„Il Cinema Ritrovato on Tour la București” îl readuce pe Marcello Mastroianni pe marele ecran la Cinema Elvire Popescu
28 Ianuarie 2025, 15:20
Șapte filme ale unor mari cineaști și cineaste din Italia, Portugalia, Armenia și Iran își așteaptă întâlnirea cu publicul cinefil din București între 6 și 9 februarie la Cinema Elvire Popescu.
Marcello Mastroianni este starul celei de-a doua ediții Il Cinema Ritrovato on Tour la București. Cu ocazia centenarului nașterii unuia dintre cei mai celebri actori italieni din secolul XX, festivalul îi aduce un omagiu lui Mastroianni și invită publicul cinefil la Cinema Elvire Popescu pentru a se delecta cu două filme emblematice ale talentatului actor.
Ieri, azi, mâine (1963), o comedie populară a cuplului actoricesc Marcello Mastroianni - Sophia Loren, deschide festivalul pe 7 februarie la ora 20:00.
„Este un triptic de scurtmetraje regizate de marele cineast Vittorio de Sica, trei roluri care surprind în detaliu acea sensibilitate actoricească elegantă, macho, și totodată băiețesc-fâstâcită care a făcut epocă în cinemaul de pretutindeni”, îl descrie curatorul festivalului, Călin Boto.
Călătorie spre începuturile lumii (1997) al portughezului Manoel de Oliveira este ultima apariție pe ecran a lui Marcello Mastroianni, în rolul unui regizor care poartă amintirea unui secol de viață, istorie și cinema. Filmul este programat la Cinema Elvire Popescu pe 8 februarie, de la ora 20:00.
„În fiecare vară, de 38 de ani, cinefilii din toată lumea își dau întâlnire la Bologna pentru a sărbători experiența unică a vizionării colective a unor filme clasice la Festivalul Il Cinema Ritrovato. Il Cinema Ritrovato este o bijuterie a producției culturale italiene, un festival care propune restaurări și redescoperiri surprinzătoare ale unor filme, amintindu-ne de valoarea patrimoniului nostru cinematografic și de importanța restaurării și conservării acestuia. Institutul Italian de Cultură din București este încântat să colaboreze încă o dată cu Cineteca din Bologna pentru a aduce o versiune itinerantă a acestui festival și în România, la București și, de anul acesta, și la Timișoara, cu o selecție eclectică de filme - curatoriată de criticul Călin Boto - care se vrea și un omagiu adus personalității lui Marcello Mastroianni, la 100 de ani de la nașterea acestuia.” (Laura Napolitano, directoarea Institutului Italian de Cultură din București)
Publicul român e invitat să facă cunoștință cu alți doi importanți cineaști italieni în cadrul selecției celei de-a doua ediții Il Cinema Ritrovato on Tour la București. Ermanno Olmi prezintă în Il posto (1961) tandrul coming of age al unui tânăr proaspăt angajat care se împiedică pe drumul către maturitate. Duși de val al Linei Wertmüller este o romanță improbabilă cu conștiință de clasă.
Ultimele pelicule care completează programul festivalului sunt trei redescoperiri ale istoriei cinemaului, specialitatea Ritrovato: Andrieș (1954), filmul pentru copii făcut de Serghei Paradjanov (împreună cu Yakiv Bazeljan) în Ucraina și Moldova la începutul carierei, Frescele Kievului (1966), hipnoticele teste de cameră ale unui proiect neterminat al aceluiași Paradjanov, și Khak- e Sar Bé Mohr / The Sealed Soil (1977), rigurosul așa-zis „Jeanne Dielman iranian” al cineastei Marva Nabili, despre rezistența mocnită a unei femei în Iranul pre-revoluționar.
