Doina Lemny: „Brâncuși realiza o adevărată regie în atelier, își punea în mișcare operele, crea un adevărat teatru”
29 Octombrie 2024, 13:43
Orașul vorbește cu istoricul de artă Doina Lemny, curatoare și specialistă în opera lui Constantin Brâncuși, despre impactul remarcabil al expoziției "Brâncuși: Surse Românești și Perspective Universale", organizată la Muzeul Național de Artă din Timișoara. Această expoziție a fost o colaborare între mai multe instituții și a necesitat eforturi semnificative pentru a adapta spațiul baroc, alături de o echipă formată din Atilla Kim și Elvira Lupșa. Provocarea a fost de a crea o atmosferă specifică, inspirată chiar din preferințele lui Brâncuși, folosind lumină redusă și draperii gri-închis, care să sublinieze operele artistului într-un decor de mister.
Doina Lemny : “A fost o expoziție care a rămas în amintirea timișorenilor și nu numai. (…) Brâncuși prefera fotografiile luate pe noapte în atelier, deci noaptea în întuneric, și lumina numai opera respectivă cu scopul să atragă atenția asupra unei opere. Ceea ce am făcut noi și asta ne-a permis să îmblânzim acest spațiu, toate înfloriturile și toată decorația acestor săli care este greoaie, am acoperit-o cu niște draperii gri închis pentru a crea această ambianță de mister, care îi plăcea și lui Brâncuși.”
Prin amplasarea strategică a operelor în întuneric expoziția a reușit să capteze intimitatea dorită, invitând publicul să privească îndelung operele, un proces care a emoționat profund vizitatorii. Aceștia au fost invitați să observe îndeaproape lucrări precum "Măiastra," "Coloana" și "Piatra de hotar" fiecare având un simbolism aparte.
Doina Lemny :“Lucrarea Piatra de hotar a fost realizată în 1945, când Brâncuși și-a exprimat tristețea pentru faptul că țara noastră a pierdut două teritorii, o parte din Bucovina și Basarabia.”
Expoziția din Timișoara a inclus și o importantă colecție de fotografii realizate de Brâncuși, o dimensiune adesea neglijată în trecut. Brâncuși a folosit fotografia ca o extensie a artei sale, preferând cadre mișcate și unghiuri unice care reflectă propria lui viziune artistică.
Doina Lemny amintește și complexitatea expoziției retrospective de la Centrul Pompidou, unde a contribuit de-a lungul anilor în calitate de muzeograf. Aici, accentul a fost pe o prezentare cronologică și tematică a lucrărilor lui Brâncuși, incluzând secțiuni biografice și un timeline detaliat care cuprinde și latura muzicală a artistului. Brâncuși, cunoscut pentru pasiunea sa pentru muzică, deținea o colecție de discuri etnografice înregistrate de Constantin Brăiloiu, expuse acum ca parte din contextul său de viață.
Istoricul de artă Doina Lemny, curatoare și specialistă în opera lui Constantin Brâncuși, va vorbi despre sculptor și muzele lui într-o conferință organizată la Muzeul Național de Artă al României în 29 octombrie, de la ora 18:00.
Orașul vorbește este o emisiune realizată de Daria Ghiu și produsă de Gabriela Mitan Dulgheru, difuzată în fiecare zi de luni până vineri, de la ora 9.00, la Radio România Cultural.