Oana Pușcatu și István Téglás joacă într-un spectacol despre viața și moartea Mihaelei Runceanu, în pregătire la Teatrul Apollo111
12 Noiembrie 2020, 12:50
- spectacolul este co-scris
și co-regizat de Catinca Drăgănescu și Gabriel Sandu, iar muzica este creată de
Xenti Runceanu, verișorul artistei –
Încă învăluită în mister și teorii ale conspirației, moartea
timpurie a uneia dintre cele mai cunoscute și apreciate cântărețe a României
anilor ’80, Mihaela Runceanu, va fi subiectul unui nou spectacol de
teatru produs la Apollo111. Duoul Catinca Drăgănescu – Gabriel Sandu
au documentat, în ultimii 2 ani, această poveste care a marcat istoria
Bucureștiului și a lumii artistice. Piesa co-scrisă de cei doi dramatizează mai
multe perspective asupra vieții și morții Mihaelei Runceanu, pe fondul
intervenției și cenzurii regimului comunist în cariera artiștilor din epocă.
Spectacolul va fi co-regizat de cei doi, iar rolul Mihaelei Runceanu va
fi jucat de actrița Oana Pușcatu.
Oana Pușcatu a absolvit Facultatea de Teatru “I.L. Caragiale” București în anul 2014 și este actriță a Teatrului Mic din București. Joacă și pe scena teatrelor independente, este
parte a companiei anglo-română Béznă Theatre din anul 2014. Pasionată de muzică, a început să cânte de la vârsta de 7 ani, a jucat în diferite musicaluri (“Chicago”,
“Fecioarele Noastre Grabnic Ajutatoare”, “Familia Fără Zahar”,etc.), iar în prezent este solista trupei de
cover-uri Avenue.
Repetițiile pentru spectacol au început în luna septembrie, în
condiții de siguranță, la teatrul Apollo111 din București. Distribuția
spectacolului este completată de Cristina Drăghici, Silvana Negruțiu, Vlad
Galer și István Téglás, aleși în urma unui casting public la care s-au
înscris peste 250 de actori. Gabi Albu semnează scenografia, iar Ana
Cârlan proiecțiile video. Muzica spectacolului este creată de muzicianul Xenti
Runceanu, verișorul Mihaelei Runceanu, și va include și cele mai cunoscute
refrene ale acesteia.
Despre ideea spectacolului vorbește Gabriel Sandu:
„Și eu și Catinca Drăgănescu suntem interesați de revizitarea
istoriilor artiștilor care au creat în comunism, de felul în care arta și
destinele lor au fost afectate de cenzură, cât de moștenirea pe care aceștia
ne-au lăsat-o. De Mihaela Runceanu sunt fascinat încă din adolescență și mi s-a
părut o idee puternică să (re)construim (sau chiar să deconstruim) povestea ei,
să redăm, prin teatralitate, o altă perspectivă decât cea unilaterală, a morții
ei violente, cu care am fost intoxicați în media ultimilor 30 de ani. Lucrul
ăsta nu se putea realiza decât printr-o documentare extinsă, care a constat în
zeci de interviuri cu oameni care au cunoscut-o, prieteni, colaboratori, foști
elevi, am fost la Buzău, unde l-am cunoscut pe tatăl Mihaelei, pe domnul
Runceanu, am stat vreo două zile și într-un birou fără ferestre de la
Judecătoria București unde am studiat dosarul crimei ei, care m-a lăsat fără
cuvinte. Pentru a putea spune povestea Mihaelei aveam nevoie de distribuția
ideală, de o actriță care să joace și să cânte în egală măsură de bine și de
alți patru actori ludici, versatili, pe care i-am găsit în urma unui casting
public și cu care suntem fericiți să lucrăm. În prezent suntem în plin proces
de creație, iar această dinamică nouă atât pentru mine cât și pentru Catinca,
de co-scriere și co-regie - sperăm să ofere publicului o experiență mai bogată,
prin prezentarea a două unghiuri diferite asupra aceluiași subiect, unite de
dezideratul nostru comun de a reda memoriei Mihaelei Runceanu ceea ce i-a fost
luat: decența, intimitatea, dreptul la o reprezentare justă. Din păcate niciun
spectacol sau niciun film nu-i mai poate reda viața, dar atât timp cât ne-o
amintim și îi spunem povestea mai departe, ea continuă să trăiască. ”
Datele premierei oficiale, cu public, vor fi anunțate curând, în
funcție de evoluția pandemiei. În prezent, teatrele din București sunt închise
pentru spectatori.
