Andreea Foanene: „Caravaggio, asemenea lui Brâncuși, a schimbat fațeta istoriei artelor”
20 Noiembrie 2024, 00:40
Orașul Vorbește cu muzeografa și curatoarea Andreea Foanene despre expoziția “Luminile lui Caravaggio. Începutul modernității în pictura europeană, capodopere din colecția Roberto Longhi”, găzduită de Muzeul Național de Artă din Timișoara până în 28 februarie 2025.
Expoziția aduce pentru prima dată în România operele lui Caravaggio și a fost concepută în urmă cu mai bine de un an, ca o continuare a succesului expoziției dedicate lui Constantin Brâncuși.
„Am gândit această expoziție oarecum într-o contrapondere cu ceea ce s-a întâmplat anul trecut, când am adus în muzeu filozoful, am adus gânditorul, am adus omul care a schimbat fațeta artei moderne și contemporane din perspectiva înțeleptului. Ce mai era de adus acum? Ce subiect ar fi putut egala sau ar fi putut concura sau ar fi putut intra într-un dialog strategic cu un asemenea vârf al culturii mondiale? Ei bine, iată, Caravaggio a fost răspunsul. Pentru că și Caravaggio, asemenea lui Brâncuși, a schimbat fațeta istoriei artelor.”
Expoziția este centrată în jurul unei lucrări iconice a lui Caravaggio, Băiat mușcat de șopârlă (1597), însoțită de 42 de opere ale altor 33 de artiști care au preluat inovațiile acestuia. Printre aceștia se numără Battista del Moro și Lorenzo Lotto, ale căror lucrări evidențiază tranziția de la manierism și renaștere la naturalismul dramatic specific lui Caravaggio.
„Caravaggio propune acest contrast maxim între lumină și umbră, așa ca un fel de teren agonal, ca un fel de teren ludic în aceeași măsură. Naturalismul pe care el îl introduce în pictura timpului este reprezentat și de această dialectică a luminii, întrucât se știe faptul că el lucra noaptea, contra timpului, de multe ori <alla prima>, aducând personaje reale, din viața reală în atelierul său, în spațiul său de lucru și folosea lumini direcționate, adică lumânări în stânga, dreapta, sus, jos. Aceste mici pâlpâiri de lumină aduceau fante de lumină în întunericul ce cuprindea și caracteriza încăperea, iar Caravaggio picta naturalist aceste scene.”
Expoziția integrează oglinzi concave în sălile de expoziție, permițând vizitatorilor să se perceapă ca parte din scenele expuse. Aceste elemente adaugă o dimensiune interactivă, accentuând relația dintre public și operele de artă. De asemenea, lucrările de mari dimensiuni, care prezintă personaje la scară naturală, creează un impact vizual impresionant.
Interviu realizat de Daria Ghiu în emisiunea Orașul vorbește, produsă de Gabriela Mitan Dulgheru și difuzată în fiecare zi de luni până vineri, de la ora 9.00, la Radio România Cultural.