„După debutul entuziast din 2024, o a doua ediție a retrospectivei Il Cinema Ritrovato la București ni s-a părut, nu doar binevenită, ci perfect firească. Și nu numai pentru că publicul bucureștean s-a arătat surprinzător de încântat de selecția precedentă. A fost mai degrabă înțelegerea curioasă, interactivă, justă și imediată a ideilor de arhivare și restaurare de film a publicului nostru din săli – un public cinefil, dar nespecializat – care a făcut de la sine înțeles un nou Il Cinema Ritrovato la București, ba chiar și un altul la Timișoara. Pentru că, într-o cultură a copiilor, în epoca reproductibilității tehnice a operei de artă, o nouă înțelegere a cinemaului, a cum se păstrează și întreține imaginea, este tot atât de necesară precum cinefilia tradițională, dragostea necondiționată pentru cinema” - Călin Boto, curator.
Biletele pot fi cumpărate de pe https://eventbook.ro/
Il Cinema Ritrovato on Tour: București este organizat de Institutul Italian de Cultură. Parteneri: Cineteca di Bologna, Institutul Francez din România.
Program Il Cinema Ritrovato on Tour la Bucuresti
Joi, 6 februarie, ora 20.00
IERI, AZI, MÂINE
Regia: Vittorio de Sica
Cu: Marcello Mastroianni, Sophia Loren
Comedie — Italia-Franța — 1963 — 114 min — VO IT SUB RO
„Câștigător al Premiului Oscar pentru Cel mai bun film străin, Ieri, azi, mâine este o comedie strălucitor de originală cu Marcello Mastroianni și Sophia Loren în rolurile principale a trei povești petrecute în diferite colțuri ale Italiei. În Napoli, cei doi sunt săraci dar descurcăreți, îndeletnicindu-se cu contrabandă stradală de țigări. În Milano, Loren e îmbrăcată în Christian Dior și își discută gusturile în bărbați și mașini. Iar în Roma, Mastroianni e un fiu de industriaș care o ajută pe lucrătoarea sexuală Sophia Loren să întoarcă un tânăr preot rătăcitor pe calea cea dreaptă.” (Criterion Channel)
Trei episoade, trei orașe (Napoli, Milano, Roma), al doilea act al spectacolului Loren-Mastroianni, după cel al comediilor cincizeciste. La cârma proiectului lui Carlo Ponti se află fostul duo neorealist De Sica-Zavattini (căruia i se alătură Eduardo De Filippo preț de un episod). Un triumf internațional și un Oscar pentru Cel mai bun film străin, și nu fără temei. (Emiliano Morreale, Il Cinema Ritrovato 2022)
Premiul Oscar pentru Film Străin, 1964
Vineri, 7 februarie, ora 20.30
DEVENIND PARADJANOV: ANDRIEȘ + FRESCELE KIEVULUI
ANDRIEȘ
Regia: Serghei Paradjanov, Yakiv Bazeljan
Cu: Constantin Rusu, Nodar Šašik-ogly, Lyudmila Sokolova, Chiril Știrbu, Eugen Ureche
Fantezie, folclor, film pentru copii — URSS (Ucraina-Moldova) —1954 — 62 min — VO RU SUB RO
„Andriješ/Andrieș e primul lungmetraj al lui Paradjanov, co-regizat alături de Yakiv Bazelian. Pentru ochiul avid să recunoască amprenta ulterioară, e și filmul timpuriu cel mai traversat de semne paradjanoviene. Adaptând poemul autorului Emilian Bucov, cineastul a fost liber să modeleze folclorul moldovenesc în acord cu elementul supranatural permis de gen. (...)
