Infernala Comedie a lui Felix Aftene – expoziție de grafică
08 Februarie 2020, 18:49
Miercuri, 12 februarie 2020, de la ora 18:00, spațiul cultural hibrid Art + Design găzduiește deschiderea expoziției „Infernala Comedie”, constând din serigrafii făcute de artistul Felix Aftene după seria de ilustrații pentru volumul omonim de poezii al lui Emil Brumaru, apărut la Editura Adenium. Invitați, alături de autor, sunt criticul literar Bogdan Crețu și scriitorul Lucian Dan Teodorovici, iar discuția va fi moderată de George Pleșu. Expoziția, care va putea fi vizitată până pe 25 martie, nu este recomandată minorilor.
Despre textele publicate în volumul tipărit
de Editura Adenium, Emil Brumaru spunea că sunt „Un mănunchi de poeme
pornolirice, în care mi-am propus să folosesc toate cuvintele de nerostit, dar
tot timpul gândite de noi! Dacă, în general, îmi dansam și cântam poeziile,
singur, prin casă, pe acestea le-am urlat! Aveam 40 de ani și nici prin gând nu
mi-a trecut că le voi publica vreodată. Era o izbucnire de maximă sinceritate,
o eliberare definitivă, salvatoare pentru scrisul meu, a limbii române.”
„Emil Brumaru reuşeşte să scrie poezie mare
şi folosind cuvintele neortodoxe ale limbii române. Nu e vorba de sfidare, după
cum nu e vorba nici de un exercițiu gratuit. Infernala comedie nu
este „Originea lumii”, versiunea poetică din România comunistă a anilor 1970.
De fapt, sonetele acestea sunt oîncercare disperată de
depășire a unei crize, sunt un experiment care sfidează limitele pudorii, dar
mai alese cele ale limbajului poetic. Se poate scrie poezie adevărată cu
astfel de cuvinte? Autorul demonstrează că se poate. Când candoarea dă semne de
oboseală, când nu se mai poate alimenta din rutina imaginarului obișnuit,
controlat lexical, este nevoie de o experiență poetică-limită.” (Bogdan Crețu)
„Îndrăznelile de limbaj ale lui Emil Brumaru au violentat pruderia de
gust a cititorului nostru mediu. Încă tânără, literatura noastră e și excesiv
de pudică – îi este aproape cu desăvârșire străină tradiția marii literaturi
erotice. Prea puține urme se regăsesc la noi din erotica occidentală – fie că
vorbim despre obscenitatea torențială din invectivele erotice ale lui Catullus,
despre sexualitatea carnavalescă & în fond inocentă a lui Rabelais, despre
orgiasticul abnorm al lui Giorgio Baffo, pudic jude venețian de secol
optsprezece & calofil poet obscen, despre dantelăriile fornicante ale
poemelor scrise pe la 20 de ani de Pierre Louÿs, despre apocalipsa porno a lui
Apollinaire sau, în fine, despre zecile de autori de primă mână pentru care
senzualitatea literaturii a fost coincidentă cu senzualitatea corpurilor
noastre.” (Radu Vancu)
Felix Aftene (n. 1972, Vaslui) esteunul
dintre cei mai reprezentativi artişti vizuali contemporani din România,
președintele UAP Iași. Abordează o arie extinsă de medii de expresie – pictură,
sculptură, fotografie, artă video. Absolvent ca şef de promoţie al Academiei de
Arte Vizuale „George Enescu” din Iaşi (1996), secţia Pictură murală, la clasa
profesorului Dimitrie Gavrilean, a obţinut în 2016 doctoratul la
Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” din Iaşi. În 1998, câştigă
concursul pentru realizarea picturii murale din spaţiul Directiei Generale a
Finanţelor Publice Iaşi. Lucrarea, intitulata Babilon, este
realizată în tehnică mixtă pe o suprafață de 74mp, execuţia ei durând trei
luni. În 2008 revine în spaţiul public cu Capsula timpului -
un monument realizat din bronz, amplasat în faţa Primariei Municipiului Iaşi,
la aniversarea a 600 de ani de atestare documentara a orasului.În 2016 primește
Premiul Naţional pentru Pictură al U.A.P. din România. Anul trecut, la
inițiativa directorului Muzeului Național al Literaturii Române din Iași, L.D.
Teodorovici, a realizat Masa amintirilor, o lucrare care adăpostește 100
de scrisori fac parte dintr-un proiect care marchează 100 de ani de la
înfiinţarea Bojdeucii lui Creangă ca primul muzeu literar al României. De-a
lungul timpului, a ilustrat mai multe cărți de proză și poezie, iar lucrările
sale figurează pe mai multe coperți ale un titluri apărute la Editura Polirom.
Proiectul face parte din programul curatorial „Librăria
ca spațiu public”, derulat de Art + Design și co-finanțat de AFCN. Sponsori:
Gramma, Cuptorul Moldovencei. Parteneri media: Wink, Radio România Cultural, RFI,
Ziarul de Iași, Modernism.ro.