Ascultă Radio România Cultural Live

SILENCE by Martin Scorsese- un film meandric, profund și solicitant, de Michaela Platon

15 Octombrie 2018, 06:03

V-aţi întrebat ce anume face ca un film să devină unul antologic? Un scenariu de valoare pe care să îl “instrumenteze” un regizor genial, o distribuţie trăznet, o imagine impecabilă sau costume şi scenografie de vis? Şi eu mi-am pus întrebarea asta şi am ajuns la concluzia că e vorba de toate astea plus încă ceva pe deasupra: câtă emoţie este în stare să livreze pelicula, în aşa fel încât să ne amprenteze şi să nu ne mai putem extrage din siajul acesta care ne preia şi nu ne mai scapă nicicând.

Iar Scorsese este un maestru absolut al filmelor menite să nu fie uitate, căci, orice ar spune pricinoşii, de la Taxi Driver, New York-New York, Raging Bull, Casino - la Gangs of New York, The Departed, Shutter Island, Hugo sau The Wolfe of Wall Street, creaţiile lui par destinate să ocupe primele locuri în ierarhiile genurilor, şi nu oricum, ci într-un stil ce inovează permanent. Căci asta este o alta calitate a geniului artistic: puterea de a te reinventa la nesfârşit, rămânând personal, distinct, unic.

SILENCE a fost un film aşteptat la lansarea pe marile ecrane- acum la Cinemax, căci romanul de la care se revendică povestea, scris de Shusaku Endo a făcut ceva valuri, iar scenariul extrapolează ideea primordială a cărţii ducând mesajul chiar mai departe. Structurat ca un monolog interior al părintelui Sebastian Rodriguez cu sinele,  Silence devine pe alocuri ne-retoric introducând dialogul cu divinitatea, într-un crescendo al emoţiei bulversant, permanenta chestionare a limitelor, a credinţei, a înţelesurilor, fiind firul conducător al acestui scenariu de excepţie pe care îl partajează  autorul romanului şi Jay Cocks, ei fiind exponenţii celor două direcţii culturale (antagonice) care ne conduc în poveste.

Unul dintre clou-urile peliculei este modul în care spectatorului i se lasă liberul arbitru,  regizorul neorientând mesajul, ci doar livrându-l, astfel încât prezentat echidistant, cu toate înţelesurile la vedere, să poţi să “judeci” situaţia şi să îţi conturezi propria părere. Căci pe alocuri, deşi neîndoielnic Inchiziţia japoneză cu metodele ei inumane de tortură şi opresiune ne stârneşte o furtună de emoţii, nu putem să nu evaluam “de principiu” imixtiunea unei credinţe care venea din altă zonă culturală.

Dincolo de a fi doar un thriller situat temporal în Japonia secolului al XVII-lea, filmul aduce în discuţie sumedenie de probleme morale despre alegerea şi asumarea credinţei, cu atât de multe implicaţii psihanalitice şi religioase, încât cred că şi la  re-revizionare vor ieşi la iveală subtilităţile unei pelicule meandrice, profunde şi solicitante.

În rolurile principale Scorsese îi distribuie inspirat pe Andrew Garfield (la prima lui partitura adevarată, de substanţă- părintele Rodriguez), pe Ken Watanabe – excepţional în rolul Inchizitorului Inoue, care sub aparenţa unui bătrânel cu ticuri şi neputinţe ascunde o minte de o perversitate şi cruzime extreme, pe Liam Neeson- a cărui revenire în liga rolurilor mari o salut cu bucurie, pe Adam Driver- care îl intruchipează foarte special pe părintele Francisco Garupe si pe Yosuke Kubozuka ce readuce în Kichijiro personajul biblic Iuda. Tot acest mix de actori aparţinând unor culturi atât de diferite recreează minuţios atmosfera acelor timpuri tulburi în care in Japonia creştinismul devine prohibit, practicarea lui însemnând condamnarea la moarte,  sub rezerva lepădării de credinţă prin profanarea imaginilor simbolice pe care le reprezintă icoanele şi crucea.

Personajul Padre Ferreira, care dezlanţuie acţiunea atunci când cei trei tineri preoţi lusitani pleacă să îl caute în Japonia, deşi apare fizic doar spre finalul filmului, este unul foarte important, cuvintele lui livrând adevărata cheie în care trebuie citit mesajul din Silence. Căci nici o religie (dogmă!) sau nici o putere, nu pot intermedia relaţia directă cu divinitatea, relaţie organică, interioară, indisolubilă atunci când crezi, după cum nici o privaţiune, interdicţie sau control nu pot să deturneze o minte şi un suflet de la credinţele asumate.  Iar atâta timp cât omul are acces la libera opţiune, chiar dacă ea este negată în afară, poate fi afirmată în interior, sfârşitul filmului punctând într-un mod zguduitor acest fapt.