Logica miraculoasă a basmului – cu personajele sale absurde, de tip Statu-Palmă-Barbă-Cot, cu natura preschimbată, cu simbolismul său emfatic – se transformă în intuiție pentru Paradjanov: nu degeaba proiectul său de diplomă valorifica același material. În 1954, cineastul obligă filmul să vireze înspre pedagogia pentru cei mici, cu tânărul păstor Andrieș (Constantin Rusu) parcurgând un traseu inițiatic naiv și întortocheat, care îi va dezvălui mersul complex lumii. Zece ani mai târziu, Paradjanov va reține lecția acestui univers neliniștitor, căruia îi va conferi o nouă magnitudine.” (Victor Morozov, Scena9)
FRESCELE KIEVULUI
Regia: Serghei Paradjanov
Cu: Tengiz Archvadze, Vladimir Artman, Alexandr Kotchekov, Antonina Leftiy
Film neterminat, experimental — URSS (Ucraina) — 1966 — 15 min — fără dialog
Paradjanov a lucrat la Frescele Kievului de-a lungul anului 1965. Deși nu a intrat niciodată în producție cu filmul, i-a scris scenariul, a realizat decupajul și a tras câteva teste de cameră în octombrie. După toate aparențele un omagiu adus Marele Război pentru Apărarea Patriei, acțiunea din Frescele Kievului, împărțită în zece «cine-fresce», ar fi trebuit să aibă loc pe 9 mai 1965, la aniversarea eliberării Kievului. Frescele Kievului anticipează poetica și imagistica Culorii rodiei (1969). (...) Pentru Parajanov, filmul a marcat despărțirea de actoria naturalistă și apropierea de mișcarea actoricească pur expresivă. Acest nou interes amintește de fascinația lui Eisenstein pentru gest, și totodată, de studiile timpurii de vioară, canto și balet ale lui Paradjanov. Inevitabil, conducerea sediului din Kiev a Comitetul de Stat pentru Cinematografie (Goskino) a observat că testele de cameră prezintă «o percepție a realității distorsionată... patologică», și, deși au recunoscut valoarea artistică a experimentului lui Paradjanov, l-au reclamat ca fiind diferit de scenariul aprobat. Astfel, întreaga filmare a fost anulată, iar cameramanul Oleksandr Antypenko a transformat testele de cameră într-un scurtmetraj. La puțin timp după, Paradjanov este invitat de studioul armean Armenfilm să realizeze un lungmetraj despre viața poetului național Sayat Nova. (Daniel Bird, Il Cinema Ritrovato 2024)
Sâmbătă, 8 ianuarie
IL POSTO – ora 18.00
IL CINEMA RITROVATO ON TOUR
Regia: Ermanno Olmi
Cu: Sandro Panseri, Loredana Detto
Coming of age — Italia —1961— 98min — VO IT SUB RO
Un tandru coming-of-age și totodată o observație atentă a dezumanizării corporatiste, Il posto este povestea emoționantă și hilară a unui tânăr împiedicându-se pe drumul către maturitate.
„(...) Cel de-al doilea lungmetraj al lui Ermanno Olmi, Il posto, a condus cinemaul internațional către ceva cu totul nou: o senzație de intimitate între regizor și personaje care depășea orice dăduse canonul neorealist până atunci. În anii ce au trecut, filmul a avut un impact profund asupra regizori unul și unul, printre care Wu Nien-jen, Abbas Kiarostami și Martin Scorsese. (...) Filmele lui Olmi se simt ca o întâlnire între patru ochi cu oameni reali – îți dau impresia că regizorul se ține de mână cu fiecare personaj în parte. « Senzația pe care o am este că multe dintre alegerile pe care le fac nu îmi aparțin numai mie, ci și altora », i-a spus Olmi cândva lui Ellen Oumano.” (Kent Jones, „Il posto: Handcrafted Cinema”, 2003, The Criterion Channel)
CĂLĂTORIE SPRE ÎNCEPUTURILE LUMII – ora 20.00
Regia: Manoel de Oliveira
Cu: Marcello Mastroianni, Jean Yves Gautier, Leonor Silveira, Diogo Doria
Dramă — Portugalia, Franța —1997— 98min — VO IT SUB RO
Lansat post-mortem, ultimul film al lui Marcello Mastroianni, Călătorie spre începuturile lumii, încununează cu grație ultima perioadă din cariera marelui actor, nebănuit de liberă și vivace. De-a lungul anilor ’90, sexagenarul Mastroianni a colaborat cu cineaști vizionari precum Robert Altman, Agnès Varda, Raúl Ruiz și, în final, cu Manoel de Oliveira, eternul portughez, la acest fascinant film despre un secol și două vieți.
