Dublă selecție a Teatrului Naţional Radiofonic la Grand Prix Maruliç 2019 cu două producții în secțiunea Drama, respectiv Short Forms
03 Martie 2019, 12:29
A 23-a ediție a prestigiosului
festival internațional Grand Prix Maruliç 2018 – International Festival of
Radio Plays and Documentary Radio Dramas -
se va desfășura în perioada 4-10 mai 2019 la Hvar, în Croația. Vineri, 1
martie, organizatorii au anunțat preselecția producțiilor calificate în concurs.
Dintr-un total de peste 70 de producții din 21 de țări, 16 intră în competiția
Drama, unde Radio România s-a calificat cu iHamlet
de Elise Wik în regia lui Mihnea Chelaru. Secțiunea Short Forms a selectat 10
producții în concurs între care se regăsește producția noastră Călătoria lui Orfeu, scenariu sonor de
Mădălin Cristescu în regia lui Attila Vizauer.
Cotat
ca unul din cele mai longevive și valoroase festivaluri internaționale de
profil, festivalul are un caracter competițional și reunește cele mai valoroase
producții din întreaga lume în cele trei secțiuni: documentar, drama și forme
scurte. Tema festivalului, Old Texts
Revisited (texte vechi reinterpretate) propune reflectarea
contemporaneizată a temelor clasice ale literaturii și dramaturgiei și stimulează
noi forme de expresie sonoră în ficțiune și documentar radiofonic.
Regizorul Mihnea Chelaru revine cu iHamletîn competiția Grand Prix
Maruliç cu o
nouă producție din dramaturgia Elisei Wilk, autoare dramatică pe care a
urmărit-o cu consecvență în ultimii ani, găsindu-i de fiecare dată un echivalent sonor original, validat de premiile
obținute. După Exploziv
(Elise Wilk), câștigătoarea ediției trecute a marelui trofeu la Grand Prix
Maruliç 2018 la secțiunea Drama, iHamlet este o nouă provocare. Mihnea
Chelaru semnează acum atât regia artistică, cât și adaptarea textului original
și transpunerea sonoră a piesei scrise inițial special pentru un spectacol multimedia
(concept
Punctart derulat in parteneriat cu Teatrul Excelsior, regia, Catinca Drăgănescu). iHamleteste o variantă contemporană a capodoperei
shakespeariene, translată în prezentul tinerilor de azi, după cum o sugerează
și particula i din titlu. Ne aflăm în
universul cotidian al liceenilor, originea princiară a lui Hamlet e convertită
în noblețea idealurilor tinereții care judecă relațiile de familie din prisma
refuzului compromisului, a valorilor etice absolute. Pe scara socială redusă la
individul de azi, tragedia suportă, și ea, ajustarea la fapte comune. Doar
Hamlet resimte existența la scara cosmică a vârstei, ce antrenează gesturi pe
măsură. Monologul chestionării existențiale dispare din spectacol, e disipat în
gesturile ce traduc sentimentul abandonului trăit de Hamlet în raport cu
părinții și cu Ofelia. Familia disfuncțională compromite echilibrul emoțional
al adolescentului Hamlet, iar răspunsul la dilema a fi sau a nu fi rămâne suspendat între traversarea crizei sentimentale
și a celei familiale și posibilitatea negării vieții ce își pierde sensul în
absența iubirii. Producția noastră
convinge prin credibilitatea dialogurilor, prin ritmul alert și contrapunctul
planurilor sonore, dar mai ales prin prospețimea și autenticitatea
interpretării actoricești a întregii distribuții. Muzica originală de spectacol
semnată de Codrin Lazăr, conturează spațiul sonor și potențează cu discreție
trăirile personajelor.
iHamlet de Elise Wilk,
adaptarea radiofonică şi regia Mihnea Chelaru
Distribuția: Dan
Clucinschi, Oana Predescu, Daniela Ioniţă, Oliver Toderiţă, Şofron Cosmin,
Vlad Bîrzanu, Adrian Dima, copilul Pavel Hăloiu, Stelică Muscalu, Rusu Rrenata,
Janina Tudor.
Muzica originală: Codrin Lazăr, la violoncel: Eduard
Târâș, regia de studio: Janina Dicu, redactor: Oana Cristea Grigorescu.
A doua selecție Radio România la această ediție a
festivalului, în categoria Short Forms, e producția Călătoria lui Orfeu,
scenariu sonor de Mădălin Cristescu, regia Attila Vizauer. Câteva teme majore ale
literaturii se regăsesc în mitul lui Orfeu: puterea de seducție a artei,
pierderea memoriei, sondarea misterului morții, sacrificiul în numele iubirii.
Dialogul personajelor este transpus într-o limbă inventată, ca expresie a
pătrunderii lui Orfeu în lumea subpământeană, în Hades. Aici comunicarea aboleşte vorbirea
articulată, iar drumul lui Orfeu e ghidat de forţa trăirii emotive. În întunericul
de nepătruns al Infernului doar vocile spectrelor care îl înconjoară pe Orfeu
și sunetele peșterii îl ghidează în drumul regăsirii Euridicei. Restul e bine-cunoscutul
mit iar miza noastră a fost să recreăm prin sunet întreaga gamă a
emoțiilor trăite de Orfeu în călătoria prin Infern: hotărâre, spaimă,
delicatețe, fragilitate și durerea pierderii ireversibile. Universul sonor al
producției susține și comunică forța emoțiilor trăite de Orfeu în călătoria
dinspre moarte spre viață.
Regizorul
Attila Vizauer a condus actorii spre găsirea energiei cuvântului dincolo de
sens, astfel încât să transmită ascultătorului emoțiile lui Orfeu fără a avea
acces la înțelesul dialogurilor. Selecția producției în Festivalul de la Hvar e
dovada reușitei acestei munci care pune în valoare energia cuvântului articulat
în spațiul sonor virtual construit mental de ascultător.
Călătoria lui Orfeu, scenariu sonor de Mădălin Cristescu, regia artistică: Attila Vizauer
În distribuţie: Dan
Clucinschi, Ioana Calotă, Mihai Constantin, Zoltan Octavian Butuc, Ion Haiduc, Daniela
Ioniţă, Ilinca Manolache
Vocile spectrelor
Infernului: Milica Creiniceanu, Janina Dicu, Magda Duţu, Stelică Muscalu, Delia
Pavel, Manuela Popescu, Patricia Prundea, Renata Rusu, Domnica Ţundrea.
Regia de studio:
Janina Dicu, inginer de sunet: Mădălin Cristescu, muzica originală: Codrin Lazăr, redactor:
Oana Cristea Grigorescu
Oana Cristea
Grigorescu