Filmele mute prind voce. 7 victime ale violenței domestice rup tăcerea și dublează filmele mute pentru a-și spune povestea
08 Martie 2019, 09:49
La fiecare
30 de secunde o româncă este victima violenței domestice. Aceasta
e cruda statistică națională. Mai îngrijorător este faptul că,
de frică, prea puține femei vorbesc și mai puține cer ajutor,
pentru că agresorii le domină la nivel psihologic și de cele mai
multe ori la izolează, îndepărtându-le de familie, de prieteni
și de toți cei care le-ar putea ajuta.
Așa cum
foarte multe femei, victime ale violenței domestice, aleg să tacă,
așa a rămas și violența din anumite filme mute, în tăcere, timp
de aproximativ 100 de ani.
Scene de
violență domestică se pot vedea în filme mute faimoase realizate
de Charlie Chaplin, Rupert Hughes și mulți alți regizori ai anilor
’20. Și pentru că se împlinesc aproximativ 100 de ani de la
realizarea lor, aceste filme mute pot fi utilizate de către public
în scopuri non-comerciale începând cu 1 ianuarie 2019.
ANAIS, o
asociație nonprofit care sprijină victimele violenței domestice și
care susține că “nu trece dacă taci”, s-a folosit de scenele
din aceste filme mute pentru a lansa campania “Voci Netăcute”.
„Voci Netăcute” este mai mult decât o campanie, este un proiect
cinematografic în care 7 victime ale violenței domestice rup
tăcerea și dublează filmele mute, dând voce personajelor, pentru
prima dată după atâta timp.
https://youtu.be/4on1tAzGkr4
Poveștile
spuse în film prezintă diferite tipuri de abuz, de la cel
psihologic, la cel economic, la cel sexual și chiar tentative de
omor. Femei agresate fizic și lăsate fără respirație pe jos,
soți sau concubini care au ajuns la pușcarie sau care se plimbă
liberi prin oraș, familii destrămate, copii martori la tragedii.
Victimele care și-au găsit curajul să vorbească redau întocmai
propriile povești de viață pentru a inspira și alte femei, care
trec prin astfel de situații, să ceară ajutor.
Proiecția
filmului a avut loc în cinematograful Elvire Popesco pe 6 martie, în
prezența presei și a Monicăi Bârlădeanu, ambasadoarea campaniei
“Voci Netăcute”.
Monica
Bârlădeanu, actriță: “Deseori mamele
victime ale abuzului domestic rămân în această situație crezând
că nu au dreptul să-și priveze copiii de prezența a doi părinți
în viața lor. Eu sunt copilul care a preferat și votat, să aibă
doi părinți separați, dar mai fericiți departe unul de celălalt
. Copilul care asistă la astfel de acte de violență fizică sau
verbală, în lipsa unei consilieri psihologice timpurii, are șanse
reale să devină un viitor adult un abuzator la rândul lui, sau o
victimă care își trăiește viața în genunchi. Am făcut un pas
în față să vorbesc despre partea aceea a vieții nostre pe care
preferăm să o ținem la sertar, pentru că nu contează cât de
înaltă ți-e funcția, cât de mare ți-e notorietatea, sau cât de
admirată ești de oameni care nu te cunosc…violența domestică,
cu toate formele ei, nu discriminează. ”
Filmul
“Voci Netăcute” are aproximativ 40 de minute și este împărțit
în 7 capitole. Imaginile din fiecare capitol sunt luate din 7 filme
mute diferite.