În Călătorie spre începuturile lumii, Afonso este un actor născut dintr-un tată portughez și o mamă franceză. Acesta pornește în căutarea propriilor origini, vizitând satul natal al tatălui său decedat împreună cu prieteni: câțiva colegi actori și Manoel, regizorul alături de care lucrează la un film. De-a lungul călătoriei, două narațiuni se întrepătrund: amintirea copilăriei lui Manoel și reconstituirea vieții tatălui lui Afonso.
Premiul Criticii (FIPRESCI) la Festivalul de Film de la Cannes în 1997
Duminică, 9 ianuarie
THE SEALED SOIL – ora 18.30
Cu: Flora Shabaviz
Dramă — Iran —1977 —1h30min — VO FA SUB RO
„Cu mult înaintea filmelor despre femei iraniene ale lui Rakhshan Bani-Etemad și Jafar Panahi, Marva Nabili a regizat The Sealed Soil (Khake sar beh mohr), bazat pe povestea adevărată a luptei pentru independență a unei tinere femei în Iranul pre-revoluționar. Prin tușele sale poetice, dialogul rarefiat și interesul pentru viața de zi cu zi a protagonistei sale, filmul amintește de Jeanne Dielman (1975) al lui Chantal Akerman, dar și de cinemaul lui Sohrab Shahid-Saless.” (Hossein Eidizadeh, Sight and Sound)
„Khak-e Sar bé Mohr urmărește viață repetitivă și reprimată a lui Roo-Bekheir, o tânără femeie dintr-un sat sărac din Sud-Vestul Iranului, și rezistența sa la o căsnicie aranjată. Este o critică riguroasă din punct de vedere formal, și totodată distantă emoțional, a patriarhatului și a falsei reforme a agriculturii iraniene care a fost unul dintre motivele revoluției din 1979.
Acesta a fost filmul de diplomă al lui Nabili în urma studenției în New York. Cu ajutorul producătorului și cameramanului Barbod Taheri, cineasta s-a întors în Iran și a făcut o înțelegere în urma căreia să regizeze parte din seria TV Povești persane antice la schimbul unei echipe de filmare și a peliculei de 16mm. (...)
Folosind cadre lungi și statice, Nabili citează influența majoră asupra filmului a miniaturii persane, [artă picturală] în care povestea este reprezentată la distanță, permițând spectatorului o interpretare liberă a personajelor. Cineasta îi numește, de asemenea, Bertolt Brecht și Robert Bresson ca inspirații (...).” (Ehsan Khoshbakht)
DUȘI DE VAL – ora 20.30
Regia: Lina Wertmüller
Cu: Mariangela Melato, Giancarlo Giannini
Comedie — Italia, Franța —1974 —1h54min — VO IT SUB RO
„Raffaella (Mariangela Melato), frumoasa bogătașă cu limba ascuțită care a închiriat un yacht, și Gennarino (Giancarlo Giannini), sicilianul care lucra pe yacht ca ajutor de marinar, naufragiază împreună pe singura insulă a Mediteranei care nu a fost încă ocupată de turiști germani. Precum Popeye Marinarul și Olive, cei doi sunt prinși într-o luptă pasională precum. El este un comunist cu dedicarea unui creștin din primul secol. Ea, o capitalistă... Și mai important, el este bărbat, și ea, femeie, iar fiecare va plăti pentru asta... Giannini și Melato sunt cel mai bun lucru care s-a întâmplat comediei italiene de când Mastroianni și Loren s-au certat în anii ’60.” (Vincent Canby, The New York Times)