CÂNTĂREAȚA CHEALĂ, de Eugène Ionesco la Teatrul Maghiar de Stat Cluj
08 Mai 2020, 17:47
Sâmbătă, 9 mai, ora 20.00 - pagina de facebook a Teatrului Maghiar de
Stat Cluj
CÂNTĂREAȚA CHEALĂ
Eugène Ionesco
R: Tompa Gábor
Data premierei: 14 februarie 1992
1h 20’
Distrribuția:
Mr. Smith: Boér Ferenc
Mrs. Smith: Spolarics Andrea
Mr. Martin: Bács Miklós
Mrs. Martin: Panek Kati
Mary: László Zsuzsa/ Pardanschi Krisztina
Șeful pompierilor: Bíró József
Musafir: Salat Lehel
Regia: Tompa Gábor
Dramaturgia: Visky András
Decorul și costumele: Dobre-Kóthay Judit
Turnee și premii:
1992 – Gala Premiilor UNITER
Cel mai bun spectacol (nominalizare)
Gábor Tompa • Cea mai bună regie (nominalizare)
Andrea Spolarics • Cea mai bună actriță în rol principal (nominalizare)
1992 – Festivalul Național de Teatru „I. L. Caragiale”, București
Gábor Tompa • Premiul pentru originalitate în creația regizorală
1992 – Colocviul Teatrelor Minorităților Naționale, Sfântu Gheorghe
Marele Premiu Pentru Cel Mai Bun Spectacol
Judit Dobre-Kóthay • Premiul pentru scenografie
Andrea Spolarics • Premiul Arizona pentru interpretare
Ferenc Boér • Premiul Arizona pentru intepretare
József Bíró • Premiul special al revistei ”Tinerama”
1992 – Festivalul Național de Teatru, Szolnok, Ungaria
Judit Dobre-Kóthay • Premiul pentru cele mai bune costume
1992 – Teatrul Național din Pécs, Ungari
1992 – Teatrul Merlin, Budapesta
1992- Festivalul Internațional „Teatru-Imagine”, Satu Mare
Marele Premiul Pentru Cel Mai Bun Spectacol
1993 – Festivalul Internațional de Teatru Scurt, Oradea
Marele Premiul Pentru Cel Mai Bun Spectacol
1993 – Festivalul Internațional de Teatru Contemporan, Brașov
Gábor Tompa • Premiul pentru regie
1993 – Marea Britanie:
- Lyric, Hammersmith, London
Premiul criticilor pentru cel mai bun spectacol
- Rialto Entertainment Centre, Derry
- Tramway, Glasgow
- West Yorkshire Playhouse, Leeds
- Oxford Plathouse, Oxford
1994 – Festivalul Internațional Bienala Teatrului „Eugène Ionesco”,
Chișinău
Marele Premiul Pentru Cel Mai Bun Spectacol
Gábor Tompa • Premiul pentru regie
Miklós Bács • Cel mai bun actor în rol principal (nominalizare)
1994 – Festivalul Internațional de Teatru, Sibiu
1995 – Théâtre Déjazet, Paris, Franța
1995 – Săptămânile Festivaliere de la Bomba – festivalul teatrelor
fino-ugrice, Nurmes, Finlanda
1996 – Aleksanterin teatteri, Helsinki, Finlanda
1996 – Teatrul Thália, Budapesta, Ungaria
_ _ _
"Regizorul își asigură o încadrare inspirată
textului (scenografia, Judit Dobre Kóthay): o cutie muzicală cu păpuși ce se
mișcă mai mult sau mai puțin în ritmul muzicii mecanice, o jucărie cu arcul
răsucit la maximum încît pleznește la final, iar spectacolul se rostogolește de
la coadă la capăt ieșit de sub control. "Universul întreg - o știm încă de
la Martin Luther - nu e deci uriașul teatru de păpuși al lui Dumnezeu”,
semnalează Ion Vartic o afirmație a lui Eugène Ionesco. Și mai departe:
"Totul e o cutie, cineva o ține în mînă. Noi suntem soldații de plumb”.
(Eugen Ionescu, Eu, Ed. Echinox, Postfață). Fără a fi neapărat o ilustrare a
acestei idei, spectacolul lui Tompa Gábor se îmbogățește pornind de la ea. Un
saltimbanc în chip de magician de bîlci în fața unei enorme vitrine cu păpuși,
ne invită să pătrundem dincolo de aceasta pentru a vedea păpușile la lucru, în
mărime umană. Tema e veche, numai că Ionesco nu o enunța ca Alecsandri
("lumea-i plină de păpuși, de tot felul, mari și mici”), nici nu o
comentează ci o configurează; marionetele sale au trecut din metaforă în
realitate, din social în existențial și din profan în sacru; un sacru ionescian
pe care îl percepem referențial, prin reportare la sus pomenitul citat. Ele nu mai
utilitatea satirică străveche, nu mai sînt avertismente caricaturale, ci
destine constituite, cu limbaj și legi proprii.
Costumele sînt ingenioase. Doamna Smith (Spolarics
Andrea, cu o grație nostimă de parodie) e o păpușă japoneză de pe ceștile de ceai,
în timp ce domnul Smith (Boér Ferenc) e o păpușă cu arc, propulsată uneori în
acțiune de un resort situat pe suprafața scaunului pe care obișnuiește să
citească ziarul. E ca o morsă împăiată, hazliu și torifiant în același timp.
Costumele lor sunt intersanjabile încît, la a doua apariție, Doamna Smith este
jumătate din domnul Smith și invers. Celălalt cuplu, domnul și doamna Martin
sunt păpuși scoțiene, Panek Kati are o figură aiurită și netoată, alcătuind
împreună cu Bács Miklós - cu o mare mobilitate a expresiei - un reușit cuplu
comic. Scena recunoașterii dintre domnul și doamna Martin se petrece pe fondul
unei activități conjugale pline de vitalitate, absurdul situației fiind dus la
paroxism. Căpitanul de pompieri (Bíró József) este un soldățel de plumb cu
tulumba la brîu; ca și la celelalte personaje, fardul, o anume înțepeneală și
transparență a obrazului, te proiectează într-o lume jumătate mecanică,
jumătate umană."
✒️
Ionesco, închis în propria simetrie
de Mircea Ghițulescu
(CONTEMPORANUL, 12 aprilie 1992)