Mai multe detalii vor fi comunicate pe pagina de Facebook a
Teatrului Apollo111 și pe cea de Instagram.
Fotografiile cu actorii sunt realizate de Cornel Brad.
Acest spectacol este co-finanțat de Administrația Fondului
Cultural Național.
Apollo111 is loved by George de la BCR.
//
Catinca Drăgănescu este regizor de teatru şi dramaturg. În 2012 a
absolvit studiile de regie la UNATC, iar ȋn 2019 a obţinut titlul de doctor ȋn
cadrul aceleeaşi universităţi. Proiectele sale tratează subiecte actuale şi
controversate, ȋn maniere originale, ȋntr-un aşa numit teatru al conştiinţei. Estetica sa foloseşte plastica corporală,
rostirea şi muzicalitatea pentru a crea experienţe performative generatoare de
empatie. Preocupările sale principale includ teatrul cinematic, storytellingul,
teatrul fizic, instalaţiile sonore şi silent theatre. Printre cele mai recente
spectacole ale sale se numără: Domeniul luptei la Unteatru, Wasteland 2020 la
Centrul de Teatru Educaţional Replika, Legea celui mai puternic de Dominik
Busch la Teatrul de Nord Satu Mare, Dragonul de aur la Teatrul Andrei Mureşanu
Sfântu Gheorghe.
Gabriel Sandu (n. 1988) este un regizor, dramaturg, și
jurnalist român, doctorand al Facultății de Teatru din cadrul Universității
Babes Bolyai din Cluj. O parte considerabilă dintre piesele de teatru pe care
le-a scris și regizat se bazează pe subiecte investigate anterior în munca sa
de jurnalist. Unul dintre cele mai elocvente exemple este piesa „Tatăl meu,
preotul”, inspirată de cazul real al unui preot care milita împotriva
homosexualilor, în timp ce propriul său fiu este gay. Piesa a fost montată de
două ori, întâi la Teatrul Național din Târgu Mureș, în regia Letei Popescu și
la Teatrul Apollo111, în regia Elenei Morar. Una dintre cele mai recente
producții ale sale, Uitasem, scrisă și regizată la POINT din București, spune
povestea unui copil crescut să creadă că este Iisus Hristos și s-a jucat cu
casa închisă din luna noiembrie 2019. Cea mai recentă a producție scrisă și
regizată de acesta a avut loc la Teatrelli în București, se numește „Dușmănie.
E ceva vindecător în a le da oamenilor un obiect al urii lor” și îi are în
distribuție pe Rodica Mandache, Edith Alibec și Istvan Teglas. În prezent,
Gabriel dezvoltă împreună cu Catinca Drăgănescu un spectacol inspirat din viața
Mihaelei Runceanu la Teatrul Apollo111 din capitală.
Gabi Albu este architect și scenograf, absolventă a
Institutului de Architectură “Ion Mincu”, București, în 2002, și a unor burse
de studii Cheltenham Art College – Gloucestershire, Marea Britane și la
Istitutto di Architettura – Palermo, Italia. Este unul din “cei șapte
magnifici” de la Centrul Replika și colaborator al PopUP Theatrics din 2018. În
prezent Gabi Albu este producător și scenograf la Teatrul Național “I.L.
Caragiale” din București. Dintre cele mai recente spectacole unde a semnat
scenografia amintin “Neguțătorul din Veneția” de W. Shakespeare, regia: Alexander
Morfov și “Matilda și groparii” de Stela Giurgeanu, regia: Mircea Rusu la
Teatrul Național București “I.L.Caragiale” (2019) și “Toată liniștea din lume”
și “Limite” de Michaela Michailov, regia Radu Apostol, la Centrul de Teatru
Educațional Replika (2019)
Istvan Teglas este actor angajat la Teatrul Național din
București. În teatru a jucat în regia lui Radu Afrim, Bobi Pricop, Alexander
Morfov, Mihai Măniuțiu, Dragoș Galgoțiu, Felix Alexa, David Doiashvili.
