Carmen Lidia Vidu și Radu Afrim, printre laureații galei UNITER 2021
20 Iulie 2021, 11:09
Spectacolul „Jurnal de România. 1989“, de Carmen Lidia Vidu, a fost recompensat cu premiul pentru cea mai bună regie, iar „Inimă și alte preparate din carne“ de Dan Coman, regia, video și universul sonor Radu Afrim, a fost declarat cel mai bun spectacol, la cea de-a XXIX-a ediţie a galei Premiilor UNITER. Evenimentul s-a desfășurat luni seară, pe scena Teatrului Naţional „I.L. Caragiale“ din Bucureşti.
La începutul galei, Ion Caramitru, președintele UNITER, a vorbit despre greutățile prin care sectorul teatral a trecut în ultimul an, în contextul pandemiei de coronavirus: „Suntem și noi încercați de ceea ce s-a întâmplat în țara noastră și în lume. Anul trecut, care este anul conturat în această seară, am avut doar două luni de activitate, ianuarie și februarie, și totuși teatrul a continuat să existe, n-a murit. Iată-ne având a spune ceva în condiția artei noastre“.
Pentru a XXIX-a ediție a galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Oana Cristea Grigorescu, Claudiu Groza și Cristina Rusiecki. Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2020.
Premiul pentru debut a fost câștigat de Diana Mititelu pentru regia spectacolului „Jocuri în curtea din spate“ de Edna Mazya, o producție a Teatrului de Stat Constanța.
Laureatul Premiului pentru cel mai bun actor în rol secundar a fost declarat Ion Rizea pentru rolul Bunica din spectacolul „Povestea acelor oameni care s-au adunat într-o seară în jurul unei mese“, textul și regia Radu Iacoban, o producție a Teatrului Național „Mihai Eminescu“ din Timișoara.
La categoria cea mai bună actriţă în rol secundar, premiul a fost câștigat de Diana Vieru pentru rolul Marusia din spectacolul „Orașul cu fete sărace“, scenariu după nuvelele lui Radu Tudoran, regia, scenariul și universul sonor Radu Afrim, o producție a Teatrului Național „Vasile Alecsandri“ Iași.
Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal i-a fost acordat lui Răzvan Vicoveanu pentru rolul Ivan Alexandrovici Hlestakov din „Revizorul“ de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, o producție a Teatrului „Regina Maria“ Oradea.
Răzvan Vicoveanu, amintind despre greutățile cu care s-a confruntat sectorul teatral în anul pandemiei, a declarat: „Sper să apucăm să mai putem juca, să mai putem călători, să ne mai putem întâlni“.
Premiul cea mai bună actriţă în rol principal a fost câștigat de Emőke Kató pentru rolul Eszter Nagy din spectacolul „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois“ de Cosmin Stănilă, regia Andrei Măjeri, Reactor de creație și experiment, Cluj-Napoca.
„Ironic, în spectacolul nostru e o scenă în care personajul meu urcă pe scenă și ia premiul UNITER pentru întreaga activitate“, a subliniat Emőke Kató în discursul său.
Premiul pentru cea mai bună scenografie i-a revenit lui Adrian Damian pentru scenografia spectacolului „Revizorul“ de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, o producție a Teatrului „Regina Maria“ Oradea.
Adrian Damian: „Felicitări tuturor celor care au reușit să creeze și să facă teatru în anul care a trecut“.
Premiul pentru cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie“) i-a fost acordat regizoarei Carmen Lidia Vidu pentru spectacolul „Jurnal de România. 1989“, scenariul Carmen Lidia Vidu, o producție a Teatrului Național „I.L. Caragiale“ din București.
Carmen Lidia Vidu a vorbit, în discursul de acceptare a premiului, despre puterea teatrului.
„Eu am crezut mereu că teatrul este doar despre ceilalți, despre ruși, despre americani, despre cei valoroși, puternici, despre cei care știu ei mai bine. Nimeni nu mi-a spus vreodată că teatrul poate fi despre mine, că povestea mea contează, comunitatea mea contează, că orașul este important. Jurnal de România este despre noi, nesemnificativii. Jurnal de România.1989 este despre un moment de curaj, curaj colectiv. Să negi revoluția, să negi curajul unui popor de a ieși în stradă, de a protesta și de a schimba un regim politic este forma sub care crimele împotriva umanității prind curaj. Ignoranța cu privire la înțelegerea trecutului, analfabetismul cultural formează o societate imatură, ușor de manipulat.