“A
Woman of Paris,” directed by Charlie Chaplin - 1923
“Our Hospitality,” directed by Buster Keaton and
John G. Blystone - 1923
“Flaming
Youth,” directed by John Francis Dillon- 1923
"Safety
Last!,” directed by Fred C. Newmeyer and Sam Taylor- 1923
“Souls
for Sale,” directed by Rupert Hughes- 1923
“Where
the North Begins,” directed by Chester M. Franklin- 1923
“Scaramouche,”
directed by Rex Ingram- 1923
Ioana
Mischie, Regizor – “Pentru mine, proiectul
“Voci Netăcute” este despre curaj – curajul unor femei de a-și
mărturisi povestea, în pofida traumelor suferite, curajul lor de a
înceta să tolereze abuzuri, curajul lor de a se reinventa, după
momente cumplite. Ne dorim ca proiectul să devină un manifest
educațional, social și cinematografic care poate schimba
atitudinile celor din jur și care poate ajunge, în cele din urmă,
să anuleze cazurile de violentă domestică pe termen lung.”
“Voci
Netăcute” este o campanie făcută de Asociația ANAIS, în
parteneriat cu agenția de publicitate Centrade Cheil.
Ioana
Zamfir, Director de creație, Cheil Centrade - “Liniștea
e, de multe ori, un lucru bun, dar cu siguranță nu în acest caz.
Ce am reușit e un conținut reinterpretat care, dublat prin voce, ne
face să vedem unele lucruri. Ca să nu mai petrecem alți 100 de ani
în liniște, când vine vorba de abuzul domestic”.
Campania are
obiective care merg în două direcții: încurajarea mai multor
femei, victime ale abuzului domestic, să rupă tăcerea și să
contacteze Asociația ANAIS pentru ajutor. Strângerea de fonduri
pentru primul și singurul adăpost de urgență din București, cu
program non stop, deschis de Asociația ANAIS pentru victimele
violenței domestice. În momentul ăsta, adăpostul de urgență
este pe cale de a fi închis în două luni, din cauza lipsei de
fonduri.
Carmen
Nemeș, Președinte, Asociația Anais - “Dorim
ca prin campania “Voci Netăcute”, să dăm încredere femeilor
abuzate, să le asigurăm că cineva este aici ca să le asculte și
să le sprijine. Asociația ANAIS are specialiști care pun suflet în
activitatea lor. Însă Centrul de găzduire a victimelor violenței
domestice are nevoie de finanțare. În Centru victimele femei și
copii primesc: găzduire, hrană, consult și tratament medical,
consiliere psihologică, consiliere juridică, consiliere și
îndrumare socială și consiliere vocațională, dar cel mai
important primesc încredere din partea celor care încearcă să
găsească o soluție pentru fiecare.”
Filmul
integral, cu ale lui 7 povești, poate fi vizionat pe
www.vocinetacute.ro, acolo unde se pot găsi și toate detaliile
despre cauză și donații.
Campania a
fost realizată cu sprijinul studioului de producție StudioSet, a
partenerilor digitali Atelieru de Internet și cu ajutorul Bad
Unicorn.
Parteneri
media: Magic FM, Psychologies, Elle, Avantaje
Echipa proiectului:
Asociația Anais
Carmen Nemeș -
Președinte Asociația Anais
Adela Szentes –
Terapeut Asociația Anais
Centrade Cheil
Ioana Zamfir – Creative
Director
Roxana Niță & Adina
Stănescu – Group Creative Director
Monica Garbur – Head of
AV Production
Ileana Ghiță –
Account Director
Paula Stan – Head of
Digital Development
Atelieru de Internet
Andrei Duțulescu –
Managing Director Atelieru de Internet
Cristina Băra – Senior
Webdev
Studio Set
Ioana Mischie – Regizor
artistic
Sorin Baican - Producător
Niki Georgiev &
Andreea Constantinescu – Editor Imagine
Cristian Dorobanțu –
Editor Grafică
Stefan Crișan &
Andrei Nechifor – Editor Sunet
Andrei Nechifor –
Compozitor Muzică
Anamaria Păun &
Sînziana Nicola – Coordonator Postproducție
Bad Unicorn
Monica Felea – Co-Owner
/ Marketing & Distribution
Anca Spiridon – PR
Manager