Spectacolele în care joacă pot fi văzute la Teatrelli, Apollo111, Linotip,
Muzeul de arta Recenta, Point. Joacă în ultimele filme ale lui Cristi Puiu
(Malmkrog, premiu de regie la Berlinale în secțiunea Encounters) și Corneliu
Porumboiu (La Gomera, în selecția oficială de la Festivalul de la Cannes), la
acesta din urmă a luat premiu pentru cel mai bun actor într-un rol secundar la
Gala Gopo 2020.
Silvana Negruțiu, absolventă a UNATC în 2011, este
actriță la Teatrul L.S. Bulandra și membră a echipei Centrului de Teatru
Educațional Replika. Din 2010 până în prezent a colaborat cu mai multe teatre
de stat și independente din București, având turnee în țară, în Europa, New
York și Sankt Petersburg. A condus ateliere de teatru pentru adolescenți.
Crede cu tărie în funcția educativă a teatrului, atât pentru actori, cât și
pentru public.
Vlad Galer joacă în spectacole de teatru în Bucuresti (Teatrul Național, Teatrul Nottara, Excelsior) și în țară (Teatrul “Maria Filotti”
Braila). În strainatate, a lucrat la un spectacol la Teatro
Verdi din Padova și a participat cu un program
Erasmus la Festivalul de la Avignon. Dupa ce a absolvit actoria la U.N.A.T.C. și Literele la Universitatea București, a terminat și un masterat în Pedagogie Teatrală.
Cristina Drăghici este actriță, absolventă UNATC. A activat atât în teatrul independent, cât și
în cel de stat. De curând a descoperit pasiunea și aplecarea spre impersonare
(imitație) și se joacă prin zona asta din când în când. Îi
place să scrie, își iubește mult pisica și spera ca într-o zi să o debuteze.
Runceanu Xenti-Alexandru (n. 30.10.1976) este un compozitor de muzica
vocal-instrumentala, premiat in 1999 de U.C.M.R. pentru „originalitate in
muzica tinerei generatii” , premiat la Festivalul Mamaia la sectiunea
compozitie in 2002 , finalist - interpret si compozitor (cu trupa No Comment)
de 2 ori la Eurovision Song Contest Romania (2000, 2002). La concursul
"Melodia Secolului" organizat de Televiziunea Națională in 2000,
piesa "Atât de frumoasă" a fost singura premiată dintre piesele unei
trupe tinere și desemnată printre cele mai bune cântece scrise vreodată în
România. Are 3 albume de interpret-compozitor la Intercont Music. E absolvent
al UNMB, artist interpret vocal si instrumentist (pian), dirijor, orchestrator,
producator muzical pentru diferiti artisti (Amadeus Electric Quartet, No
Comment), a semnat muzica pentru piesa de teatru „Dusmanie” de Gabriel Sandu
(Teatrelli).
Ana Cârlan locuiește în București, a terminat Facultatea de Limbi și Literaturi
străine (secția Japoneză - Portugheză) și este ghid turistic național. Din
2012, a devenit pasionată de artă generativă, mai ales cea creată prin
intermediul codului (produs în limbajul de programare numit Processing). Parcursul
ei creativ a luat amploare în 2013 când a fost invitată să participe (în
calitate de creative coder) la o expoziție interactivă (MNAC, București),
organizată de laboratorul new media Modulab. Participarea avea să ducă la o
lungă colaborare cu Modulab, în calitate de membru, artist vizual și content
editor, colaborare ce a produs numeroase proiecte, workshop-uri, instalații
artistice interactive expuse în orașe din România, dar și în Berlin, Paris,
Sofia. Debutul în teatru a fost în 2016, la un proiect al Teatrului din
Lorient, Franța, în regia lui Vlad Chiriță, în care s-a ocupat de partea video,
expunând proiecții generate prin cod, dar și din software-uri de grafică 3D. De
atunci, Ana a lucrat la mai multe proiecte de teatru din București, ultimul
fiind piesa intitulată Dușmănie, scrisă și regizată de Gabriel Sandu, la
Teatrelli (2020).
//
Apollo111 reprezintă mixul perfect între vizionarea celor mai bune
spectacole, clasice și contemporane și un spațiu de comunicare între public și
artiști, antreprenori din domeniul creativ și personalități din domeniul
cultural.