30 DE FILME, 30 DE ANI DE CINEMA POST-CEAUȘESCU - FILM FORUM NEW YORK, 15-26 NOIEMBRIE 2019
12 Noiembrie 2019, 11:52
SELECȚII ALE RETROSPECTIVEI
VOR FI PREZENTATE ÎN TURNEU AMERICAN în Berkeley, Seattle, Philadelphia, Cambridge,
Washington, Phoenix, Chicago, Los Angeles și alte orașe (DEC 2019 – MAI 2020)
INVITAȚI SPECIALI LA NEW YORK
REGIZORII ANDREI UJICĂ, TUDOR
GIURGIU, CONSTANTIN POPESCU
& ACTORUL ANDI VASLUIANU, AMBASADOR MAKING WAVES
București/New York, 7 noiembrie 2019 – “The
Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu
program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale
Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea
regimului comunist, va avea loc la Film Forum din New York între 15
și 26 noiembrie 2019.
Vestea execuției
dictatorilor Nicolae și Elena Ceaușescu în ziua de Crăciun a anului 1989 a
cutremurat lumea. Pe măsură ce țara se dezmorțea, adaptându-se aerului nou de
libertate, cineaștii i-au prins ritmul și zbaterile în filme care au cucerit
critica internațională. Această colecție de 30 de filme celebrează 30 de ani de
cinema de după căderea regimului ceaușist, începând cu anii ’90, când regizorii
au avut, în sfârșit, libertatea de a arăta Epoca de Aur așa cum a fost ea în
realitate (Timișoara, decembrie 1989, Videograme dintr-o revoluție, Balanța,
Hotel de lux, Stare de fapt, Cel mai iubit dintre pământeni, E pericoloso
sporgersi), trecând prin frenezia anilor de debut ai Noului Cinema Românesc (Marfa
și banii, Moartea domnului Lăzărescu, A fost sau n-a fost?, 4 luni, 3 săptămâni
și 2 zile, California dreamin’ (nesfârșit)), până la decada curentă, când apar
în continuare voci importante (Aferim!, Câini, Soldații: Poveste din Ferentari,
Pororoca).
„În anul 2005, o comedie neagră de trei ore despre un om
pe moarte făcea istorie, reînviind cinemaul românesc. Moartea domnului Lăzărescu este unul dintre filmele care au marcat
nașterea unei revoluții artistice, o mișcare ce a stârnit, la nivel internațional,
un interes crescând asupra unei generații excepționale de cineaști”, spune
Mihai Chirilov, directorul artistic al Making Waves și co-curator. „El a stimulat,
totodată, redescoperirea unor filme importante din trecut, care ofereau o
genealogie curentului pe care criticii l-au numit Noul Cinema Românesc. În
1990, regizorii care s-au trezit brusc eliberați de sub tirania cenzurii s-au
grăbit să spună povești din trecutul lor recent. În următoarele două decenii,
regizorii mai tineri și-au întors privirea către același trecut, dar cu alți
ochi, aducând o perspectivă nouă asupra regimului comunist. Chiar și atunci
când disecau cu sânge rece prezentul, umbrele întunecate ale trecutului încă le
străbăteau poveștile, ca niște fantome familiare. Astăzi, mai rămâne de
rezolvat enigma Revoluției însăși, care imploră o încheiere. Cele mai noi filme
sapă în același trecut, mai îndepărtat, dar la fel de relevant, dar există și
escapism, cu precădere în filme de gen. În ciuda aparentei ei diversități,
această vastă retrospectivă este o excelentă lecție de istorie servită în cea
mai agreabilă formă: filmele”.
„Cinematografia românească din
ultimii 30 de ani are o relevanță cu totul aparte în America de azi”, spune
David Schwartz, fondator al Cinema Projects și co-curator al retrospectivei.
„Filmele îți arată cum schimbările politice dramatice și tensiunile dintre autoritarism și democrație
afectează societatea la un nivel foarte intim. Cu umor și intuiție dramatică,
filmele românești sunt formidabile în a dezvălui felul în care politica afectează
viața cotidiană”.
„Cele 30 de filme românești din cei 30 de ani trecuți de
la căderea comunismului, prezentate anul acesta la Film Forum, marchează un
ciclu al libertății creative în cinemaul românesc”, declară Corina Șuteu,
președintele festivalului Making Waves și co-curator. „Este o serie unică,
oferind cea mai complexă și provocatoare perspectivă asupra talentului pe
care-l regăsim în diferitele generații de cineaști români din 1990 încoace. E
puținul pe care-l putem face ca să le onorăm talentul – să ne asigurăm că vocea lor se aude în
lumea asta mare”.
