Metal, valuri, vaci, miere și pură nebunie, din 14 septembrie la American Independent Film Festival
04 Septembrie 2020, 16:49
Festivalul susține Asociația OvidiuRo prin donarea
încasărilor - biletele sunt disponibile din 4 septembrie
Ediţia a 4-a a festivalului American Independent Film Festival, desfăşurată între 14 și 20 septembrie
2020, este şi una dintre cele mai bogate în premiere absolute pe marele ecran
în România. Din 4 septembrie, au fost puse în vânzare biletele pe platforma
Eventbook.ro iar programul complet poate fi consulatat pe site-ul www.filmedefestival.ro la secțiunea Program.
Inspirată de curajul tematic şi de încărcătura socială a
filmelor americane independente, Festivalul donează toate încasările care îi
revin din vizionările filmelor în cadrul AIFF (MNAR- Sala Auditorium, Cinema
Muzeul Ţăranului şi Mercato Kultur) către programele de lectură pentru copii
defavorizaţi organizate de Asociaţia
OvidiuRO. Maria Gheorghiu, cofondatorul şi preşedintele Asociaţiei, explică
această iniţiativă:„Copiii au
capacitatea şi, mai ales, dorinţa şi curiozitatea de a învăţa. Este datoria
noastră, a părinților, a profesorilor, a sistemului de învățământ, să le
asigurăm tuturor copiilor accesul la o educație timpurie de calitate, dându-le
astfel șansa de a avea un viitor bun. Copiii din medii defavorizate adesea nu
frecventează grădiniţa sau şcoala, sau le abandonează mult prea devreme. Noi,
echipa OvidiuRo, împreună cu profesorii voluntari din comunităţile sărace,
lucrăm cu aceşti copii, îi învăţăm să scrie, să citească, le oferim cărţi şi
alte materiale educaţionale de care au nevoie şi, mai ales, le deschidem mintea
şi inima către frumuseţea cuprinsă în cărţi."
Cinematografia americană contemporană e bogată și
diversă. Însă e greu să ai această revelaţie doar contemplând oferta de
multiplex. Dincolo de super-producțiile marilor studiouri, lumea filmului
american independent pare o zonă îndepărtată și greu accesibilă publicului
românesc. AIFF înseamnă o ocazie rară ca acesta să intre în contact cu una
dintre cele mai vibrante scene artistice nord-americane şi să descopere cât de
uşor e să-ţi intre sub piele. Să iubești filmul indie înseamnă să iubești
pasiunea, creativitatea, curajul. Înseamnă să intri pe terenul celor care vor
să spună povești neconvenționale și să-și asume riscuri tematice și stilistice.
Dar nu trebuie să ne credeți pe cuvânt: vă puteți convinge cu ochii voștri
vizionând selecția din acest an. AIFF vă aduce, din nou, filme super-premiate,
care au făcut istorie la festivaluri importante precum Sundance, Telluride sau
Toronto, drame solicitante, dar și comedii ieşite din comun ce atestă
vitalitatea unui cinema situat în afara convențiilor hollywoodiene.
