COLLATERAL BEAUTY- sau Moartea, Timpul și Dragostea, o lectura cinematografică necesară
16 July 2018
Mamma Mia!2 – filmul eveniment al verii, ia povestea de la capat!
20 July 2018

Un tur vizual prin București

O plimbare prin Capitală, cu scopul de a mă bucura de expoziţiile de artă plastică, în plină lună iulie 2018– mi-a scos în cale trei expoziţii încântătoare, foarte diferite una de cealaltă.

La Galeria de artă Simeza, expoziţia închinată creaţiei graficianului Vasile Socoliuc vine la 10 ani de la dispariţia acestuia, ca un necesar act de recuperare. Memoria noastră axată excesiv pe tumultul prezentului scapă adeseori din vedere, oameni şi opere care au marcat cu pregnanţă viaţa societăţii româneşti, în cazul de faţă, în deceniile 7, 8 şi 9 ale veacului al XX-lea. Ultima expoziţie personală organizată de chiar artistul, azi omagiat, a fost deschisă de acesta, tot la Galeria Simeza. Prin urmare, prezentarea actuală, curatoriată de cea care i-a fost o lungă vreme alături, traducătoarea Sanda Socoliuc -apare să puncteze, dincolo de subiectele preferate de artist şi genurile în care acesta a excelat, chiar preferinţa creatorului pentru istoricul şi elegantul spaţiu expoziţional al Uniunii Artiştilor Plastici. Selecţia curatoarei marchează prin lucrările prezentate, calităţile lui Vasile Socoliuc îndreptate spre afişul, de film ori de teatru, ilustraţia de carte şi grafica de şevalet. Fost student al maestrului Vasile Kazar, alături de Dan Erceanu ori Done Stan, Vasile Socoliuc a ştiut să devină, chiar de la începutul carierei sale, un artist unic, prin manieră şi opţiune vizuală.

Drumul spre universitate mi-a îndreptat paşii spre Galeria Artelor a Cercului Militar Naţional. Aici, expoziţia de pictură semnată Petru Damir îi propulsează pe privitori într-un spaţiu oniric prin excelenţă, în care snoava artistului originar din Iaşi se regăseşte aproape în fiecare dintre lucrările sale.

Inorogul, autoportretul adeseori ironic, compoziţiile cu personaje care levitează, dar chiar şi naturile statice cu flori ori fructe invită privitorul într-o lume a visului şi a visării din care nu lipsesc însă, date ori informaţii asupra realului. Faptul că artistul este deopotrivă medic ca şi pictor- se deduce cu uşurinţă, parcurgând picturile de pe simeză; creatorul este adeseori reprezentat în alb, roşul fiind o culoare cu profunde semnificaţii vitale, şi nu de puţine dăţi, la şevalet, lucrând. Pe de altă parte, aflăm despre pictor că îndrăgeşte animalele şi păsările, rolul acestora fiind unul important în compoziţiile prezentate.

Visarea apare însă, categoric, ca adevăratul subiect al creaţiei pictorului Petru Damir.

Cea de-a treia expoziţie m-a dus spre Palatul regal, la Muzeul Naţional de Artă al României, în Sala Oglinzilor. Într-un spaţiu fascinant prin el însuşi, Carmen Tănăsoiu, conservator în cadrul acestei prestigioase instituţii – a imaginat o prezentare expoziţională intitulată sugestiv: „Metamorfoze. Camee, geme şi bijuterii”. Dintr-o colecţie care însumează peste 200 de piese, Carmen Tănăsoiu a selectat un număr impresionant, circa 100 de obiecte de artă decorativă care să vorbească cu eleganţă, concludent, într-un demers cronologic cu atenţie urmărit, despre istorie şi artă.

Spaţiul strălucitor -bogat în candelabre somptuoase de Murano şi oglinzi de dimensiuni urieşeşti- pune cu adevărat în valoare, piesele delicate şi preţioase, prin pietre, manoperă, tehnică ori moment istoric.

Scenografia expoziţională se adaugă în plus, minunăţiei spaţiului, oferind şi ea, prin concept, un înţeles aparte ideii curatoarei de „metamorfoză”. De la piatra brută, la cea şlefuită, de la negativul la pozitivul cu care ne confruntăm în sigiliu, metamorfozele se înlănţuie conceptual, într-un joc al splendorii şi gloriei unor piese extrem de fine şi de surprinzătoare.

Pentru a conferi expoziţiei un parfum deosebit –au fost aduse în spaţiul expoziţional, câteva picturi de epocă (aici remarcăm ca fascinant, portretul soţiei pictorului Theodor Aman) în care se fac remarcate doamne ori domni care „îmbrăcau”, dincolo de ţinutele elegante de aparat, bijuterii preţioase, cu mare semnificaţie pentru poziţia ocupată în societatea românească a timpului.

Dincolo de aceste picturi, ele-însele de patrimoniu, Carmen Tănăsoiu a propus şi a reuşit, aducerea în cadrul expoziţiei a unor truse spectaculoase şi foarte interesante: de gemolog şi de bijutier, plasate chiar la începutul prezentării. Prin expunerea instrumentarului atât de special se focusează atenţia privitorului inclusiv asupra celor două meserii, fără de care, nu am avea parte acum, de bucuria privirii acestor bijuterii fenomenale cu pietre minunate.

Realizator Roxana Păsculescu

agenda fotografiilor:

  1. traducătoarea şi curatorea Sanda Socoliuc în expoziţia dedicată graficianului Vasile Socoliuc, iulie 2018 –Galeria Simeza;

  2. pictorul Petru Damir în personala de la Galeria Artelor, iulie 2018- Cercul Militar Naţional;

  3. cu istoricul de artă Carmen Tănăsoiu, curatoare în expoziţia „Metamorfoze. Camee, geme şi bijuterii”, iulie- septembrie 2018, Sala Oglinzilor -MNAR

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *