Georgian Șchiopu: Jocurile de noroc sunt „produse care ne conduc în niște locuri foarte întunecate ale minții noastre”

27 Martie 2025, 17:06
Vorbim despre jocuri de noroc și folosim un termen-umbrelă, gambling, „acest produs creat de niște operatori internaționali care se “plimbă”, păcănele virtuale, se plimbă de la un operator la altul și sigur că produc niște sentimente asemănătoare cu sentimentele produse de jocurile de noroc vechi. Dar sunt alte produse, sunt gândite în așa fel încât să ne crească gradul de implicare, să ne ducă pe niște căi emoționale unde să ne pierdem controlul, spune sociologul Georgian Șchiopu, contributor la elaborarea raportului intitulat „Politicile de protejare a populatiei împotriva daunelor sociale cauzate de jocurile de noroc”, elaborat împreună cu Asociația ALIAT pentru sănătate mintală în cadrul proiectului Erasmus+, „Play Your Cards Right”.
(...) Există opțiunea de a gândi produse de gambling pentru relaxare, doar că nimeni nu câștigă bani din ele, sau s-ar câștiga prea puțini bani din ele.
În prezent pe piață avem doar produse care ne conduc în niște locuri foarte întunecate ale minții noastre. Niște produse în care să ne împingă să contribuim cât mai mulți bani către bunăstarea operatorului de jocuri de noroc. (...)
Cel mai strigător la cer este accesul minorilor la jocurile de noroc online.
Pentru că operatorii au 30 de zile ca să verifice dacă cine își creează un cont chiar este persoana respectivă. Astfel, un minor își poate crea un cont nestingherit în România, pentru că tot ce îi se cere este accesul la un card de credit sau de debit (și aproape toți adolescenții au în prezent un card de debit sau de credit pe numele unui părinte).
Iar accesul la jocurile de noroc devine din ce în ce mai facil. Așa cum jocurile (de noroc, n.r.) devin din ce în ce mai fascinante, și accesul devine din ce în ce mai facil. (...) Și nu numai accesul pentru cine dorește, dar și opțiunile pentru cineva care vrea să înceapă să joace sau care s-ar gândi că ar fi ceva interesant în jocurile de noroc cresc.
Atracția pe care au jocurile de noroc asupra adolescenților, asupra copiilor este destul de mare. Prin bonusuri, prin promovarea de către personalități publice la televizor, accesibilitatea și atractivitatea jocurilor de noroc cresc.