RESIDUE, regia Merawi
Gerima
Giornate degli
Autori, Veneţia 2020
Scris, regizat și
produs de Merawi Gerima, fiul celebratului regizor egiptean Haile Gerima (o
figură legendară în mișcarea cinematografică L.A. Rebellion), Residue e
o poveste inventivă și puternică despre identitate, gentrificare și
dificultatea întoarcerii acasă. Filmul, selecționat și la festivalul de la
Veneția, închipuie o reflecție poetică pe teme profund personale, dar și
universale. „Residue e un film calibrat cu delicateţe care explorează
conversaţii din unghiuri deseori invizibile.” Film Threat
GIVE ME LIBERTY,
regia Kirill Mikhanovski
Sundance 2019; Premiul John Cassavetes – Independent Spirit Awards
2020; Cel mai bun film - Macao IFF 2019
Proiecţia filmului va fi urmată de un Q&A cu regizorul
Kirill Mikhanovsky via Skype
Scena indie
americană ne-a dat unele dintre cele mai atipice și mai spumoase comedii ale
ultimilor decenii (de la Little Miss Sunshine, la Juno sau 500
Days of Summer). Titlul de cea mai bună comedie indie a anului îi
poate reveni lui Give Me Liberty, regizată de emigrantul rus Kirill
Mikhanovski, despre un șofer și un pasager care călătoresc cu o dubă prin
Milwaukee. Manohla Dargis scrie în New York
Times: „Give Me Liberty e un film ca un şoc electric, simultan
cinetic și controlat. E o comedie burlescă anarhică care evoluează într-un romance
chiar în momentul în care povestea explodează. Cu stiluri şi stări
contrastante, te împinge și te trage, te leagănă înainte și înapoi ca pe unul
dintre pasagerii dubei, stârnindu-ţi o nesiguranță agreabilă. Mikhanovski se dovedește a fi un virtuos al
haosului. Atunci când te plonjează în vârtej, parcă îţi ţipă în ureche: nu-i
așa că e glorios dezastrul ăsta pe care-l numim viață?”
SOUND OF METAL, regia
Darius Marder
Toronto 2019, Selecția oficială - Deauville 2020.
Regizorul Darius Marder
se impune ca o puternică voce chiar de la debutul său, în care un baterist de
heavy metal (Riz Ahmed) începe să-și piardă auzul şi e forţat să-și reevalueze
locul în lume. „Cinema-ul e arta
sunetului și a imaginii, dar rareori un film le explorează pe ambele cu
vitalitate egală. Într-un debut remarcabil de bine conturat, Darius Marder
descoperă un limbaj cinematografic perfect potrivit poveștii sale despre un om
care se luptă să-şi păstreze calitatea care-l definește. Regizorul și echipa
lui fac un efort inovator ca să redea experiența sonică subiectivă, iar Ahmed e
pur și simplu sclipitor și complet posedat de personaj.” TIFF.net
THE CLIMB, regia Michael Angelo Covino
Un Certain Regard Coup de Coeur - Cannes 2019; Premiul Publicului -
Deauville 2019.
Kyle și Mike sunt
cei mai bun prieteni... până când Mike are o aventură cu logodnica lui Kyle. The
Climb vorbeşte despre o relație tumultoasă, dar trainică, dintre doi
bărbați, de-a lungul unor ani plini de râsete, dezolare și furie. Legătura lor
profundă se transformă într-un film bogat, uman și gălăgios despre limitele
(sau lipsa acestora) dintr-o prietenie prea apropiată.
„Covino etalează un
control formal impresionant pentru că permite timpului, spațiului și ritmului –
pe scurt, fundamentele cinema-ului – să fie participanți egali în comedie.
Viața e o bătălie dificilă spune The Climb, un film care se
îmbunătățește pe măsură ce se derulează (chiar dacă viața, de cele mai multe
ori, nu o face).” Globe and Mail
WAVES, regia Trey Edward Shults
Telluride 2019
Călătoria emoţională a unei familii afro-americane suburbane în timp ce
navighează în ape tulburi după o pierdere tragică. Un film poetic despre
încercarea de-a găsi dragoste, iertare şi solidaritate. Peliculă nominalizată
la categoria „cel mai bun film” la Gotham Independent Film Award. „Chiar şi în
faţa unui ghinion apăsător, personajele create de Schults emană o tandreţe care
îi permite acestei drame dureros de intime să depăşească amărăciunea şi să te
împuşte direct în inimă.” Rolling Stone
FIRST COW, regia Kelly
Reichardt
Telluride şi Berlin 2019
Ultimul film al lui
Kelly Reichardt este şi cel mai recent triumf de critică al acesteia. First
Cow, o adaptare liberă după romanul The Half-Life scris de Jon
Roymond, îi dă din nou ocazia să-şi îndrepte privirea răbdătoare asupra
regiunii Pacific Northwest, de data aceasta evocând viaţa din secolul XIX. De
la o premiză simplă, regizoarea construieşte o interogare tulburătoare asupra
felului de viaţă american şi descrie ca nimeni alta ritmurile stranii ale vieţii
cotidiene şi acalmia neliniştitoare a Americii rurale. „Există ceva aici, ceva
legat de delicateţea şi de modestia perspectivei regizorale, ce pare unic.
