Gaudeamus – Măcar un pardon, acolo
1 December 2016
Gaudeamus – Dictatorul și scriitorul
4 December 2016

”Seven” – deopotrivă dialog cultural ca și afectiv

Expoziția Cristinei Oprișenescu de la Galeria EriCris Art din nov.-dec. 2016 este una care ne surprinde pe câteva paliere. Intitulată Seven, aceasta aduce un sensibil omagiu celui care a fost și a dispărut dintre noi în urmă cu șapte ani, un creator de o complexitate tulburătoare, Michael Jackson. Cristina Oprișenescu și-a mărturisit în arta sa, în urmă cu mai mulți ani, emoția puternică resimțită la întâlnirea elocventă cu Michael Jackson. Aflată într-o comunicare afectivă sensibilă cu creația lui M.J., pictura Cristinei Oprișenescu apare privitorului în această cea mai recentă expunere a sa, în nenumărate pagini evocatoare.

Picturile artistei de acum, posibil de încadrat într-un filon al realismului fantastic sunt rezultatul parcursului întreprins de creatoare prin memoria afectivă vizualizând într-o cheie expresivă, pagini ale unui jurnal intim. Propriilor amintiri sedimentate în timp, așadar, trăirilor directe, nemediate li s-au adăugat de la o vreme încoace, altele, urmare a convorbirilor nocturne purtate pe facebook cu americanul Dino. Într-un demers de factură postmodernă de recuperare de stare, dialogurile dintre cei doi, de peste mări și țări: Cristina și Dino stau la baza reformării energiei potențiale.

În același sens, de intensificare și modificare de vizualitate expresivă -trebuie percepută acțiunea Cristinei Oprișenescu în calitate de artistă decoratoare, când semnala în 2007, într-o expoziție la Galeria Artis a Teatrului Național (aflată sub auspiciile U.A.P.-ului) nevoia sa de înnoire. Atunci, tapiseria își mărturisea alte dimensiuni fiindu-i asociat colajul figurativ și, în același timp erau testate expresivitățile unor materiale nou intrate și deci, cercetate în spațiul artistic. La acel moment, motivul M.J. era încă unul difuz. Iar aria artistei de evoluție expresivă era puternic marcată de diversitatea materialităților recent descoperite; energia lor era corect intuită de Cristina Oprișenescu.

Cu trecerea anilor însă, creatoarea și-a dirijat atenția în mod accentuat asupra picturii. Plasticitatea tușelor, cursivitatea jucată a ductului amintesc privitorului atașat sentimental de opera decorativă a Cristinei Oprișenescu- de tapiseria acesteia, de puterea firului de a constitui prin țesere, suprafețe vibrate.

În recenta expoziție Seven, Cristina Oprișenescu reușește -prin restrângerea mijloacelor de expresie: pictura și prin unicitatea motivului: Michael Jackson –un extraordinar discurs cultural. Dincolo de evocarea creatorului, căruia pictorița îi aduce un deosebit și minunat omagiu, mediului online i se descoperă valoroase calități în comunicarea dintre artiști. Chiar artistului Dino, Cristina îi conferă spațiu în pictură; o notă distinctivă, demnă de a fi semnalată o au compozițiile în care cei doi: Michael și Dino se găsesc alăturați, comunicând așadar, în cadrul unei lucrări. Vitalitatea pe care o emană picturile Cristinei Oprișenescu răspunde calitativ, energiei scenice pe care o degajă și astăzi, datorită filmărilor existente Michael Jackson și mărturisește prin implicarea afectivă a artistei că expoziția aceasta este doar un episod dintr-un mai amplu program recurent.

dr. Roxana Păsculescu, critic de artă

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *