Știința 360 - „O altfel de educație pentru o altfel de generație” | PODCAST
28 Mai 2024, 16:46
Anca Nedelcu: „Curriculumul are datoria să fie unul al achizițiilor anterioare, dar are datoria și să fie un curriculum al viitorului!”
Anca Nedelcu este profesor universitar doctor, prodecanul Facultății de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, coordonator de doctorat în domeniul Științe ale Educației și a fost invitată a sesiunii de deschidere a conferinței Aletheea „O altfel de educație pentru o altfel de generație”, conferință ajunsă la ediția a 8 a și la care au participat, la invitația profesorilor Aletheea, profesori de la școli publice din București și din afara Capitalei.
O conferință care a abordat o temă nu doar actuală, ci și foarte discutată: „Curriculum relevant pentru elevii de azi și de mâine”, „din perspectiva nevoilor de învățare ale elevilor, care se schimbă de la o generație la alta, a impactului tehnologiei asupra învățării și a instrumentelor necesare elevilor pentru o dezvoltare armonioasă”, după cum au menționat organizatorii.
Anca Nedelcu a absolvit un liceu pedagogic, o facultate cu același profil, un program de master și unul de doctorat în același domeniu. Lucrează în învățământul universitar, dar, în același timp, a fost șef de departament în cadrul uneia dintre cele mai mari organizații nonguvernamentale focalizate pe inițierea și implementarea de proiecte dedicate școlilor, Centrul Educația 2000+, a fost consilier în Ministerul Educației, consultant internațional în cadrul multor proiecte derulate de Banca Mondială, UNICEF, UNESCO, Consiliul Europei A dezvoltat - în colaborare cu studenții săi - un blog academic pentru o școală mai bună, Sucitoruldeminți.ro; împreună cu fiica sa, a scris o carte despre „un an de copilărie”, intitulată Genialii.
Au urmat, apoi, șapte ateliere pe diverse teme, una dintre acestea fiind „Adaptarea curriculumului școlar la nevoile elevilor de azi și de mâine” iar una dintre participante - Cristina Petrescu, profesor pentru învăţământul primar la Şcoala Gimnazială Nr. 192 din Bucureşti și, din 2026, Metodist ISMB.
„Felul în care abordăm curriculumul depinde de profesor. Și-aici intervine formarea noastră inițială și, mai departe, învățarea continuă”, spune Cristina Petrescu, absolventă a Școlii Normale „Elena Cuza”, Bucureşti, apoi a Universității din Bucureşti, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei - Departamentul pentru învăţământ primar şi preşcolar, dar și a Masterului ”Formarea formatorilor” din cadrul aceleiași facultăți și universități.
A urmat apoi un Program postuniversitar la Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Departamentul de Științe ale Educației și Teach for Romania: Leadership educațional pentru transformare sustenabilă (LETS). A fost, de asemenea, la numeroase cursuri de formare continuă: „De la Debut la succes-Program național de mentorat de inserție profesională a cadrelor didactice”, „Educație interculturală pentru o școală nouă", „Managementul activităților extracurriculare şi nonformale”, ”Dezvoltarea practicilor incluzive pentru copiii cu CES din clasele primare şi de gimnaziu", „Rolul comunicării didactice în gestionarea clasei de elevi”, „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți – CRED”, „PROF I-Mentorat de carieră didactică”.
Este autor al auxiliar „Evaluare națională la finalul clasei a IV-a. Limba Și literatura Română. Teste și bareme”, ediția a II-a, Editura Art Educațional, București, 2018, ediția a II-a (avizat MEN 05.01.2018), ediția I 2014.
https://www.art-educational.
A fost evaluator/Membru al Comisiei de aprobare/avizare a auxiliarelor didactice - Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, consultant de specialitate (învățământ primar) - evaluarea calității științifice și didactice a auxiliarului didactic „Școala în culori. Metodă de învățare pentru clasa pregătitoare. Caietul 1”, Editura Art Klett SRL, formator Asociația De-a Arhitectura (Formarea profesorilor îndrumători și a arhitecților voluntari înscrisi în programul „De-a arhitectura în orașul meu” pentru extinderea cursului în anul școlar 2021/2022) și coordonator local, la nivelul unității școlare, al Proiectului Rodawell (Universitatea din București, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, VIA University College din Danemarca) https://scoala192.
În fine dar nu în cele din urmă, un alt atelier a fost cel intitulat „Fii mai deștept decât creierul tău: predare - învățare eficientă”, atelier moderat de Grațiela Bălcescu, Coordonator educational Ciclul primar al Școlii Aletheea”. Ea spune că „cel mai înalt munte din lume este COPILUL cu al său dar înnăscut de a ÎNVĂȚA continuu și firesc” (https://aletheea.ro/despre-
Citește și: Sanda Voinea: „Facultatea de Fizică a format oameni care să se poată integra ușor în orice zonă”