Teatrul ne-a dat șansa de a ne folosi vocea, pentru cei mai puțini vocali. Eu am dat la teatru și mi-a dorit să fiu studenta Cătălinei Buzoianu. Acest premiu este pentru dumneavoastră, doamnă profesoară, și pentru toate vocile feminine din teatrul românesc. Voi sunteți revoluția mea. Voi sunteți puterea mea. Premiul meu este premiul vostru!“
Premiul pentru cea mai bună regie a fost anunțat de primarul general al Bucureștiului, Nicușor Dan.
„Vreau să vă mulțumesc pentru că rezistați și ați rezistat. Cred că despre asta e vorba. Cum să facem ca fenomenul cultural să nu fie un act de rezistență? Cum facem să schimbăm paradigma astfel încât cultura să fie prinsă în mentalul colectiv nu ca o Cenușăreasă, ci ca un motor de dezvoltare și, împreună cu educația, să fie percepută ca și coloană vertebrală a societății românești? Cam asta este miza. Chiar dacă nu s-a văzut în bugetul din 2021, aveți în mine un partener în schimbarea acestei paradigme“, a declarat Nicușor Dan, pe scena Teatrului Național din București.
Premiul pentru cel mai bun spectacol a revenit producției „Inimă și alte preparate din carne“ de Dan Coman, regia, video și universul sonor Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Național „Marin Sorescu“ Craiova.
Premiul a fost ridicat de Alexandru Boureanu, manager al Teatrului Național „Marin Sorescu“ din Craiova.
Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, a fost cel care i-a înmânat distincția.
„Teatrul a demonstrat reziliență în această perioadă. Care e diferența dintre reziliență și rezistență? Când ești rezistent doar te opui și ești atat de puternic încât reziști unui factor care te atacă. Reziliența înseamnă că depășești o perioadă grea și transformându-te în perioada aceasta. Cultura a dat dovadă de reziliență“, a spus ministrul Culturii.
Premiul pentru critică de teatru i-a fost acordat Mirunei Runcan.
Premiul a fost ridicat de Mihaela Michailov, care a transmis mesajul Mirunei Runcan: „Dragă breaslă, memoria teatrului românesc și, deci, memoria fiecăruia dintre artiștii săi în parte se constituie din munca tăcută a cronicarilor și criticilor de teatru, istoricilor și teoreticienilor teatrului. Nu, ei nu sunt niște artiști ratați, cum îți place adesea să glumești, sunt niște îndrăgostiți pătimași, asemeni actorilor, scenografilor și regizorilor, care își dau viața pentru ca să le iasă rolul, își dau viața ca să reflecte, să reflecteze la și să să păstreze în cuvinte secunda acestei arte, ca într-un chihlimbar. Îți mulțumesc că ne de dai de gândit“.
Premiul pentru cel mai bun spectacol de teatru tv / teleplay a revenit producției „Shorts“, după Samuel Beckett, regia Zalán Zakariás, Teatrul „Tomcsa Sándor“, Odorheiu Secuiesc.
Premiul pentru cel mai bun spectacol de teatru radiofonic a fost câștigat de Robert Bălan, pentru „Insomnia“, scenariul, documentarea și regia Robert Bălan, Asociația Art No More, București.
„Trebuia să fie un spectacol de teatru live, dar, cum a fost 2020, a ajuns un podcast. Din cauza anului 2020 am ajuns să fac cinci podcasturi. Sper să nu mai continui. Vreau să mulțumesc echipei și vreau să mulțumesc celor două jurii care au înnebunit să dea premiu unui podcast“, a spus Robert Bălan, la gala UNITER.
Fără aplauze, teatrul nu trăiește
În cadrul Galei UNITER 2021, au fost oferite și premii pentru întreaga activitate şi premii speciale.
