Programul săptămânii 18-24 mai include o conferință cu Andrei Șerban și un spectacol memorabil, "Take, Ianke și Cadîr"
17 Mai 2020, 18:21
Pe canalul de Youtube al Teatrului Național din București, difuzarea unor
conferințe și spectacole din arhivă continuă și în această săptămână. În
week-end aveți ocazia de a viziona, cu trei reprezentații, un spectacol ce s-a
bucurat de un uriaș succes de public, jucat cu casa închisă în perioada
2001-2007, Take, Ianke și Cadîr de Victor Ion Popa, în regia lui Grigore
Gonța.
Conferințele pot fi vizionate și după lansarea lor (de luni până joi,
începând cu ora 14.00) pe Youtube, dar
spectacolele vor fi on-line numai în perioada anunțată.
- Conferințele ce vor fi on-line,
începând din această săptămână:
Luni, 18 mai - Andrei Șerban - Despre
Cehov sau Cine mai vrea să meargă la Moscova (conferință susținută la 30 ianuarie 2011)
Marți, 19 mai - Brîndușa Armanca: Armata lui
Pinocchio. Cum
mințim poporul cu televizorul? (8 octombrie 2017)
Miercuri, 20 mai - Alex Leo Șerban
- Și totuși, de ce vedem filme? (18 ianuarie 2009)
Joi, 21 mai – Ileana Mălăncioiu: Exerciții de
supraviețuire (4 februarie 2018).
· 22, 23, 24 mai – vineri (ora 16.00), sâmbătă și duminică (ora 18.00): Spectacol: Take, Ianke și Cadîr !
O piesă despre toleranţă, prietenie şi
dragoste. O comedie devenită clasică, aparţinând literaturii interbelice
şi aducând în scenă o temă de mare actualitate: relaţiile inter-etnice dintre
un român, un evreu şi un turc.
Montarea din 2001, la Teatrul Național din
București, în regia lui Grigore Gonța, a reunit o distribuție fabuloasă. Ianke: Radu Beligan, Take: Marin Moraru și Cadîr: Gheorghe Dinică.
În celelalte roluri: Valentin Uritescu (Ilie), Silvia
Năstase (Safta), Monica Davidescu (Ana), Mihai Călin (Ionel). Decorurile: Mihai Mădescu, Costumele: Luana
Drăgoescu.
Alături de un succes formidabil de public,
spectacolul s-a bucurat de o serie de aprecieri critice dintre cele mai
favorabile. Amintim câteva dintre acestea.
“Și din perspectiva
secolului XXI, piesa Take, Ianke și Cadîr își reconfirmă virtuțile
secrete de tezaurizator al tradiției de omenie, în primul rând… Comedia
nostalgică este genul propice, râsul fiind antidotul eficace și pentru fanatism
și pentru extremism ; o armă imbatabilă ce temperează umorile și asanează
viciile. Miracolul teatral se împlinește încă o dată sub bagheta discretă a lui
Grigore Gonța”. Irina Coroiu, Contemporanul
“O fi un spectacol pentru
bătrâni, pentru sentimentaloizii paseiști, pentru învinși? (…) Nu știu. Dar te odihnește și de lași sorbit de el ca
de o fotografie de epocă”. Dan C.Mihăilescu, Gazeta TNB-Supliment,
2001-2002
“La peste 20 de ani după
versiunea cu Finteşteanu-Giugaru-Anghelescu care mi-a încântat copilăria,
“varianta Gonţa” cu Beligan-Moraru-Dinică rămâne efectiv de pomină”. Horia
Gârbea, Contemporanul
“Nu rataţi acest
spectacol – mai ales tânăra generaţie va avea revelaţia unei descoperiri – care
cu certitudine vă va aduce un strop de fericire şi seninătate, într-o viaţă
mult prea agitată şi chinuită”. Irina Budeanu, ziarul Azi
Piesa lui
Victor Ion Popa a fost jucată pentru prima dată în martie 1932, la Teatrul
„Maria Ventura” din București, chiar în direcția de scenă a autorului. Însă,
intrarea definitivă a acestei comedii în conștiinţa publicului începe în anii
1956-1957, când mai multe teatre din București și din țară o introduc în
repertoriul lor permanent, reluând-o în diverse distribuții, unele redutabile,
al căror impact la public se dovedește și în zilele noastre unul foarte
puternic.
Vă așteptăm on-line, și în această săptămână, la adresa : http://www.youtube.com/c/TeatrulNaţionalILCaragialeBucureşti).
Vă invităm să urmăriți și pagina de internet a teatrului
– www.tnb.ro,
precum și pagina de Facebook, unde vom aminti, zilnic, programul și vom anunța
eventuale modificări.