DOCUMENTAR: 117 ani de la nașterea eseistului și filosofului Petre Țuțea
6 October 2019
DOCUMENTAR: Castelul Peleş – cea mai impresionantă şi elegantă construcţie din România
7 October 2019

Analfabetismul funcțional – Introspecții, dumincă, 6 oct. 2019, ora 18.30

Foto: facebook

Elevii memorează definiții, formule matematice sau comentarii pe care nu le înțeleg, nici nu îi interează să le înțeleagă și oricum le uită după primul extemporal.  Pentru unii și efortul memorării este prea mare, așa că au mereu un instrument de copiat la îndemână. Iar dacă din întâmplare ceva a rămas în minte, atunci acel ceva nu va fi utilizat la nimic în viață, a căzul de la bun început în gol, în abisul nepăsării generale. Nu toți elevii români au acest  comportament, desigur! „Doar” aproximativ 40% dintre elevii români fac parte din categoria numită „analfabeți funcționali”, potrivit celor mai recente studii, cel mai celebru fiind PISA, realizat la nivel internațional de OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică) în 2015.

Ce este cu acest „analfabetism funcțional” despre care se vorbește mult de doar vreo 2-3 ani? Ce însemnă, care ar fi cauzele, ce se mai poate face în prezent, ce viitor are un copil catalogat analfabet funcțional? Sunt câteva dintre întrebările la care încercăm să răspundem la emisiunea Introspecții – dumincă, 6 oct. 2019, orele 18.30 – 19.00, în direct, la Radio România Cultural. Învitata actualei ediții, Adriana Daniela Bâlbă, psihoterapeut, este de părere că analfabetismul funcțional a existat dintotdeauna, numai că avea altă denumire, de exemplu, I.L. Caragiale în „Lanțul slabiciunilor” folosea cuvântul loază, pentru că la începutul anilor 1900 nu se inventase testul PISA care să măsoare ce și cât știu copiii ori adolescenții. Realizator Daniela Vasile.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *