The Man Who Killed Don Quijote by Terry Gilliam- imaginarium cu accente de satiră social-culturală atroce- de Michaela Platon
12 Aprilie 2019, 05:50
Filmele care sunt însoţite de o poveste
 tristă sau de un scandal, de încercări nereuşite sau de aventuri întortocheate
 sau bizare, sunt cu atât mai aşteptate - iar Terry Gilliam pare să fie
 predestinat unei istorii acaparante cu această creaţie, căci a gândit proiectul
 cu Don Quijote aproape 30 de ani, s-a apucat de el în pofida tututor
 obstacolelor şi a sfârşit prin a-l duce la capăt cu ofranda unui atac de cord,
 pe fondul unui proces cu producătorul peliculei. Într-atât de încleştată este
 lupta pt drepturile acestei creaţii, încât Gilliam însuşi pare prins într-o
 bătălie cu morile de vânt ale cinismului şi societăţii de consum.
Prezentat în premieră anul trecut la Cannes -
 The Man Who Killed Don Quijote - a exaltat spiritele şi i-a bucurat pe cei care
 îl aşteptau (şi poate nici nu mai credeau că va fi gata vreodată!), dar mai pe
 fanii acestui cineast atât de special care a regalat cu filmele lui cu viziuni
 excepţionale. 
Iar acesta nu face nici el excepţie
 încadrându-se în acelaşi univers ghilliamesc ce ne aduce aproape lumi în care
 imaginarul expandează în patologic, în care ne poartă printr-un şir de
 realităţi interioare ale personajelor prinse într-o încrengătură ce baleiază de
 la absurd la sublim şi de la frumos/urât la grotesc. Totul pare a fi un
 mega-joc al egourilor şi personalităților, în care personajele intră dar uneori
 nu mai reuşesc să se extragă, rămânând captive în măştile lor.
Fără să uităm că la Terry Gilliam lucrurile nu sunt
 niciodată ceea ce par a fi şi trebuie să căutăm şi să găsim mereu
 mitul/filosofia/simbolul, ne lăsăm târâţi de acţiunea cu inerentele lui accente
 de satiră social-culturală pe alocuri atroce - 
 iar istoria lui Don Quijote este adusă în cotidian printr-o ingenioasă
 întorsătură de condei ce îl introduce în convenţie, făcându-l personaj de film. 
Ajuns să fie bântuit de legenda celebrului hidalgo -pretext
 pt o reclamă filmată cu o decadă în urmă, regizorul filmului din film
 (interpretat minunat de Adam Driver) se întoarce pe urmele lui Don Quijote şi
 îl descoperă pe cel care l-a interpretat rămas într-un timp imaginar. De aici
 până la nebunia aventurii alături de cineva care crede că povestea este
 realitatea lui- şi o revendică - e doar o creaţie ce rămâne fidelă
 trademark-urilor unui creator genial.
Totul se
 adună ca filmul să fie spectaculos: castingul care îi pune laolaltă pe Adam
 Driver ( într-o excelentă creştere valorică), Jonathan Pryce şi Stellan
 Skarsgard (doi grei ai ecranului), Olga Kurilenko (frumoasă) şi Joana Ribeiro
 (proaspătă şi talentată); scenariul co-scris de regizor împreună cu Tony
 Grisoni (Death Defying Acts, The Young Pope) şi 
 coloana sonoră a lui Roque Baños, cel care a
 lucrat şi The Machinist, În The Heart Of The Şea, Risen, The Girl în The
 Spider’s Web sau The Commuter.
Şi devine de
 la sine înţeles că, fiind vorba de Terry Gilliam, nu putem avea de-a face decât
 cu prestaţii profesionale ireproşabile - căci, altminteri, întreaga lume
 plăsmuită de el s-ar spulbera precum viziunile din imaginarul ascuns în spatele
 unei oglinzi prin care priveşti povestea.
Pendulând
 între prezent şi trecut, între vis şi realitate, parafraza lui Gilliam la
 textul lui Cervantes are accente dramatice laolaltă cu unele comice, într-o
 secvenţialitate care are însă logica imaginarului, ritmul aventurii şi culorile
 unei împliniri atât de îndelung aşteptate, în care recunoaştem cu bucurie
 aspecte pe care le-am iubit în extraordinarul The Fisher King sau tușe din
 fabulosul Dr Parnassus.
Vă
 recomand cu căldură aceasta creaţie extraordinară pe care încă o mai găsiţi în
 cinematografe şi vă doresc vizionari miraculoase, căci Terry Gilliam este un
 magician al poveştilor spuse cu har!