Regizorii Andrei Ujică, Tudor Giurgiu și Constantin
Popescu și actorul Andi Vasluianu, ambasador al Making Waves, se vor alătura
proiecțiilor de la Film Forum New York.
Reputată organizație de film din New York, Film Forum a
găzduit de-a lungul timpului premierele americane ale mai multor filme din
program – Moartea domnului Lăzărescu, A fost sau n-a
fost?, Marți, după Crăciun sau Poziția copilului – contribuind la întâlnirea
publicului american cu ceea ce avea să se numească ulterior Noul Cinema
Românesc și la recunoașterea acestor filme în rândul criticii.
O selecție a retrospectivei va pleca în turneu prin Statele
Unite până în luna mai 2020. Startul va fi dat chiar în această iarnă, în
California, la UC Berkeley Art Museum
and Pacific Film Archive (BAMPFA), cu un program care va include 13 titluri
ce vor rula între 6 decembrie 2019 și 27 februarie 2020, urmată de Romanian Film
Festival in Seattle (ianuarie – aprilie 2020)
și Lightbox Film Center din Philadelphia (martie 2020). Programul
retrospectivei în Cambridge, MA, Washington, DC, Phoenix, Chicago, Los Angeles
și alte orașe americane este în prezent în curs de precizare și va fi anunțat în
luna decembrie.
Ca în fiecare an, Making Waves va prezenta la cea de-a
14-a ediție și o selecție a celor mai bune filme românești recente, între 5 și 10 decembrie, la Jacob Burns Film Center (Pleasantville,
New York), partenerul de durată al evenimentului. Programul va fi anunțat în 11
noiembrie.
The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution este organizat de Festivalul Making
Waves și Cinema Projects, produs de Corina Șuteu și Oana Radu, și curatoriat
de Mihai Chirilov, David Schwartz (Cinema Projects) și Corina Șuteu.
Making Waves: New
Romanian Cinema
este un festival de film românesc cu tradiție în New York. Produs și curatoriat
de Corina Șuteu, Mihai Chirilov și Oana Radu – nucleul echipei care a inițiat
și organizat evenimentul începând din 2006 –, festivalul este prezentat de
Asociația Film ETC, în parteneriat cu organizații importante din New York,
precum Film Society of Lincoln Center, BAM, Jacob Burns Film Center și, anul
acesta, Film Forum.
Proiect realizat
cu sprijinul Trust for Mutual Understanding, al Uniunii Cineaștilor din România,
al Dacin Sara, al Centrului Național al Cinematografiei, al Blue Heron
Foundation și a numeroși donatori individuali.
Selecția
retrospectivei “The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”
Timișoara, decembrie 1989 | Ovidiu Bose Paștină, 1991
Balanța | Lucian
Pintilie, 1992 [Restaurare digitală 4K]
Hotel de lux |
Dan Pița, 1992
Videograme dintr-o revoluție | Andrei Ujică & Harun Farocki,
1992
E pericoloso sporgersi | Nae Caranfil, 1993
Cel mai iubit dintre pământeni | Șerban Marinescu, 1993
Stare de fapt |
Stere Gulea, 1995
Senatorul melcilor | Mircea Daneliuc, 1995
Train de vie/Trenul vieții | Radu Mihăileanu, 1998
Marfa și banii |
Cristi Puiu, 2001
Niki ardelean, colonel în rezervă | Lucian Pintilie, 2003
Marele jaf comunist | Alexandru Solomon, 2004
Moartea domnului Lăzărescu | Cristi Puiu, 2005
A fost sau n-a fost? | Corneliu Porumboiu, 2006
Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii | Cătălin Mitulescu, 2006
4 luni, 3 săptămâni și 2 zile | Cristian Mungiu, 2007
California dreamin’ (nesfârșit) | Cristian Nemescu, 2007
Călătoria lui Gruber | Radu Gabrea, 2008
Amintiri din epoca de aur | Cristian Mungiu, Ioana Uricaru, Hanno Höfer, Răzvan Mărculescu,
Constantin Popescu, 2009
Marți după Crăciun | Radu Muntean, 2010
Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu | Andrei Ujică, 2010
Crulic, drumul spre dincolo | Anca Damian, 2011
După dealuri |
Cristian Mungiu, 2012
Domestic | Adrian Sitaru,
2012
Despre oameni și melci | Tudor Giurgiu, 2012
Poziția copilului | Călin Peter Netzer, 2013
Aferim! | Radu Jude, 2015
Câini | Bogdan Mirică,
2016
Soldații. Poveste din Ferentari | Ivana Mladenović, 2017
Pororoca | Constantin
Popescu, 2017
Mai multe detalii
despre program și calendarul proiecțiilor sunt disponibile în pagina web, Facebook ale festivalului și trailer.