Rinocerii de Ionesco, un spectacol de excepție pregătit de Teatrul Național din Timișoara
11 Februarie 2020, 13:01
Titlul
de Capitală Europeană a Culturii reprezintă pentru România o relocare majoră de
forță. Declanșator al istoriei viitoare, Capitala Europeană a Culturii trasează
în cheia modernă a timpurilor noastre, valorile fundamental europene conținute
în însăși structura identitară a României, stat tânăr format ca stat modern
acum 100 de ani, în întâlnirea diversității istorice, culturale și etnice a
tuturor cetățenilor săi.
Teatrul
Național din Timișoara dă startul faptelor pentru România anului 2021 cu un
spectacol modern, puternic, major, bazat pe unul dintre cele mai importante
titluri ale dramaturgiei universale: Rinocerii de Eugène Ionesco, un
dramaturg ale cărui tinerețe și formare se leagă indisolubil de România.
Eugène
Ionesco este unul dintre cei mai
importanți dramaturgi ai secolului al XX-lea. Opera sa totalizează 28 de piese
dintre care amintim Cântăreața cheală, Scaunele, Lecția sau Regele
moare. Recunoscut ca eseist, poet sau prozator, în 1970 Eugène Ionesco este
numit membru al Academiei franceze.
Născut
în România în anul 1909, apoi stabilit în Franța, în 1924 revine în țară, unde
își petrece adolescența și tinerețea și de unde datează primele sale creații.
Scriitor de limbă franceză, asumat de cultura franceză, marele scriitor și-a
pus în mod categoric amprenta și asupra culturii române, de origine. Opera lui
Eugène Ionesco aparține lumii întregi, după cum și lumea întreagă îi aparține
lui Eugène Ionesco prin reprezentativitatea scrierilor sale.
Acesta
este, de altfel, motivul pentru care Teatrul Național a decis că Eugène Ionesco
este autorul cel mai relevant pentru a deschide seria spectacolelor României
2021.
Rinocerii este o demonstrație de geniu despre
resorturile dictaturii, fiind declarată, de altfel, „una dintre marile
demonstrații împotriva totalitarismului”. Astăzi, piesa strălucește prin
valențele celei mai acute actualități. Într-adevăr, piesa Rinocerii studiază
modificarea socială fundamentală, de structură, pe care ideologiile agresive o
provoacă societății, felul în care infestează și anihilează umanitatea la nivel
individual, transformând societatea într-o masă nediferențiată, brutală,
atotdistrugătoare.
Cu Rinocerii,
Eugène Ionesco, martor al răspândirii doctrinei naziste, dă răspunsul
spiritului uman la „rinocerizare” și la consecințele sale. Personajul
principal, Bérenger, este un om oarecare, trăiește într-un loc care poate fi
oriunde și, începând cu secolul al XX-lea, oricând. Povestea lui începe atunci
când orașul este lovit de o nouă epidemie: oamenii se transformă în rinoceri.
Pentru unii e o înclinație naturală, acceptată cu fascinație, pentru alții, o
alegere, iar pentru foarte puțini – o respingere categorică. Bérenger va duce o luptă donquijot-escă cu
forța brută care îi invadează și îi transformă ireversibil viața.
Distribuția
îi reunește pe actorii Romeo Ioan, Ion Rizea, Claudia Ieremia, Matei Chioariu,
Irene Flamann Catalina, Cristian Szekeres, Doru Iosif, Benone Viziteu, Roberta
Popa Ionescu, Ana Maria Pandele Andone, Cătălin Ursu, Costa Tovarnisky,
Laura Avarvari, Bogdan Spiridon, Andrei Chifu, Andrei Zgăbaia, Claudiu Patcău,
Claudiu Surmei, Darius Zet, Marin Lupanciuc, Paul Vesa și Judit Reinhardt.
Regia
este semnată de Gábor Tompa, unul dintre regizorii legendari ai teatrului
românesc modern. Cu o carieră prodigioasă ca regizor, director de teatru,
profesor de teatru al Universității din San Diego, președinte al Uniunii
Teatrale Europene, Gábor Tompa a pus în scenă peste 100 de spectacole, în
teatre din România, dar și în țări cum ar fi Franța, Germania, Marea Britanie,
Statele Unite ale Americii, Canada, Coreea de Sud, Irlanda, Spania, Austria,
Ungaria, Serbia, Slovenia sau Cehia.
Scenografia
spectacolului este concepută de Helmut
Stürmer, scenograf de teatru și film originar din Timișoara. Teatrul Național
din Timișoara se află la a doua colaborare cu acest important scenograf a
cărui excepțională carieră internațională s-a derulat pe toate scenele
lumii, pe toate continentele, în teatre din Germania, Franța, Australia etc.,
și, firește, în România.
Costumele
îi aparțin Carmencitei Brojboiu, reputat scenograf român. Cu o carieră de
excepție, Carmencita Brojboiu a colaborat cu mari regizori români și străini,
creând decoruri și costume în numeroase și importante teatre din România,
Grecia, Marea Britanie, Coreea de Sud, Cehia, Rusia etc.
Echipa
de creație este fericit completată de compozitorul Vasile Șirli. Absolvent al
Liceului de muzică din Timișoara și al Conservatorului din București, Vasile
Șirli s-a făcut remarcat atât în calitate de compozitor, cât și ca redactor
muzical al Electrecord. După stabilirea sa în Franța, devine director muzical
al Disneyland din Paris, unde a realizat sute de spectacole în peste trei
decenii de activitate. Este, nu mai puțin, compozitor de muzică pentru film și
teatru.
Nu în
ultimul rând, coregrafia spectacolului este semnată de Florin Fieroiu, fondator
al primei companii independente de dans și unul dintre cei mai prolifici
coregrafi români din noul val, cu o mare experiență de teatru, pentru care a
fost distins atât cu Premiul de Interpretare al Întâlnirilor Coregrafice
Internaţionale de la Paris, cât și cu Premiul Special UNITER pentru coregrafie
în arta spectacolului.
Premiera
spectacolului va avea loc miercuri, 4 martie, de la ora 19,
în Sala Mare a Teatrului Național. Următoarele spectacole sunt
programate vineri, 6 martie, duminică, 8 martie și vineri,
27 martie, de la aceeași oră.
Biletele
pot fi achiziționate de la Agențiile Teatrului Național (Agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2 și Agenția „Sala 2”, Parcul Civic), de marți până duminică, între
orele 11-19 sau online, pe www.tntimisoara.com.
Sursa foto: Adrian Pîclișan / TNTm