Premiul pentru întreaga activitate - actorul Marcel Iureș
„O să mor de inimă. Și oricum sunt tinerel, abia intru în a doua jumătate a vieții, așa că acesta (premiul - n.r.) este un imbold. Urmează să dau operele majore. Am doldora bagajele, am fost cleptoman toată viața. Mi-am însușit - să nu zic am furat - și de la Caramitru, și de la Rebengiuc, și de la Ciulei, nu mai zic că am furat de la actorii și de la regizorii cu care am lucrat. Le datorez totul. Acum am timp, după 70 de ani, să combin chestiile astea și să dăm niște opere cum n-a mai văzut nici Parisul, nici Londra, nici Los Angeles, nici Roma.“
Premiul pentru întreaga activitate - scenografa Geta Medinschi
„E așa de frumos ce mi se întâmplă mie că mă tem să nu mă trezesc. O viață întreagă am fost îndrăgostită de teatru. Eu cred că m-am îmbolnăvit de teatru înainte de a mă naște. Ce am avut de spus am spus 43 de ani la teatrul meu, Teatrul Național din Timișoara, și nu numai. Am făcut lucruri bune sau mai puțin bune, dar niciodată nu am fost singură. Am avut în față, în dreapta, în stânga, peste tot, oameni: actori, regizori, tehnicieni. Fără ei eu n-aș fi existat. Am fost veșnic îndrăgostită de teatru, am fost veșnic îndrăgostită de spațiu. Și mi-a plăcut tot. Și mi-a plăcut și când nu mi-a plăcut. Și am fost fericită și când n-am fost fericită. Am să mulțumesc tuturor celor care au fost sau n-au fost lângă mine în toți anii aceștia. Le urez baftă în continuare și aplauze. Multe aplauze. Sunt atât de importante pentru oamenii de pe scenă și din spatele scenei. Fără aplauze, teatrul nu trăiește.“
Premiul pentru întreaga activitate - actrița Ileana Ploscaru
Premiul a fost ridicat de Erwin Șimșensohn, directorul Teatrului de Stat Constanța, care a transmis un mesaj din partea actriței Ileana Ploscaru: „Îmi este tare dor de scenă și vreau să îi rog pe toți tinerii actori din Constanța și de pretutindeni să iubească scena așa cum am iubit-o eu. Pentru mine, teatrul a fost viață și viața a fost teatrul“.
Premiul pentru întreaga activitate - criticul de teatru Ion Parhon
„Este o deosebită onoare, dar și un delicat privilegiu pentru mine de a mă afla acum în fața dumneavoastră la această sărbătoare dedicată meritocrației în teatrul românesc. (...) Deunăzi, m-a întrebat cineva dacă nu sunt prea tânăr pentru premiul ăsta. Pentru tot ce am realizat, sunt profund recunoscător familiei mele. Le mulțumesc prietenilor mei dragi, dar și acelora care, fără să îmi fie neapărat prieteni, au avut cândva o vorbă, un gând sau o faptă plină de lumină pentru mine. Vă mulțumesc și dumneavoastră, tuturor celor din țară, care participați cu bucurie la bucuria celor care urcă pe scenă. Este o bucurie rară care nu va fi înscrisă în istoria teatrului, dar va ocupa un loc inconfundabil în sufletul nostru.“
Premiul pentru întreaga activitate - regizorul Alexandru Darie (post-mortem)
Premiul a fost ridicat de actorul Marian Râlea: „Alexandru Darie știa să facă din fiecare spectacol al lui un eveniment. Ca orice mare regizor, nu punea pentru timpul de azi, ci punea pentru timpul de mâine. Sunt sigur că acest premiu l-ar fi dăruit Mariei și lui Serghei, să aibă amintire întreaga carieră pe care Ducu Darie a știut să ne-o dea din suflet. Să ne uităm mâine pe cer. Dacă vom vedea cerul altfel, înseamnă că Alexandru Darie a început acolo sus să regizeze ceva, asta pentru ca preasfinții să aibă și ei un eveniment, două.“
Premiile speciale ale serii au fost:
SCENA DIGITALĂ - platformă de spectacole online a Teatrului Național „Radu Stanca“ Sibiu. Premiul a fost ridicat de actorul Marius Turdeanu.
Teatrul POESIS - program al Teatrului Național „Marin Sorescu“ Craiova și al Teatrului Nottara din București. Premiul a fost ridicat de actorul Emil Boroghină, fondatorul Teatrului POESIS.
Premiul British Council a revenit Teatrului Basca din Timișoara, pentru proiectul „Teatru accesibil tuturor“ și spectacolul „Fluturii sunt liberi“.
Regizoarea Ana Maria Ursu a ridicat premiul: „Recunosc că mi-ar plăcea să nu mai fie nimic special în a accesibiliza spectacole de teatru. Să devină o normalitate accesul la cultură. Nouă, la Basca, ne place să spunem povești și fiecare dintre noi este o poveste care merită să fie auzită și văzută“.
Premiul președintelui, acordat de Ion Caramitru, i-a revenit lui Petru Hadârcă, directorul Teatrului Național „Mihai Eminescu“ din Chișinău.
Ediția a 29-a a Concursului de dramaturgie „Cea mai bună piesă românească a anului 2020“ - Din peste 100 de texte înscrise, cea mai bună piesă românească a anului 2020 a fost desemnată „Prințesa care sforăia“, de Mihai Ignat.