Filmele premiate la Cannes ajung la cea de-a patra ediție Les Films de Cannes à Timișoara între 18 și 20 octombrie
10 Octombrie 2019, 17:43
Cea de-a 4-a ediție a Les Films de
Cannes à Timișoara are loc între 18 și 20 octombrie, în Aula
Magna a Universității de Vest din Timișoara. Și
în acest an, festivalul propune
o selecție de filme semnate de mari nume ale cinematografiei
mondiale, menită să pună
în valoare cinema-ul de artă actual. Astfel, publicul timișorean
va avea ocazia să vadă producțiile cinematografice care au
câștigat Palme d'Or, Premiul pentru scenariu, Premiul pentru
interpretare masculină și Premiul pentru interpretare feminină.
Pedro
Almodóvar a avut o întoarcere
fulminantă în cadrul ediției de anul acesta a Festivalului de la
Cannes, cu Dolor
y Gloria ce va
fi proiectat la Timișoara pe 18 octombrie, în prima zi de festival.
Filmul marchează a șaptea colaborare cu Antonio Banderas și i-a
adus acestuia Premiul pentru
interpretare masculină pentru
rolul unui cineast (Salvador Mallo) aflat în plină criză creativă,
afectivă și de sănătate. Mallo, un alter ego al lui Almodóvar,
este interpretat magistral de Banderas în drumul lui spre
reconciliere și împăcare cu evenimente ireversibile precum
moartea.
Filmul
abordează teme recurente ale autorului și a fost întâmpinat cu
aprecierea unanimă a presei și a publicului, un lucru inedit pentru
controversatul Almodóvar. Un critic spaniol l-a descris ca o operă
„sumbră și obsesivă, dar în același timp, generoasă, plină
de lumină și de emoție”. O poveste dură și emoționantă,
filmul „îți lasă o tristețe dulce și o dorință pătrunzătoare
să vezi următorul film”, conform criticilor de la The
Guardian.
Parasitede
Bong Joon-ho
este câștigătorul Palme d’Or
al celei de-a 72-a ediții a Festivalului de la Cannes și va putea
fi văzut la Timișoara sâmbătă, 19 octombrie. Filmul spune
povestea familiei Ki-taek, care este în șomaj și se arată foarte
interesată de viața bogatei familii Park. Într-o zi, fiul lor
reușește să primească o recomandare pentru a preda cursuri
individuale de engleză acasă la familia Park și acesta va fi
începutul unui șir de întâmplări imposibil de controlat. Pentru
IndieWire,
Parasite
este „un film genial, captivant și care refuză categoriile”, în
timp ce Variety remarcă „forma devastatoare” a autorului coreean
în această tragicomedie excepțională „despre inegalitățile
sociale din Coreea modernă”.
Tot
sâmbătă, este proiectat Portrait
de la jeune fille en feu,
în regia lui Céline Sciamma,
peliculă ce a obținut Premiul
pentru Cel mai bun scenariu în
2019. Recompensată cu numeroase premii, cineasta Céline Sciamma a
participat la Cannes cu nu mai puțin de trei filme: Naissance
des pieuvres în secțiunea Un
Certain Regard 2006, Bande des
filles în Quinzaine des
Réalisateurs 2014 și Portrait
de la jeune fille en feuîn
competiția oficială a ediției de anul acesta.
În
Franța secolului al XVIII-lea, o tânără pictoriță, Marianne,
este angajată să-i facă portretul de nuntă al lui Héloïse, în
secret. Ea trebuie să-și observe modelul ziua pentru a o putea
picta noaptea. Relația dintre cele două femei va deveni tot mai
strânsă pe măsură ce împărtășesc ultimele momente de
libertate ale lui Héloïse. Primul film de epocă al regizoarei este
„atât de bun încât îți vei dori imediat după să-l revezi cu
încetinitorul pentru a înțelege exact cum a făcut”, citim pe
Hollywood Reporter.
În ultima zi a festivalului, publicul va
face cunoștință cu Little
Joe, o
plantă remarcabilă nu doar pentru frumusețe, ci și pentru
valorile terapeutice: îngrijită corespunzător, aceasta își face
fericit proprietarul. Lungmetrajul marchează prima participare în
competiția oficială de la Cannes a regizoarei Jessica
Hausner, care a devenit
„copilul minune” al cinema-ului austriac, și a câștigat
Premiul pentru interpretare
feminină. „Îndrăzneț de
sintetic în abordare, iată un film care, de la paleta coloristică
la interpretare, sfidează etichetele. Pentru cei care preferă un
cinema aventuros, povestea ar trebui să exercite un farmec la fel de
hipnotic precum planta modificată genetic”, scrie Screen Daily
despre film. Prezentă la Cannes încă de la primele scurtmetraje,
acest comentariu stilizat despre valorificarea fericirii, cu orice
preț, reconfirmă acuitatea sa regizorală și alegerile artistice
imprevizibile.
Tot
pe 20 octombrie, va fi proiectat și cel mai recent film semnat de
Xavier
Dolan,
copilul teribil al cinema-ului, care continuă să șocheze și să
uimească, de data aceasta cu Matthias
et Maxime,
selectat în competiția oficială. Este o poveste despre doi
prieteni din copilărie care se sărută pentru filmările unui
scurtmetraj de amatori. Dar acest sărut aparent inofensiv îi
afectează profund și reînvie sentimente mai vechi, filmul
concentrându-și atenția asupra efectelor acestui mix de confuzie
și emoție. Recompensat la Festivalul de la Cannes pentru Mommy
(2014) și pentru Juste
la fin du monde (2016),
Xavier Dolan revine în competiție cu o dramă intensă și delicată
care explorează temele prieteniei și ale identității personale.
Intrarea este liberă la toate
proiecțiile, în limita locurilor disponibile.
Programul integral este disponibil pe
filmedefestival.ro.
Ne puteți urmări pe Facebook:Les
Films de Cannes à Bucarest și
Les
Films de Cannes à Timișoara.
Festivalul
Les Films de Cannes este
prezentat de Orange
România, partener de tradiție al evenimentului.
Proiect cultural finanțat de:
Primăria Municipiului Timișoara, Casa de Cultura a Municipiului
Timișoara, Ministerul Culturii și Identității Naționale, Centrul
Naţional al Cinematografiei
Cu
sprijinul: Catena
Inspirat
de: UniCredit Bank
Mașina
oficială a festivalului:Renault
Parteneri:
Universitatea de Vest Timișoara, Reprezentanța Comisiei Europene în
România, Ambasada Franței și Institutul Francez, Europa Cinemas,
Freedom House România, Instituto Cervantes
Parteneri
media princiapli: Magic FM,
Rock FM, Adevărul
Parteneri
media: Radio România
Cultural, Zile și Nopți, Cinemagia, Agerpres, Europa Liberă, TVR
Timișoara, West City Radio - Timișoara, PressAlert.ro, Senso TV,
Tonica
Parteneri
de monitorizare: MediaTRUST
Organizator
local: Magus
Consulting
Organizat de:
Asociația Cinemascop