Matei Vişniec: “Tot timpul am avut impresia că, de fapt, cuvintele și-au bătut joc de mine, într-un fel”
13 Iulie 2018, 06:00
Seria de interviuri biografice "Ascultă vocile de azi" ni-l aduce în prim plan pe scriitorul Matei Vişniec. Născut la Rădăuți, a început să scrie poezii încă din clasele primare și a devenit cunoscut național prin publicarea lor în revista Cutezătorii. A fost unul dintre puținii dramaturgi români care au reușit să se impună în lumea conservatoare a teatrului francez, fiind considerat al doilea, după Eugen Ionescu, care a avut un asemenea impact. A părăsit România în 1987, nemulțumit de cenzura comunistă, și s-a stabilit în Franța, unde a continuat să scrie și să devină jurnalist la Radio France International. Scrierile sale, traduse în numeroase limbi și jucate pe scene din întreaga lume, abordează teme complexe precum războiul, migrația și terorismul, iar opera sa reflectă o profundă preocupare pentru libertate și demnitate umană.
“Nu există o singură cauză când începe un om să scrie și să creadă în literatură. Sunt o mie de cauze, o mie de fire care se strecoară undeva și declanșează o avalanșă.”
Un moment important în cariera sa timpurie a fost publicarea primelor poezii în revista "Cutezătorii" și apoi în "Luceafărul", sub îndrumarea poetului Virgil Teodorescu, care l-a introdus în lumea literară bucureșteană. Dorința sa intensă a fost de a trăi și a scrie la București, un oraș care îl fascina, dar care în cele din urmă l-a condus către Franța, unde s-a afirmat ca dramaturg și jurnalist.
“Am luat trenul spre Paris și când am ajuns știam că acolo mă voi opri și că vreau să fac ceva. Și mă simțeam atât de ușor, atât de încrezător, mai ales pentru că, ajungând la Paris, ajungeam într-un fel la mine acasă, într-o patrie mentală, pentru că recunoșteam totul. Îl știam pe acest Paris, îl știam din lecturi, îl știam din cărți, de unde și încrederea mea în literatură.”
Pentru a afla mai multe detalii despre viața și cariera sa, despre începuturile sale în literatură, despre experienţa francofonă sau capacitatea teatrului de a schimba imagini şi mentalităţi, dar şi despre dezamăgirea Occidentului şi viitorul Uniunii Europene, vă invităm să ascultați interviul acordat de Matei Vişniec Dianei Joicaliuc.