Filme premiate și succese de casă la TIFF 2019
10 Aprilie 2019, 15:49
Programul celei de-a 18-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania include, și în acest an, peste 200 de titluri venite din întreaga lume. Printre cele mai recente opere confirmate se numără laureați de vârf ai marilor festivaluri internaționale, noile filme ale unor cineaști prezenți la edițiile anterioare ale TIFF-ului, două comedii populare semnate de regizori consacrați și o proiecție special comemorativă din filmografia unui autor clasic recent dispărut.
Câștigătorul Ursului de Aur la Berlinala 2019 este
deopotrivă provocator și imprevizibil. În cel de-al treilea lungmetraj semnat
de Nadav Lapid, Synonyms, un fost soldat israelian se mută la Paris în
încercarea de a se elibera de tot ceea ce reprezintă identitatea sa anterioară.
Jefuit chiar în prima noapte petrecută aici, el este "adoptat" de un
cuplu ce reușeste să adune toate stereotipurile pariziene: el, filosofic și
ambiguu sexual, ea, șic și cu porniri artistice. Emanciparea soldatului se va
petrece între refuzul lui de a mai vorbi limba maternă, preferând să repete la
nesfârșit cuvinte din dicționarul francez, și nevoia disperată de a fi
adoptat de o alta cultură, chiar dacă nimic din toate astea nu-l pot salva definitiv
de cine este el cu adevărat.
An Elephant Sitting Still (2018)a
devenit, în mai puțin de un an de la lansare, un film-cult, a cărui forță este
amplificată și de aureola lui tragică. Filmul este debutul în regie al
scriitorului chinez Hu Bo și, din păcate, și epitaful acestuia, Hu Bo murind la
scurt timp după terminarea filmărilor. Într-un orășel din îndepărtatul Nord,
destinele a trei bărbați devin indisolubil legate în urma unor evenimente
aparent banale, dar care reușesc să stârnească furia unei întregi comunități. Șansa
lor este să plece, cu destinația finală într-un oraș din Manciuria despre care
se spune că ar găzdui un elefant ce stă nemișcat. Filmul a fost răsplătit în
2018 cu numeroase premii în marile festivaluri din întreaga lume, ajungând în
premieră, acum, și în România, în cadrul Focului chinezesc de la TIFF 2019.
Un film de o naturalețe și empatie
copleșitoare, Entre Dos Aquas (Between Two Waters, 2018) a
impresionat juriul Festivalului de la San Sebastian – din care a făcut parte și
cineastul român Constantin Popescu – care i-a acordat Marele Premiu. Regizorul
Isaki Lacuesta reia, după 12 ani, povestea fraților rromi Isra și Cheito din La
Leyenda del tiempo (The Legend of
Time), regăsindu-i în periferiile mizere ale micuțului oraș
spaniol natal. Mixul de docu-fiction e folosit de Lacuesta pentru a reda
sărăcia lucie a unui loc parcă uitat de istorie, în care recordurile se
stabilesc doar în șomaj și vânzarea de droguri. Ajunși la vârsta maturității,
cei doi frați par a nu avea nicio șansă într-un context dominat de disperare și
frustrări.
Prietenul de suflet al festivalului, deținător
al Trofeului Transilvania, dar și al unui premiu Oscar pentru Cel mai bun film
străin, Sebastian Lelio revine la TIFF cu cel mai recent film al său, Gloria
Bell (2018).
Filmul
este o reinterpretare a originalului Gloria, cu care regizorul a câștigat
două premii importante la Berlinala din 2015. Regizorul chilian și-a dorit mult
să revină asupra poveștii Gloriei, o femeie divorțată prinsă în vârtejul unei
iubiri neașteptate, pentru a avea șansa de a lucra cu Julianne Moore, care e,
ca de obicei, extraordinară. În distribuție îl regăsim și pe John
Turturro.
Un alt regizor prezent în competiția oficială
TIFF cu debutul său Reconstruction, Christoffer Boe revine în programul festivalului cu
cel mai profitabil film danez al tuturor timpurilor: The Purity of
Vengeance. Fanii genului nordic noir
vor fi încântați sa descopere această nouă adaptare a romanului de succes Departamentul
Q și modul în care o intrigă polițistă bizară ajunge să atingă probleme
sociale grave precum abuzurile asupra emigranților și violența sexuală. Invitat cu toate producțiile sale la TIFF, atât
în competiție, cât și în tradiționala Zi Maghiară, Gyorgy Palfi revine și în
2019 cu His Master's Voice, adaptare ambițioasă și inventivă
după romanul lui Stanislaw Lem, în care un tânăr pleacă în America pe urmele
tatălui său fugit din Ungaria comunistă cu mult timp în urmă.
The Bra (2018) va fi o surpriză
pentru spectatori nu doar pentru că e complet lipsit de dialoguri, ci și pentru
prezența savuroasă a Maiei Morgenstern în distribuția acestei coproducții
Germania-Azerbaijan, semnată de Veit
Helmer. Inocența cu care un mecanic (interpretat de Miki Manojlovic) pornește
în căutarea sufletului pereche după ce găsește un sutien agățat de locomotiva
pe care o conduce este pur și simplu irezistibilă. The Bra reimaginează povestea Cenușăresei, cu un concentrat
binevenit de comedie absurdă și umor tandru.
Fără a fi neapărat o continuare a celebrului Le declin de l'empire americain
(1986), La
chute de l'empire americain (The Fall of the American Empire, 2018) îi
permite regizorului canadian Denys Arcand (premiat la Cannes și la Oscaruri) să
aducă pe marele ecran un subiect bazat pe un incident real: povestea unui bărbat
martor involuntar al unui jaf în urma căruia se trezește cu două genți cu bani
și o dilema morală. Puterea magnetică a milioanelor de dolari va deturna,
încetul cu încetul, personajul principal de la toate valorile după care și-a
condus viața până atunci, rezultatul fiind o spumoasă, dar corozivă fabulă
socială cu un Robin Hood modern.
O crimă în lumea filmului chiar în noaptea semifinalei
Campionatului Mondial de Fotbal din Italia din 1990 devine subiect pentru o
nouă comedie semnată de Paolo Virzi, prezent deja cu La pazza gioia (Nebune de fericire) pe ecranul gigantic din Piața
Unirii acum câțiva ani. Trei scenariști suspectați de uciderea unui celebru
producător își petrec noaptea în arestul poliției, rememorându-și aventurile, plasate
în ultimele zile de glorie ale cinema-ului italian. Notti Magiche,
astfel botezat după imnul oficial al campionatului, interpretat de Gianna
Nannini și Edoardo Bennato, este o comedie polițistă contagioasă, condimentată
cu referințe cinefile.
Nu în ultimul rând, un cadou inestimabil pentru
cinefili îl reprezintă proiecția specială cu un clasic absolut prin care TIFF 2019 îl omagiază pe celebrul
cineast italian Bernardo Bertolucci, decedat la finele anului trecut. Il
conformista (1970) este o dramă politică despre compromis, cum nu se
poate mai actuală în vremurile turbulente pe care le trăim.