Poate felul în care te transportă într-o Americă primordială, aproape virgină.”
Rolling Stone „First Cow, o poveste discretă despre o prietenie
masculină de la graniţa Americii, este unul dintre cele mai bune filme ale
anului” The Atlantic
HONEY BOY, regia Alma Har'el
Premiul
Special al Juriului, Sundance 2019
Expunerea prea timpurie
la sindromul celebrităţii a făcut ca mulţi copii staruri s-o ia razna la
tranziţia de la adolescenţă la maturitate. Honey Boy spune povestea lui
Otis, un fost copil actor, acum adult alcoolic, care este trimis la reabilitare
după mai multe confruntări cu poliţia.
„Cu această dramă, LaBeouf a reuşit o interpretare atât de
îndrăzneaţă, de şocantă şi de sfâşietoare, încât nu vei putea s-o uiţi prea
curând.” Common Sense Media
„Amplasată undeva între
un strigăt primordial, acceptare de sine şi chiar izbăvire, iată o autobiografie
absolut unică. Temerară, neobrăzată şi puţin dementă.” Empire
Programul proiecțiilor și noutățile
despre filmele și evenimentele din festival vor fi actualizate pe filmedefestival.ro,
pe pagina de Facebook
American Independent Film Festival și Instagram
(@AmericanIndependentFilmFest).
Pentru MNAR
- Sala Auditorium, Cinema Muzeul Țăranului în aer liber și Mercato
Kultur biletele vor fi disponibile începând din 4 septembrie pe
Eventbook.ro și în rețeaua Eventbook. Biletele la Event Park Snagov prin rețeaua
proprie. Accesul la Deschis Gastrobar și Cinema
drive-in Militari Shopping este liber pe baza unei rezervări în
prealabil. Informații detaliate despre rezervări și achiziționarea biletelor
pe: filmedefestival.ro/american-independent-ff/bilete
Detaliile
privind accesul și măsurile de siguranță igienico-sanitare ce trebuie
respectate pe întreaga durată a proiecțiilor și evenimentelor din cadrul
festivalului pot fi consultate din timp pe: https://filmedefestival.ro/american-independent-ff/masuri-de-siguranta
American Independent Film
Festival este organizat de Asociația Cinemascop, susținut de Catena, cu
sprijinul Banca Transilvania. Proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii,
Centrul Național al Cinematografiei. Parteneri: Asociația
OvidiuRO, Europa Cinemas, UPS România, Muzeul Național de Artă al României,
Muzeul Țăranului Român, Cinema Muzeul Țăranului, Deschis Gastrobar, Mercato
Kultur, Militari Shopping, Event Park Snagov, Voodoo Films, Eventbook. Partener media principal: Radio
Guerrilla. Parteneri media: Radio
România Cultural, A'List Magazine, Agerpres, Zile și Nopți, Nine O’Clock, Newsweek,
Senso TV, Ziarul Metropolis, The Institute, Liternet.ro, IQads, Smark, Films in
Frame, Scena9, AaRC, Cineghid, Media.Hub, MunteanuRecomanda.
American Independent Film Festival,
ediția a 4-a
http://filmedefestival.ro/american-independent-ff/
Facebook: https://www.facebook.com/AmericanIFF/
Intagram: https://www.instagram.com/americanindependentfilmfest