Cea mai așteptată ediție BIEFF propune o reevaluare a limitelor personale
18 Octombrie 2019, 11:54
Ajuns
la cea de-a noua ediție, Festivalul
Internațional de Film Experimental București BIEFF își
renegociază spațiul în calendarul evenimentelor culturale
autohtone, continuând să exploreze și să promoveze experimentele
inovatoare, printr-o amplă selecție de filme prezentate în
premieră în România. O invitație deschisă la reflecție,
dezbatere și dialog, evenimentul dedicat noilor forme de explorare a
limbajului cinematografic revine pe marile ecrane din capitală,
între
6 și 10 noiembrie,
la Cinema
Muzeul Țăranului,
Institutul
Cervantes, Cinema Union,
POINT
și Cinema
PRO.
Limitele
personale, spațiul public și memoria se numără printre subiectele
sondate în programele tematice ale uneia dintre cele mai așteptate
ediții. Premiate în marile festivaluri sau prezentate în
prestigioase spații de artă contemporană, intrigante și atipice,
filmele care sfidează barierele convenționalului propun modalități
alternative de raportare asupra realității.
Sub
umbrela tematică
Caught in the Frame,
programul special Quinzaine
des Réalisateurs
- devenit deja tradiție pentru publicul BIEFF, revine în acest an
cu cinci scurtmetraje prezentate inițial în celebra secțiune
paralelă a Festivalului
Internațional de Film de la Cannes.
Firul roșu al acestei selecții este unul al cadrelor - sociale,
geografice, politice și personale. Distrugând monștri, evadând
din muzee, protestând, sau observând, protagoniștii filmelor
învață cum să-și accepte sau depășească propria condiție.
După
succesul primelor ediții, numărul titlurilor prezentate în
programul Golden
Shorts: Best Films in Major Festivals,
una dintre cele mai populare secțiuni ale festivalului, se dublează
în acest an. Selecția de scurtmetraje va depăși așteptările
publicului, aducând pentru prima dată în România abordări
surprinzătoare premiate la festivalurile de la Cannes, Berlinale,
Locarno, Rotterdam, Sarajevo, Tampere și Clermont-Ferrand.
Un
promotor al libertății totale de exprimare artistică, COMPETIȚIA
INTERNAȚIONALĂ
– organizată discursiv în cinci teme curatoriale, relevante
pentru societatea contemporană – reevaluează conexiunile noastre
cu lumea înconjurătoare, de la anxietățile pe care le împărțim
în spațiul urban la conceptele de apartenență și casă în ziua
de astăzi, până la raportul între obligație și plăcere în
contextele profesionale. Morgan
Pokee,
unul din selecționerii Quinzaine des Realisateurs, Florian
Weghorn,
programme manager Berlinale Talents și Ioana
Dragomirescu,
programatorul cinema-ului Elvire Popesco al Institutului Francez, vor
desemna câștigătorii competiției după ce vor analiza cele 25 de
scurtmetraje din programele: Labor
of Love / Labor or Love,
Longing
and Belonging,
Public
Space and Urban Anxieties,
The Human Flow: Home in the Age of Displacement,
Healing Voices: Remembrance and Reenactment.
La
granița dintre cinema și arta vizuală, cele cinci titluri
prezentare sub umbrela Labor
of Love / Labor or Love
invită publicul la introspecție și dezbatere asupra rolului pe
care îl ocupă munca în existența omului și a comunităților
sociale. Surpriza programului, The
Glorious Acceptance of Nicolas Chauvin este
un delir cinematografic, în care granițele dintre prezent și
trecut se dizolvă. Filmul a fost premiat în 2018 la Locarno, în
secțiunea Signs of Life, iar la BIEFF va fi proiectat în prezența
regizorului Benjamin
Crotty,
cu sprijinul Institutului Francez.
Munca
artistică este de asemenea explorată în The
Remembered Film.
Pornind de la premisa că perspectiva pe care o avem asupra istoriei
este puternic influențată de ficțiune, Isabelle Tollenaere,
invitată la această ediție, și-a propus să testeze percepția
tinerilor asupra războiului. Îmbrăcați în uniforme de armată,
în filmul pe care îl semnează, subiecții mărturisesc fapte
îngrozitoare pe care pretind că le-au comis pe front, demonstrând
faptul că memoria lor istorică este marcată de filmele pe care
le-au urmărit.
Holy
Tremor analizează
măsura în care suntem dispuși să ne adaptăm în orice condiții,
pentru a ne asigura ascensiunea în carieră. Un documentar muzical
ce examinează manifestările spirituale în plan social, filmul
urmărește un grup de tineri care își câștigă existența
interpretând cântece bisericești în sânul comunității
evanghelice din Brazilia. Inclus în 2018 în competiția de
scurtmetraj a Festivalului Internațional de Film de la Berlin,
scurtmetrajul poartă semnătura artiștilor Barbara Wagner și
Benjamin De Burca, cei care au reprezentat anul acesta Brazilia la
Bienala de Artă de la Veneția.
Este
activitatea noastră cu adevărat importantă pentru noi sau pentru
cei din jur, sau reprezintă un simplu rol pe care îl jucăm pentru
a dobândi un oarecare confort financiar? Teama de a nu rămâne în
afara sistemului este răspunsul în Eight
Images From The Life Of Nastya Sokolova. O
confruntare frontală cu realitatea pieței muncii, filmul realizat
de Alina Kotova și Vladlena Sandu evocă situația sutelor de mii de
tineri absolvenți ruși, nevoiți să se dedice unor posturi pentru
care sunt supracalificați. Povestea premiată în 2018 la Ji.hlava
și inclusă în selecția Festivalului Internațional de Film de la
Rotterdam surprinde diferite ipostaze din viața profesională a
protagonistei pe care teama de șomaj o împinge în calea
compromisurilor.
_____
Organizatori:
Asociația
Culturală Manekino,
în parteneriat cu PRINTOR
COM
Proiect
cultural co-finanțat de: Administrația
Fondului Cultural Național, Centrul Național al Cinematografiei,
Ministerul Culturii și Identității Naționale
Cu
sprijinul: Instituto
Cervantes, Institutul Francez din București, Ambasada Regatului
Țărilor de Jos, Goethe-Institut România, Universitatea Națională
de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale, Universitatea
Națională de Arte București
Sponsori:
Cinelab
România, Noumax
Parteneri
de ospitalitate: TH
Hotels, Sky Tour
Proiectul
nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului
Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul
proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi
folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea
beneficiarului finanțării.