„Where Have All the Flowers Gone” (Unde s-au dus toate florile) este titlul unei piese compusă de Pete Seeger în 1955, care a devenit celebră mai târziu datorită Marlenei Dietrich. Acesta este și titlul expoziției dedicată artistului german Anselm Kiefer, organizată de două dintre cele mai importante muzee din Amsterdam: Van Gogh Museum și Stedelijk Museum.
Versurile piesei l-au inspirat pe Anselm Kiefer, artist cunoscut pentru lucrările sale prin care condamnă absurditatea războiului. Într-o lume marcată de tot mai multe conflicte și zone de război, temele abordate de el sunt mai actuale ca niciodată.
Pentru această expoziție, Kiefer - care pe 8 martie a împlinit 80 de ani - a creat o lucrare monumentală, special concepută pentru holul impunător al scării din Muzeul Stedelijk: are o lungime totală de 24 de metri și aproape 7 metri înălțime. Este o operă extrem de complexă, care acuză vizual războiul, spune curatoarea muzeului, Leontine Koelewij:
„Dacă te uiți la panourile care acoperă pereții holului, vei vedea, în partea de jos, un strat alcătuit din numeroase uniforme, acoperite cu vopsea și lut, umplute cu paie. Sunt rămășițele soldaților, oameni care nu mai sunt. În partea de sus, apar femei la lucru. Un alt element foarte special al lucrării sunt câteva portrete de filozofi greci. Kiefer face referire la trecerea timpului, la efemeritatea vieții, la faptul că nimic nu rămâne neschimbat, dar și la ideea că întotdeauna există un nou început. Viața și moartea sunt legate între ele. Cred că acest lucru face ca lucrarea să fie extrem de actuală. Lucrarea are un impact profund asupra vizitatorului, care este însoţit de cântecul interpretat de Marlene Dietrich.”
Anselm Kiefer. ©Summer Taylor
Născut în 1945, Anselm Kiefer s-a impus ca artist într-o perioadă în care nimeni nu voia să vorbească despre trecutul nazist și ororile războiului. Pentru Kiefer era esențial să abordeze tocmai această istorie incomodă şi a făcut-o prin lucrări extrem de provocatoare, în care a inclus chiar și salutul nazist. Poeziile lui Paul Celan i-au fost întotdeauna foarte aproape. Să nu uităm de extraordinara expoziție de la Paris, din 2021, pe care Kiefer i-a dedicat-o poetului. Timp de mulți ani, artistul nu a fost acceptat de publicul german. A fost însă primit cu brațele deschise în Olanda – mai întâi de colecționari privați, apoi de muzee precum Stedelijk, muzeu de artă modernă și contemporană. Lucrările achiziționate în special în anii ’80 ai secolului trecut sunt astăzi parte din această expoziție-eveniment din Amsterdam.
După cum spuneam, este o expoziție desfășurată în două muzee. Dacă la Stedelijk tema centrală este războiul, la Muzeul Van Gogh găsim lucrări inspirate de marele Vincent. În publicația care însoțește expoziția, în eseul Pe urmele lui Van Gogh, Kiefer povestește despre călătoria pe care a făcut-o la 18 ani prin orașele în care a trăit și creat Van Gogh în Olanda, Belgia și Franța. Apoi analizează câteva dintre lucrările din ultima perioadă de viață a artistului olandez, pe care îl admiră profund; în special compozițiile simple, structurate în trei planuri: cerul, lanul de grâu și cărarea care îl traversează. În expoziție, vizitatorul pornește de la lucrările de dimensiuni obișnuite ale lui Van Gogh, pentru ca apoi să fie înghițit de cele monumentale ale lui Kiefer. Vorbim și aici despre lucrări de 7–8 metri lungime și aproape 3 metri înălțime. Imaginați-vă, așadar, o floarea-soarelui sau o noapte înstelată de dimensiuni copleșitoare.
Anselm Kiefer, „De sterrennacht”, @ Claudia Marcu în Muzeul Van Gogh.
Anselm Kiefer , "Sol Invictus", © Claudia Marcu în Muzeul Van Gogh.
Anselm Kiefer este un maestru al provocărilor vizuale, cum remarcă și criticul de artă Maria Rus Bojan:
„Într-adevăr, el își trage seva din creația lui Van Gogh, din acea neliniște care răzbate și reverberează în propriul său univers artistic. Estetica lui Van Gogh este preluată de Kiefer și amplificată, o face enormă. Kiefer este, mai degrabă, un maestru al scenografiei absolute, în care combină elemente de decor cu pictură și sculptură. Nu sunt lucrări pur estetice, dimpotrivă – sunt antiestetice, dar tocmai prin dimensiunea lor impresionantă te provoacă, te confruntă. Kiefer este, mai degrabă, un maestru al provocărilor vizuale decât un pictor în sensul clasic.”
Expoziția de la Amsterdam, deschisă până pe 9 iunie, merită fără îndoială să fie văzută. Este unul dintre cele mai importante evenimente muzeale ale anului în Țările de Jos, alături de expoziția dedicată lui Constantin Brâncuși, care va fi inaugurată în luna septembrie la H’Art Museum în Amsterdam.
Imagine din expoziția de la Muzeul Van Gogh. © Claudia Marcu
Autor: Claudia Marcu