RETRO UNATC - Filme realizate de studenți în perioada 1993-1995
13 Mai 2024, 13:24
Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu” din UNATC „I.L. Caragiale” prezintă vineri, 17 mai, ora 19.00, în Sala Cinema din UNATC, și duminică, 19 mai, ora 20, la cinema Elvire Popesco din București două programe noi de scurtmetraje proaspăt digitizate și remasterizate din arhiva universității. Cele 17 filme ale programelor au fost realizate între anii 1993 și 1995 de foști studenți ai instituției. Selecția filmelor a fost realizată de Gabriela Filippi, Andrei Rus și Ana Szel în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ. Procesul de digitizare și remasterizare a scurtmetrajelor a fost coordonat de Alexandru Sterian.
𝐏𝐑𝐎𝐆𝐑𝐀𝐌𝐔𝐋 𝐏𝐑𝐎𝐈𝐄𝐂𝐓̦𝐈𝐈𝐋𝐎𝐑:
𝐕𝐢𝐧𝐞𝐫𝐢, 𝟏𝟕 𝐦𝐚𝐢, 𝐨𝐫𝐚 𝟏𝟗 - sala Cinema UNATC:
1. 𝐌𝐚𝐢𝐥 𝐋𝐢𝐟𝐞 (1995, Marius Theodor Barna), cu Maia Morgenstern, Tudor Aaron Istodor, Claudiu Istodor
2. 𝐔𝐧 𝐟𝐢𝐥𝐦 𝐝𝐞 𝐩𝐥𝐚𝐭𝐨𝐮 (1993, Radu Muntean), cu Oana Dobre, Lucian Pavel
3. 𝐀𝐦𝐞𝐫𝐢𝐜𝐚, 𝐯𝐞𝐧𝐢𝐦! (1994, Andrei Moroșanu), cu Costică Ghenescu, Anca Androne, Radu Băițan, Cătălin Naum
4. 𝐄𝐦𝐚 (1993, Bogdan-Cristian Drăgan), cu Ioana Moldovan, Costantin Rădoacă, Bianca Brad, Mara Grigore, Lia Bugnar
5. Secretul (1995, Dan Manoliu). cu Loredana, Răzvan Mazilu
6. 𝐂𝐨𝐧𝐝𝐢𝐭̦𝐢𝐚 𝐮𝐦𝐚𝐧𝐚̆ (1994, Mirona-Ioana Tatu)
7. 𝐈𝐮𝐛𝐢𝐫𝐞 𝐜𝐨𝐧𝐟𝐨𝐫𝐭 𝟑 (1995, Viorel Timaru), cu Mihaela Munteanu, Oxana Moravec, Dan Tudor, Cristian Nicolae
8. 𝐙𝐛𝐮𝐫𝐚̆𝐭𝐨𝐫𝐮𝐥 (1995, Camelia Bacoș), cu Dorina Lazăr, Otilia Caba, Luminița Erga,
9. 𝐂𝐚̂𝐧𝐭𝐞𝐜 𝐝𝐞 𝐮𝐧𝐮𝐥 𝐬𝐢𝐧𝐠𝐮𝐫 𝐬𝐚𝐮 𝐳𝐞𝐜𝐞 𝐦𝐢𝐧𝐮𝐭𝐞 𝐜𝐮 𝐜𝐥𝐚𝐬𝐚 𝐦𝐮𝐧𝐜𝐢𝐭𝐨𝐚𝐫𝐞 (1994, Florin Iepan)
𝐃𝐮𝐦𝐢𝐧𝐢𝐜𝐚̆, 𝟏𝟗 𝐦𝐚𝐢, 𝐨𝐫𝐚 𝟐𝟎, cinema Elvire Popesco:
1. 𝐌𝐚𝐭𝐫𝐢𝐦𝐨𝐧𝐢𝐚𝐥𝐞 (1995, Dan Rațiu), cu Maria Săuleac, Claudiu Istodor
2. 𝐏𝐨𝐯𝐞𝐬𝐭𝐞 𝐝𝐢𝐧 𝐜𝐚𝐫𝐭𝐢𝐞𝐫𝐮𝐥 𝐝𝐞 𝐄𝐬𝐭 (1993, Bogdan-Cristian Drăgan), cu Victor Rebengiuc, Adina Cartianu, Silviu Geamănu
3. 𝐃𝐞 𝐥𝐚 𝐋𝐨𝐧𝐝𝐫𝐚 𝐯𝐚̆ 𝐬𝐩𝐮𝐧𝐞𝐦 𝐧𝐨𝐚𝐩𝐭𝐞 𝐛𝐮𝐧𝐚̆ (1994, Sorin Păsărin), cu Florina Prisăcaru, Marius Drogeanu
4. 𝐕𝐢𝐬𝐮𝐥 𝐦𝐞𝐮 𝐚𝐦𝐞𝐫𝐢𝐜𝐚𝐧 (1995, Teodor Oprea), cu Ionuț Pohariu, Laura Jianu, Ion Dichiseanu
5. 𝐒𝐚𝐲 𝐒𝐨𝐦𝐞𝐭𝐡𝐢𝐧𝐠 (1994, Vlad Radu Vaida, Miki Bâlbâe), cu Oleg Mutu, Eugenia Șerban. Beatrice Bleonț
6. 𝐈̂𝐧 𝐟𝐢𝐞𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐳𝐢 𝐞 𝐧𝐨𝐚𝐩𝐭𝐞 (1994, Alexandru Maftei), cu Monica Ghiuță, Ileana Predescu, Antoaneta Zaharia, Marius Florea Vizante
7. 𝐕𝐚𝐫𝐚̆ 𝐢𝐧𝐝𝐢𝐚𝐧𝐚̆ (1995, Radu Ionescu), cu Valentin Hotea, Mihaela Sîrbu
8. 𝐒𝐢𝐧𝐠𝐮𝐫(𝐚̆) 𝐩𝐞 𝐥𝐮𝐦𝐞 (1994, Tudor Giurgiu), cu Andrei Lungu, Iulia Ghiorghișor, Mihaela Sârbu, Bogdan Talășman
Proiecțiile vor fi urmate de dialoguri cu o parte a realizatorilor filmelor.