Imaginea lui Rodrigo Prieto este o plus valoare  incontestabilă, mexicanul fiind un maestru care ne-a cucerit cu Amores Perros şi Biutiful, dramele exepţionale ale lui Alejandro González Iñárritu sau Los Abrazos Rotos al lui Pedro Almodóvar, dar a excelat şi în 8 Mile, Brokeback Mountain, Water for Elefants, Argo , The Wolf of Wall Street, Vinyl sau Passengers, aşa că nu mai e un secret de ce Scorsese alege să lucreze cu el ca director de imagine iar şi iar…

Dante Ferreti, legendarul scenograf ce a creat şi pentru Kundun, Meet Joe Black, Hugo, Shutter Island, Seventh Son sau Cinderella, pare deja indisolubil legat de Scorsese şi filmele lui, prezenţa ca designer de producţie fiind ea însăşi o garanţie a unei ştachete aproape imposibil de atins. Adăugăm şi decorurile Francescai Lo Schiavo, posesoare a  doua Oscaruri, cu care regizorul lui Silence lucrează în mod tradiţional de peste 20 de ani, şi căpătăm o imagine a echipei care a creat acest film reamarcabil despre credinţă, samurai, creştinism şi lumea niponă a anilor 1600.

De o forţă copleşitoare, scenariul şi cartea lui Endo au o virtute rezervată marilor autori: simplitatea care se revendică din tradiţia niponă şi complexitatea aproape eseistică ce se sprijina pe istorie, prilejuindu-ne în SILENCE o întâlnire ce ne va marca indubitabil, cu o lume exotică pe care grefa unei credinţe aparţinând altei culturi - este respinsă brutal.

Giancarlo Sturloni: ”Adevărata problemă este că am ajuns deja dincolo de limite”
Cronica zilei 19 Ianuarie 2024, 15:03

Giancarlo Sturloni: ”Adevărata problemă este că am ajuns deja dincolo de limite”

”Planeta intoxicată” este titlul cărții asupra căreea ne concentrăm acum, atenția. Apărută în traducere...

Giancarlo Sturloni: ”Adevărata problemă este că am ajuns deja dincolo de limite”
Angela Tomaselli cu opera sa vitală şi seducătoare
Cronica zilei 17 Noiembrie 2023, 14:15

Angela Tomaselli cu opera sa vitală şi seducătoare

Aflată la cumpăna vieții, Angela Tomaselli ne dovedește că renașterea este posibilă și necesară. În personala de la...

Angela Tomaselli cu opera sa vitală şi seducătoare
Adrian Bejan: ”Să faci schimbări care nu reprezintă o rutină va aduce beneficii în viața ta.”
Cronica zilei 10 Noiembrie 2023, 09:39

Adrian Bejan: ”Să faci schimbări care nu reprezintă o rutină va aduce beneficii în viața ta.”

  Apărută la Curtea Veche, cartea lui Adrian Bejan, ”Timp și frumusețe”  ne introduce chiar în...

Adrian Bejan: ”Să faci schimbări care nu reprezintă o rutină va aduce beneficii în viața ta.”
Ipostaze medievale
Cronica zilei 06 Octombrie 2023, 08:00

Ipostaze medievale

Salonul Naţional de Artă Medievală, Ediţia a XIII-a s-a desfăşurat la Sala “Constantin Brâncuşi” de la...

Ipostaze medievale
„Ştim să oferim prietenie?”
Cronica zilei 29 Septembrie 2023, 17:54

„Ştim să oferim prietenie?”

Răsfoind teancul de cărţi pentru copii apărute la Editura Frontiera am regăsit şi recitit de data aceasta, cartea scrisă de...

„Ştim să oferim prietenie?”
”O poveste despre prietenie și speranță”
Cronica zilei 22 Septembrie 2023, 11:35

”O poveste despre prietenie și speranță”

Când am aflat că Andreea Tănăsescu, realizatoare de importante evenimente în care dansul, teatrul și arta...

”O poveste despre prietenie și speranță”
Pro sau contra?
Cronica zilei 15 Septembrie 2023, 08:00

Pro sau contra?

Prin traducerea din limba franceză în română, a Olgăi Ceauşu, ne parvine la Editura Trei, o carte care ne pune...

Pro sau contra?
“Sora mai mică” a Nopţii muzeelor, acum la prima ediţie
Cronica zilei 01 Septembrie 2023, 14:13

“Sora mai mică” a Nopţii muzeelor, acum la prima ediţie

Un nou produs, marcă a Rețelei Naționale a Muzeelor din România ni se oferă începând cu data de 2...

“Sora mai mică” a Nopţii muzeelor, acum la prima ediţie
Ascultă live

Ascultă live

08:00 - 09:00
Dimineața Crossover (partea a II-a)
Ascultă live Radio România Cultural
07:20 - 10:00
Matinal
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
07:20 - 09:00
BUNĂ DIMINEAȚA, GOSPODARI!
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
07:03 - 10:00
Bună dimineaţa Transilvania
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru