„De ce fierbe copilul în mămăligă” pleacă într-un Turneu digital european
09 Noiembrie 2020, 15:57
Tumultuoasa lume a circului, orbitoare în aparență, dar
pândită permanent de tragism și de spectrul morții, este pusă în scenă de actrița
Edith Alibec și regizoarea Dana Paraschiv în spectacolul „De ce fierbe copilul în mămăligă”, care a avut premiera în anul
2016 la München, iar de atunci s-a jucat cu casa închisă în Germania, Elveția,
Marea Britanie, SUA, Suedia și România.
Bazat pe romanul omonim al scriitoarei româno-elvețiene
Aglaja Veteranyi, spectacolul spune povestea unei familii de circari care fug
din România comunistă a anilor ’60, sperând să își clădească o viață mai bună
în Vest. „De ce fierbe copilul în
mămăligă” va fi difuzat gratuit pe paginile de Facebook și site-urile mai
multor Institute Culturale Române din Europa: ICR Londra (14 – 16 noiembrie),
ICR Viena (14 noiembrie) și ICR Stockholm (17 noiembrie). Vizionările vor fi
gratuite.
"De
ce fierbe copilul în mămăligă?" a fost premiat la
Festivalul de monodramă din Bacău și a fost jucat atât în engleză, cât și în
română sau germană. A fost selectat la festivalul de teatru de la Camden People's
Theatre (Marea Britanie).
„Un
spectacol așa cum trebuie să fie: dens, poetic, foarte vizibil. Nici un cuvânt
nu este prea mult, nici un minut prea lung”, spune scriitorul
Cătălin Dorian Florescu.
„De
ce fierbe copilul în mămăligă” dezvăluie viața unei
familii prinsă între două lumi: cea a circului, colorată și plină de energie,
unde părinții protagonistei fac salturi amețitoare, și cea a nomazilor mereu pe
fugă, unde sentimentul de „acasă” e strâns legat de mâncarea pe care o gătește
mama. Spusă din perspectiva mezinului familiei, povestea tragic-comică este una
universală, a celor care sunt mereu pe drum, tânjind după un acasă. Lucrând la
acest spectacol, Edith Alibec a stat de vorbă cu femei și bărbați refugiați în
Germania în timpul Crizei Europene a Migranților începută în 2015: „Am locuit trei ani în Germania, iar în
primele luni nu mi-am găsit locul. Am început să idealizez un „acasă”. România
a devenit aproape o utopie. În același timp, criza refugiaților creștea. Cum e
pentru ei? Eu aleg să trăiesc în altă țară, dar ei sunt forțați să o facă,
exact ca eroina Aglajei Veteranyi. Acest spectacol s-a născut din nevoia mea de
a vorbi despre ce simți când nu ai o casă. Departe de a fi o poziție politică
sau ideologică, spectacolul este despre a fi om, explorând colțuri ascunse ale
sufletului”.
Pentru The Strand Magazine din Londra, interpretarea
actriței Edith Alibec este „formidabilă”,
iar pentru publicația The Upcoming, spectacolul este „o adaptare remarcabilă a romanului, realizată de o actriță cu un
talent extraordinar”.