DESCRIEREA PROGRAMELOR
Filmele realizate de studenții Academiei de Teatru și Film (denumirea de la acel moment a actualei UNATC) în prima jumătate a anilor 1990 se încadrează în tendințele mai ample ale culturii de la acel moment. În primul rând, par mai conștiente decât producțiile altor perioade de efectele schimbărilor sociale și politice și de libertățile de (auto)expresie mai mari decât oricând în trecut. Sunt de multe ori gălăgioase, stridente și eterogene, refuzând încadrarea în anumite șabloane asociate probabil cu „cinemaul lui papa”. Abordează deseori în mod deschis subiecte până nu demult tabu - de pildă, homosexualitatea, pornografia, critica politică revin surprinzător de insistent.
Poate cea mai pregnantă temă e analiza noului sistem capitalist, derivată într-o gamă largă de tonuri și nuanțe și despicând fațete foarte diferite ale acestuia. Imaginarul desfășurat pentru a-l descrie e debordant prin diversitate: capitalismul poate fi asemuit unui ospiciu, unui platou de filmări porno, unui serviciu de matrimoniale, prostituției (deopotrivă masculine și feminine), gumei Trident sau unei cowboy-ițe care face spectacole de hipnoză pentru mahării momentului. Conform acestor filme, capitalismul e depravat, inechitabil, corupt, alienant, dar și eliberator (mai ales la nivel sexual), atrăgător (mai ales în plan material) sau foarte colorat (spre deosebire de predominanta cenușie a filmelor de la finalul anilor 1980).
Filmele primilor ani de după revoluție par reticente în a-și articula discursurile în cadrul unor genuri distincte. Atunci când apelează la tropi aparținând vreunei tradiții cinematografice, de obicei îi folosesc pentru a le răstălmăci semnificațiile clasice sau pentru a le revigora formulele. Mai degrabă preferă să îmbine tot felul de registre într-un potpuriu modernist. Apoi, dacă în majoritatea cazurilor e clară intenția critică la adresa status quo-ului, modul în care se articulează aceasta e marcat de ambiguitate. De cele mai multe ori există deopotrivă elemente care indică o anumită poziționare și contrariul ei. Tocmai aceste contradicții și lipsa de fermitate în promovarea unei ideologii clare (niciunul dintre ele nu se raportează pozitiv nici la comunism, ba din contră) le fac poate să pară astăzi atât de pline de vitalitate. Energia lor e în primul rând anarhică, iar formele ei de manifestare sunt de fiecare dată surprinzătoare - chiar și atunci când construcția nu e dintre cele mai elaborate.
Aceste programe sunt un document destul de precis al unor ani când totul părea posibil și nimic nu era definit. Cuprind filme în mare parte la fel de neșlefuite, de dezinhibate în candoarea lor și de fluide precum perioada de tranziție pe care o descriu. (Andrei Rus)
Mai multe detalii despre filme, aici: https://www.facebook.com/events/750141837235341/
Echipa proiectului:
* curatori ai programului: Gabriela Filippi, Andrei Rus, Ana Szel
* coordonatorul proiectului de digitalizare: Alexandru Sterian
* scanări negative: Abis Studio, ANF
* transpunere / masterizare sunet: Ioan Bain
* colorizare: Mircea Crivoi
* tratare / verificare negative: Nicoleta Manolache
* verificare și pregătire copii standard pentru vizionare: Adriana Soare
* proiecționist: Valentin Berneagă
* filmare digitală a proiecțiilor: Dan Bobe
* back-up materiale digitale: Mariana Cojocaru
* traduceri în limba engleză, liste de dialoguri: Anca Tăbleț
* sincronizare subtitrări: Ștefan Ristea
* grafica materialelor vizuale: Anna Florea
ARHIVA ACTIVĂ e un proiect coordonat de Centrul de Pedagogie și Studiu al Imaginii SORIN BOTOȘENEANU din UNATC. Arhiva Activă își propune să aducă în atenția publicului filme din toate timpurile grupate în programe distincte. De asemenea, își propune să contribuie la digitalizarea, restaurarea și cercetarea arhivelor audio-vizuale, atât din interiorul universității, cât și aparținând ANF sau altor instituții de profil sau unor entități private. „Retro UNATC” este unul dintre programele proiectului ARHIVA ACTIVĂ.
Centrul de Pedagogie și Studiu al Imaginii SORIN BOTOȘENEANU funcționează, începând din anul 2022, în cadrul Facultății de Film din UNATC „I. L. Caragiale” din București. El avansează cercetarea interdisciplinară în domeniul imaginii audio-vizuale - film, fotografie, arte performative, media, arte vizuale -, promovând metoda dublului transfer, precum și cercetarea și experimentul în domeniul pedagogiei cinematografice, legate intrinsec de procesul de învățământ și practica studențească.
Proiectul „Retro UNATC” este finanțat dintr-un FDI de Internaționalizare coordonat de prof. univ. dr. Alex Sterian.